خبرگزاری کار ایران

در اندیشکده صفای یزد بررسی شد؛

عوامل اصلی چالش زا در اقتصاد کشور / "مالیات بر دلالی" یکی از راه های اصلی مقابله با تورم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۲۴۲

اقتصاد ایران متشکل از بخش های مختلفی است که طی سالیان اخیر علت های گوناگونی چون مدیریت و سیاست گذاری های ناکارآمد در بخش های مختلف در کنار تحریم، باعث شده تا اوضاع اقتصادی کشور نابسامان شود و باعث فشار اقتصادی به خانواده‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، فعالان اقتصادی استان و اعضای اندیشکده صفا در شصت و سومین نشست تخصصی خود به بررسی عوامل چالش زا در اقتصاد کشور پرداخته و معتقدند که بی‌توجهی به این عوامل به گره‌هایی کور در مسیر توسعه تبدیل می‌شود.

در ابتدای این نشست، محمدرضا بابایی رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا گفت: در اقتصاد کشور مشکلات زیادی وجود دارد که برای حل آن نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق توسط مجموعه‌های مرتبط است.

وی در ادامه با اشاره به ۴ عامل اصلی چالش‌زا در اقتصاد کشور، افزود: انحراف عملکرد دولت‌ها از مسیر قانونی یکی از این عوامل است به این صورت که وقتی برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور توسط مجلس تصویب شد شاهد انحراف ۹۵ درصدی عملکرد دولت در آن بودیم که همین عامل اقتصاد کشور را با چالش اساسی مواجه می‌کند.

بنگاه‌داری بانک‌ها عامل ایجاد چالش در اقتصاد کشور

رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا یزد از دیگر عوامل چالش زا در اقتصاد کشور را بنگاهداری بانک‌ها بیان کرد و افزود: بانک‌ها دارایی‌های مردم را به سمت بنگاه‌داری سوق دادند که باعث ایجاد تورم شد.

بابایی ادامه داد: مافیا، دلال بازی و تحریم از دیگر عواملی است که سبب بروز مشکلات اقتصادی در کشور شده و تا زمانی که برای این عوامل چاره اندیشی نشود، مشکلات اقتصادی ادامه دار خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه عملکرد جزیره‌ای نقش منفی در کاهش تورم دارد، خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات کشور باید هماهنگ و همراه عمل کرد و همه در راستای کاهش مشکلات اقتصادی عمل کنند نه اینکه هر دستگاه به هر شکلی که می‌خواهد عمل کند.

رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد با بیان اینکه علم اقتصاد علم روشنی است، گفت: متاسفانه در کشور ثبات اقتصادی نداریم و حتی این بی ثباتی سبب شده که سرمایه گذار خارجی برای ورود به کشور تردید داشته باشد؛ هر چند برنامه‌های توسعه کشور خوب تدوین شده ولی وقتی در عملکرد و اجرا با انحراف بسیار زیاد مواجه بودیم، نمی‌توانیم امیدوار به بهبود شرایط باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نخبگان کشور باید محور یک جریان باشند، گفت: نخبگان در حوزه‌های علاقه‌مندی و تخصص خود محور باشند، آن زمان است که وقتی ایده ای داشته باشند می‌توانند آن را عملیاتی کنند، در غیر اینصورت شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

باید به متخصصان میدان دهیم

محمدحسین فنایی؛ نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد هم در این نشست با اشاره به اینکه دولت‌ها نباید در مسائل اقتصادی وارد شوند، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید به متخصصان میدان دهیم.

وی افزود: خلأیی وجود داشت که جوانان مستعدی که در مقاطع مختلف دانشگاهی تحصیل می‌کنند، در کنارمان حضور ندارند؛ این جوانان در آینده کشور مسئولیت خواهند داشت و باید در این نشست‌ها و جلسات حضور پیدا کنند تا بتوانند از ظرفیت‌های موجود بهره‌مند شوند.

وی عنوان کرد: در بسیاری از کشورها مثل چین، جوانان در جلسات مختلف حضور پیدا می‌کردند تا بتوانند از ظرفیت آنها استفاده کنند و دلیل آن هم به کارگیری این قشر اثرگذار در آینده کشور است.

فنایی با تاکید بر اینکه وقتی نگاه‌مان را عوض نکنیم طبیعتا به نتیجه مورد نظر نخواهیم رسید، ادامه داد: هر زمان نگاه اقتصاد کشور خصوصی شود می‌توان امید داشت که مشکلات‌مان مرتفع شود.

نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا خاطرنشان کرد: دولت ها باید کوچک، چابک و نظاره گر باشند و به هیچ عنوان نباید در مسائل اقتصادی وارد شوند بلکه باید مسیر را برای ورود متخصصان امر باز کنند؛ در این خصوص می توان از تجربیات کشورهای مثل کانادا و آلمان استفاده کرد که با تغییر نگاهشان سبب تحولات عظیم در مسائل اقتصادی شدند.

عوامل اصلی چالش زا در اقتصاد کشور / "مالیات بر دلالی" یکی از راه های اصلی مقابله با تورم

مالیات بر دلالی یکی از راه های اصلی مقابله با تورم

دیگر عضو هیات مدیره اندیشکده صفا هم با بیان اینکه "مالیات بر دلالی" یکی از راه های اصلی مقابله با تورم در کشور است گفت: مشکل ما الان تورم نیست بلکه اثر مرکب تورم است، یکی از راه‌های اصلی مقابله با تورم، مالیات بر دلالی است.

محمدرضا رضایی با بیان اینکه امروزه هیچ کس از دلالان مالیات دریافت نمی کند ولی کسانی که مشغول به کار هستند باید مالیات پرداخت کنند، اضافه کرد: این مسئله سبب شده که بسیاری به دنبال دلالی باشند چون قرار نیست هر میزان درآمد داشته باشند، کسی از آنها مالیات دریافت کند.

رضایی نژاد اظهار داشت: هر زمانی که قانون مالیات بر درآمد به مرحله نهایی شدن در مجلس رسید، غربی‌ها بخش‌هایی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کردند تا روند قیمت‌ها در کشور کاهشی شود، بعد از مدت کوتاهی دوباره روند قبلی را پی می‌گیرند زیرا معتقدند که پس از گذشت ۵ سال از جنگ می‌توان اقتصاد را بازیابی کرد ولی اثرات فشارهای اقتصادی و آشفتگی بازار سالها کشور را درگیر می کند.

به گزارش ایلنا از یزد، بررسی شرایط فعلی نشان می‌دهد که اقتصاد متکی به نفت شکست خورده است. از سویی نرخ تورم بالا و نوسانات ارز و انبوه جوانان متقاضی کار نمایانگر روزهای بد اقتصاد کشور است. ضعف هایی که از سو مدیریت در دولت، تجارت خارجی و بنگاه ها وجود دارد راه برون رفت از مشکلات را سخت تر کرده و باید از ظرفیت های بالقوه کشور  مانند منابع طبیعی، موقعیت استراتژیک جغرافیایی و …  استفاده کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز