خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت آبفا فارس مطرح کرد؛

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی به زیرساخت آبفای فارس در سیل اخیر

کد خبر : ۱۲۶۷۴۳۴

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس با اشاره به موضوع سیل اخیر و آسیب آن به زیرساخت ها گفت: ۷ شهر، ۱۶۰ روستا در ۱۹ شهرستان فارس از سیل اوایل مرداد آسیب دید که حجم خسارت‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش ایلنا، علی جان صادق پور امروز در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین آسیب‌ها به زیرساخت‌های آبرسانی  در شهرستان‌های بختگان،  مرودشت،  ممسنی،  رستم،  داراب،  فراشبند و خرامه بوده است.

وی یادآور شد که حداکثر زمان قطع آب در ایام وقوع بارندگی و سیلاب اخیر فارس ۷۲ ساعت بوده است و  مشکل آب تمام نقاط آسیب دیده به شکل موقت مرتفع شده است. 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس با بیان اینکه سرانه مصرف آب در فارس بسیار بالا است و  سفره‌های زیر زمینی نیز در حال کاهش است ، بیان کرد:  این در حالی است که عمیق‌ترین چاه کشور در استان فارس و در شهرستان جهرم به عمق ۵٠٠ متر حفر شده است.

صادق پور بیش از هزار حلقه چاه در استان فارس برای تامین آب شهروندان و روستاییان مورد بهره برداری قرار گرفته است تا آب مورد نیاز شهرستان‌های مورد پوشش تأمین شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف در استان ٢٠٠ لیتر  است، بیان کرد: این میزان سرانه مصرف به صورت بالا و غیر متعارف است.

صادق پور گفت:  ٣۶ شهرستان جامعه هدف این شرکت است که شامل ١١٧ شهر و بیش از ۴ هزار روستا می شود و تحت پوشش آبرسانی قرار دارند.

به گفته مدیرعامل آبفا فارس از سدهای سلمان فارسی، دورود زن، چشمه عاشق و سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد و از طریق خط آبرسانی محرم با عبور از استان بوشهر نیز بخشی از آب استان فارس  تأمین می شود. 

صادق پور یادآور شد : ٨۵ درصد از آب استان فارس هم اکنون از منابع زیر زمینی و ١۵ درصد از منابع سطحی تأمین می‌شود  که ۴٢ درصد آب‌های تولیدی در ردیف هدر رفت آب قرار دارد که عدد بزرگی است و باید با فرهنگسازی برای اصلاح آن کوشید.

وی با اشاره به اینکه  ١۶٠ پروژه عمرانی آبرسانی در فارس در حال انجام است، ابراز کرد: از سال ١۴٠٠ بیش از ١۴٠ چاه در راستای تأمین آب حفر شده است و  اعتباراتی که دولت برای طرح‌های عمرانی به استان فارس اختصاص داده است بیش از هزار میلیارد تومان است. 

صادق‌پور با اشاره به مشکل فرسودگی شبکه‌ها و مخازن و همچنین انشعابات غیرمجاز نیز گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۲ درصد آبی که استحصال شده در سبد درآمدی شرکت قرار نگرفته و کنتورهای ما آنها را نخوانده‌اند. 

مدیرعامل آبفا فارس با اشاره به اینکه سفره‌های آب های زیرزمینی روز به روز به لحاظ کمی و کیفی کاهش می‌یابد، بیان کرد: بعضا عمق چاه‌ها به ۶۰۰ متر رسیده است و شوری آب نیز در حال افزایش است و آبدهی چاه‌ها با کاهش رو به رو است که بخش عمده مصرف در حوزه کشاورزی، شرب و صنعت مصرف می‌شود.  

صادق پور تصریح کرد:  برای جبران این کمبودها سالانه تعداد زیادی پروژه اجرا می‌شود و هم‌اکنون حدود ۱۰۰ پروژه در استان فارس در حال انجام است. 

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه در هفته دولت ۴۰ پروژه افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳۹ پروژه در زمینه آب است که منجر به بهبود وضعیت آبرسانی و خدمات مرتبط در۹۳ روستا و ۲ شهر خواهد شد. 

صادق پور افزود: با اجرای این طرح ها ۲۴۲ هزار نفر از این طرح‌ها بهره‌مند می شوند و کیفیت،  فشار،  حجم،  پایداری تامین آب آنها بهبود و مطلوبیت پیدا می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز