خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل منطقه آزاد ارس خواستار شد:

ثبت سوم شهریور به نام روز ملی ارس

کد خبر : ۱۳۷۰۱۷۰

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: ثبت حماسه سوم شهریور در سال ۱۳۲۰ به عنوان روز ارس خواسته مردم این خطه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است زیرا مفاهیم زیادی پشت این خواسته است که می‌تواند منجر به گسترش فرهنگ شهادت و ایثار و مقاومت شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آذربایجان شرقی، مجید کیانی، امروز در اختتامیه دومین دو سالانه قصه‌گویی نهال امید به میزبانی منطقه آزاد ارس اظهار کرد: منطقه آزاد ارس یکی از هفت منطقه قدیم آزاد ایران است و سبد توسعه این منطقه یک سبد بزرگ است.

وی با اشاره بر ظرفیت منطقه آزاد ارس در صنعت، کشاورزی، اقتصادی، گردشگری گفت: منطقه آزاد ارس در بخش صنعت رتبه اول، در بخش کشاورزی نیز رتبه برتر را دارا و به عبارتی قطب گلخانه‌های کشور است؛ منطقه آزاد ارس در حوزه تجارت نیز به علت قرارگیری در جاده ابریشم ظرفیت بزرگ تجاری دارد و در واقع سابقه و شهرت جلفا به تجارت است.

کیانی افزود: جشن ژئوپارک ارس دیروز برگزار شد و به شکرانه پروردگار ژئوپارک ارس ملحق به ژئوپارک جهانی شد.

وی با بیان اینکه در حوزه احداث و نوسازی مساجد، مدارس، کتابخانه‌ها و سایر بخش‌های فرهنگی کارهای خوبی در منطقه آزاد ارس انجام گرفته است و بودجه خوبی نیز تخصیص یافته است، گفت: الحاق ژئوپارک ارس به جهان می‌تواند آثار مختلفی در بر داشته باشد که یکی از این آثارها، موضوع فرهنگی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ادامه داد: انتظار می‌رود تا تمام دستگاه‌های دولتی و نظارتی همراهی کنند زیرا دومین ژئوپارک کشور منطقه آزاد ارس است.

وی خاطرنشان کرد: ثبت حماسه سوم شهریور در سال ۱۳۲۰ به عنوان روز ارس خواسته مردم این خطه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است زیرا مفاهیم زیادی پشت این خواسته است که می‌تواند منجر به گسترش فرهنگ شهادت و ایثار و مقاومت شود.

این گزارش می‌افزاید، جلفا از نخستین مناطق شمالغربی ایران است که در ساعت چهار صبح روز سوم شهریور ماه ۱۳۲۰ توسط نیروهای متفقین (ارتش شوروی) مورد تجاوز قرار گرفت. ارتش چهل و هفتم روس به سرلشکری «نوویکف» که بر اساس طرح متفقین از مدت‌ها پیش در آذربایجان شوروی پیشین (نخجوان) و شهر جلفای آن سوی مرز مستقر شده بود، به قصد ورود به ایران وارد رودخانه ارس شده و عازم عبور از پل آهنی رودخانه شدند. نیروهای روسیه شوروی پس از گذر از ارس با ایستادگی مرزبانان ایرانی مواجه شدند.

سه مرزبان به نام‌های «ژاندارم سرجوخه مصیب ملک محمدی»، «سید محمد راثی هاشمی» و «عبدالله شهریاری» به دلیل اشراف بر پل با عملیات تعقیب و گریز توانستند ارتش روس را برای ۴۸ ساعت متوقف کنند. نیروهای متفقین در نهایت با کشته شدن این سه مرزبان و استفاده از توپخانه سنگین موفق به عبور از ارس و ورود به خاک ایران شدند. مرزبان دیگری به نام «استوار میرزا علی» نیز در جلفا پس از سه ساعت مقاومت در برابر متفقین در نهایت کشته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز