خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

آبرسانی به ۴۷۰ روستای خراسان رضوی با تانکر/ ۵۷۴ روستا در شرایط تنش آبی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۸۳۲

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۴۷۰ روستا با ۱۸۴ هزار نفر جمعیت در استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شود. این میزان ۱۳ درصد پوشش جمعیتی آبفای خراسان رضوی در مناطق روستایی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایلنا از مشهد، سید ابراهیم علوی علت بالا بودن سرانه آب در مناطق روستایی را استفاده از شرب برای دام و باغچه داری دانست و اظهار کرد: آبفا استان با کمبود آب به میزان ۱۴۶۰ لیتر بر ثانیه مواجه است که ۲۷۰ لیتر از کمبود آب در روستاها از منابع شهری تامین می‌شود. سرانه مصرف آب شبانه روز به ازاء هر نفر در مناطق شهری استان ۱۷۳ لیتر و این میزان در روستاها با ۲۶ لیتر افزایش به عدد ۱۹۹ لیتر رسیده است.

وی با بیان اینکه آبفا خراسان رضوی به یک میلیون و ۲۶۵ هزار نفر جمعیت ساکن در روستاهای تحت پوشش خدمت رسانی می‌کند، افزود: ۲۳۱ هزار نفر جمعیت روستایی در استان هم با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند که بخشی از این جمعیت را ساکنان ۸۰ روستای غیر تحت پوشش تشکیل می‌دهند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از آمادگی این شرکت برای تحت پوشش قرار دادن تمام روستاهای غیر تحت پوشش خبرداد و تصریح کرد: عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۲۱ روستای محروم با جمعیت ۱۰۶ هزار نفر در قالب طرح‌های محرومیت زدایی و جهاد آبرسانی با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه پاسداران و بسیج در استان آغاز خواهد شد. 

علوی افزود: وسعت استان و پراکندگی روستاها، هزینه‌های آبرسانی به مناطق روستایی را افزایش داده با این وجود تمام ظرفیت آبفا برای رفع مشکل کمی و کیفی آب روستاها به کار گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در ادامه گفت:در حال حاضر  ۱۰۶۴ روستا در استان با مشکلاتی در حوزه  آب شرب مواجه هستند.

علوی افزود: از این تعداد ۵۷۴ روستا در شرایط تنش (قرمز)، ۲۱۴ روستا در وضعیت نارنجی و ۲۷۶ روستا هم در شرایط زرد آب شرب قرار دارند.

وی با بیان اینکه ادامه پدیده خشکسالی منجر به کاهش آبدهی و خروج برخی منابع تامین آب شرب از مدار بهره برداری شده است، اظهار کرد: ۴۷۰ روستا با ۱۸۴ هزار نفر جمعیت در استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شود. این میزان ۱۳ درصد پوشش جمعیتی آبفای خراسان رضوی در مناطق روستایی را تشکیل می‌دهد و از ابتدای سال جاری ۱۵۳ میلیون لیتر آب به این روستاها حمل شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی افزود: تعداد نقاط تحت پوشش آب تانکری استان در سال قبل  ۵۷۷ روستا بوده است. هر چند تعداد روستاها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است ولی به لحاظ جمعیت افزایش نشان می‌دهد که این موضوع از تاثیر مخرب خشکسالی بر توان آبدهی چاه‌ها و قنوات در روستاهای بزرگ حکایت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز