خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس:

۳۰۰ روستای فارس با تانکر آبرسانی می‌شوند / ۴۲۰ شهر و روستا در آستانه تنش آبی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۵۷۸

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس با اشاره به اینکه درحال حاضر نزدیک به۳۰۰ روستای استان از طریق تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۴۰ روستا به صورت مستمر و مابقی به صورت غیر مستمر به شکل سیار آبرسانی می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی جان صادق‌پور در نشست خبری همزمان با هفته صرفه جویی با تشریح شرایط آبی استان گفت: وضعیت تنش به معنای برابری میزان حجم آب تولیدی با مصرف است که اگر افزایش مصرف داشته باشیم قطعا با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به وضعیت تنش آبی در شهرها و روستاهای استان عنوان کرد: در فارس حدود ۲۰ شهر و ۴۰۰روستا در آستانه تنش هستند که این شهرها و روستاها حدود ۲۵ درصد جمعیت تحت پوشش استان را شامل می‌شود. 

صادق‌پور با اشاره به بالا بودن سرانه مصرف آب در استان و به طور کلی در سطح کشور گفت: درحال حاضر حدود ۲۰۰ لیتر متوسطه سرانه مصرف بر اساس تولید و مصرف مشترکین استان است که می‌توانیم این سرانه را تا ۱۱۰ لیتر هم کاهش دهیم.

به گفته وی ۶۷ درصد از مشترکین استان بالای الگوی آب، مصرف می‌کنند و ۳۳ درصد از مشترکین هم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

صادق پور با اشاره به اینکه  از یک میلیون و ۵۰۰ نفر مشترکین ۱۰ درصد مشترکین خانگی هستند، یادآور شد: در همین سه ماه اول نزدیک به ۴۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داشته ایم که ۲ درصد آن مربوط به صنعت و مابقی در بخش شرب است.

وی ابراز امیدواری کرد که با پروژه‌هایی که در حال انجام است مشکلات ۱۱۰ شهر و روستا در زمینه آبرسانی حل می‌شود. 

مدیرعامل آبفا فارس با اشاره به اینکه در کنار شبکه‌های آبرسانی برای تامین آب از چاه‌های کشاورزی استفاده می‌شود، ابراز کرد: این در حالی است که حدود ۴۵ چاه کشاورزی داریم و ۵۴ تانکر سیار با حجم ۵۴۰ مترمکعب آبرسانی سیار را انجام می‌دهند. 

صادق پور در ادامه به ضرورت فرهنگ سازی و  صرفه جویی در مصرف آب پرداخت و افزود: شعار هفته صرفه جویی "ایران، تغییر اقلیم، مسئولیت پذیری" است و با توجه به مقوله مسئولیت پذیری در شعار هفته صرفه‌جویی مام افراد ذینفع در جامعه از مدیران گرفته تا صنایع کشاورزی و مردم مصرف کننده باید مسئولیت خود را برای گذر از شرایط بحرانی آب به خوبی ایفا کنند.

صادق پور  با بیان  اینکه خشکسالی به عنوان یک دوران مقطعی و زودگذر نیست و جزیی از اقلیم کشور شده است، یادآور شد: ما راهی جز سازگاری و هماهنگ کردن خودمان با خشکسالی نداریم و باید برنامه‌ریزی کنیم تا خود را با شرایط موجود وقف دهیم.

وی افزود: رسالت شرکت آبفا فارس تأمین آب شرب سالم و بهداشتی است که با هماهنگی مردم و مشترکین باید این کالای ارزشمند را در حد ضرورت و نیاز در دسترس آنها قرار بدهد. 

صادق پور با بیان اینکه ۲هزار و ۴۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به صورت مستقیم تحت پوشش شرکت آبفا هستند، ابراز کرد: این شرکت از مابقی روستاها هم به صورت غیرمستقیم پشتیبانی و حمایت می‌کند و به جز شهرستان شیراز حدود ۱۱۷ شهر تحت پوشش آب و فاضلاب شهر شیراز است.

وی تعداد مشترکین آب این شرکت را یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود : عمده مشترکین آب در این شرکت خانگی هستند و همچنین جهت ارایه خدمت به مردم حدود ۳۲ هزار کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع اجرا شده.

وی بیان کرد:  تعداد ۴تصفیه‌خانه آب در مدار است‌ و یک تصفیه خانه در حال احداث است که جمعیت بیش از سه میلیونی را تحت پوشش دارد. 

یکهزار و ۲۸۰ حلقه چاه در تامین آب استان وجود دارد

صادق‌پور بیان با بیان اینکه حدود هزار و ۲۸۰ حلقه چاه در استان فارس وجود دارد که ۵۱۰ حلقه در شهرها و ۷۷۰ حلقه از این چاه‌ها در روستاها است، بیان کرد: همچنین  ۱۲۰ دهنه چشمه و ۴مورد آب سدی شامل سد سلمان فارسی، سد درودزن، سد رودبال و چشمه ساسان در زمینه تامین آب استان در دسترس است.

وی با اشاره به افرایش استفاده از آب های زیرزمینی در تامین آب گفت  ۸۸ درصد از منابع آبی و آب‌های زیرزمینی برای روستاها و شهرهای تحت پوشش استفاده می‌شود و ۱۲ درصد هم از  آب سد است.

وی افزود:  ۸۰۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره در شهرها و روستاها و هزار و ۷۰۰ تأسیس در سطح استان داریم و همچنین در استان فارس در حوزه فاضلاب ۱۱ تصفیه خانه در حال بهره‌برداری در شهرهای نورآباد، آباده، اقلید، مرودشت، لپویی، استهبان، جهرم و روستای شهر میان و شهید آباد و سه تصفیه خانه درحال احداث است. 

شناسایی ۲ هزار انشعاب غیرمجاز در فارس

مدیرعامل آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، حدود ۷۲ حلقه چاه تجهیز و ۳۸ حلقه چاه مهندسی مجدد و بهسازی شده است، ابراز کرد: همچنین تعداد بسیاری چشمه‌ها و چاه‌ها بهسازی شدند و بیش از ۲۰۰ کیلومتر بازسازی شبکه‌ها صورت گرفته و آبرسانی سیار هم انجام شده است. 

صادق‌پور از شناسایی ۲هزار انشعاب غیرمجاز و استانداردسازی خبر داد و افزود:  حدود ۲۶۲ قرارداد برای اجرای پروژه‌های جدید و نیمه‌تمام منعقد شده است.

وی گفت: درحال حاضر حدود ۱۷۰ پروژه فعال آبرسانی در سطح استان داریم و  برای حل مشکلات مربوط به سد رودبال که با کاهش آب مواجه شده است، برنامه ریزی برای حفر ۱۰ حلقه چاه جدید در دستورکار قرار گرفته است.صادق پور بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد از پروژه‌ای که برای این سد تعریف شده اجرا شده است و با اتمام این پروژه حدود ۸۵ تا ۹۵ درصد میزان آبی که از سد از دست داده‌ایم جبران خواهد شد و باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز