خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان صمت لرستان:

عملیات اجرایی هفت طرح اقتصادی اثرگذار در استان آغاز شد / بهره برداری از پنج طرح بزرگ صنعتی با سرمایه گذاری 400 میلیارد تومان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۴۱۱

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: سال گذشته عملیات اجرایی هفت طرح اقتصادی اثرگذار در استان آغاز شده است.

به گزارش ایلنا، بهمن جعفری با بیان اینکه پیش راه‌اندازی پروژه سیمان ازنا با حضور استاندار لرستان با حجم سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومان و زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر  انجام شده است، اظهار داشت: پروژه کارخانه سیمان سفید شهرستان ازنا نخستین پروژه سیمان بعد از انقلاب، دومین پروژه سیمانی لرستان، بزرگترین کارخانه سیمان غرب کشور و به لحاظ ظرفیت، دومین کارخانه سیمان کشور است.

وی افزود: پنج طرح بزرگ در لرستان در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری رسیده که شامل طرح توسعه نساجی و پاسارگاد فولاد نوید بروجرد با تولید شمش فولادی و شرکت داروسازی اکسیر با تولید داروهای انسانی با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان و راه‌اندازی واحدهای تولیدی اتانول شهرستان‌های خرم آباد و چگنی از آن جمله است.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: عملیات اجرایی هفت طرح اقتصادی اثرگذار در استان از جمله طرح‌های تولید آلیاژ الیگودرز با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، فروسیلیس بروجرد، استیل کورد مرتبط با شرکت ایمیدرو در شهرستان سلسله و توسعه شرکت ماشین سازی بروجرد در سال گذشته آغاز شده است.

جعفری یادآور شد: همچنین عملیات طرح کاغذ از سنگ در ازنا فاز دوم طرح صنایع غذایی گهر دورود در زمینه انواع ورق، کارتون و بسته‌بندی با سرمایه‌گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: سال گذشته ۲۳ واحد صنعتی در لرستان از جمله کارخانه خودروسازی بروجرد، پس از ۶ سال و شرکت خمیر مایه دورود پس از ۱۰ سال تعطیلی ،  مجتمع فولاد و شهرک صنعتی شماره ۲ خرم آباد احیا و به چرخه تولید وارد شدند.

وی به بخش معدن اشاره کرد و افزود: بیش از سه هزار میلیارد تومان شرکت ایمیدرو در زمینه زیرساخت‌های برق رسانی و طرح‌های صنعتی متناسب با ظرفیت‌های معدنی لرستان،درشهرستانهای پلدختر، چگنی، سلسله و الیگودرز سرمایه گذاری کرده است.

جعفری یادآور شد: وصول ۶ برابری حقوق دولتی که در سال ۱۴۰۰،هشت میلیارد تومان بوده در سال ۱۴۰۱ به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسیده، حدود ۱۲ پروانه بهره‌برداری صادر، پنج معدن مقیاس کوچک احیا و همه محموله‌های اکتشافی حوزه گواهی کشف و پروانه‌های بهره‌برداری در سامانه کالا ساماندهی شدند.

وی افزود: ۱۲۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در لرستان برای تامین مالی لاستیک سازی بارز لرستان اعمال قرارداد شد و طرح سیلیکون متال بروجرد با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی، ماشین سازی وسایر طرح توسعه‌هایی که تامین مالی شد.

رئیس صمت لرستان گفت: در راستای ارتقا تولید واحدهایی که با ظرفیت ۵۰ درصد ،در راستای تامین منابع مالی آنها، مبالغی از تبصره ۲۸ به استان اختصاص داده شده که در بخش صنعت این اعتبار صد درصد جذب و ۲۹ درصد از منابع کشوری استفاده شده که منجر به افزایش ظرفیت در مجموعه سیملاکی بروجرد، فولاد الیگودرز و یاقوت صدر و کاشی جم بروجرد شده است.

وی افزود: تامین مالی ۴۸ طرح و واحد در بخش صنعت از محل تبصره ۱۸ باتوجه به این که مشمول طرح‌های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌شد، متناسب با شیوه نامه، اقدام‌های اولویت‌دار صورت گرفته و ۱۲۹ درصد از این اعتبارات جذب شدند.

جعفری یادآور شد: حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از محل رونق تولید برای طرح‌های بالای ۶۰ درصد در استان اختصاص داده شده است.

رئیس صمت لرستان افزود: ۲۴۰ میلیارد تومان  تامین نقدینگی واحدهای صنعتی از محل زنجیره تعمیر جذب  و از محل منابع بانک توسعه صادرات در راستای حمایت از واحدهایی که محصولات آنها صادرات محور است مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان جذب شده است.

 وی با بیان اینکه سال گذشته سازمان صمت لرستان موفق شد از منابع بانکی در راستای تامین منابع مالی واحدهای صنعتی استان استفاده کند گفت: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، در حال حاضر ۱۲ فقره جواز تاسیس نهادهای خدمات فنی مهندسی و ۱۴ فقره پروانه فنی مهندسی صادر شده است.

جعفری یادآور شد: ۹ شهرستان لرستان در حوزه اصناف  دارای اتاق اصناف هستند با ۱۳۵ اتحادیه زیرمجموعه و ۶۵ هزار و ۷۵۱ واحد صنفی دارای پروانه که نسبت به این تعداد در کشور با سه میلیون و ۲۶۱ واحد،سهم این استان ۲ درصدکل کشور است.

رئیس صمت لرستان به حوزه بازرگانی خارجی اشاره کرد و یادآور شد: دفاتر روسیه و ترکیه در راستای انجام مصوبات توسعه تولید و صادرات در استان باحضور استاندار لرستان و معاونت اقتصادی استاندار راه اندازی شد که اقدام‌های آنها در سال گذشته با نهایت همکاری در این راستا، داشتند قابل تقدیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز