خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان بازآفرینی مشهد خبر داد:

۱۱ منطقه از ۱۳ منطقه مشهد دچار حاشیه‌ نشینی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۲۲۷

مدیرعامل سازمان بازآفرینی و فضا‌های شهری شهرداری مشهد گفت: مناطق سه، چهار، پنج، شش مشهد دچار بزرگ‌ترین لکه‌های سکونت‌ غیررسمی هستند که البته در منطقه ۶ این وسعت بیشتر است.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی رضازاده همدانی اظهار داشت: در حوزه بازآفرینی در تلاش هستیم تا سکونت‌گاه‌های غیررسمی یا حاشیه شهر را از حالت ناکارآمد خارج کنیم و تاکنون موفقیت‌های خوبی نیز به دست آوردیم تا‌ حدی‌که دو تا از محلات هدف ما توانستند به سطحی ارتقا پیدا کنند که از گروه مناطق هدف سازمان بازآفرینی خارج شوند. این رویکرد را در دستور کار دولت نیز قرار دادیم تا با حمایت جدی به‌خصوص پشتیبانی شرکت بازآفرینی کل کشور، وزارت راه و شهرسازی بتوانیم در آینده خیلی نزدیک، شاید کمتر از یک سال، آنها را از دسته محلات هدف خارج کنیم.

وی در خصوص رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی نسبت به‌ سال قبل بیان کرد: مشاهدات عینی نشان می‌دهد از نظر جمعیت افرادی که هویت ایرانی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی دارند، در حال کاهش هستیم، ولی از جهت اینکه مسئله ورود مهاجرین خارج از کشور را نیز داریم با مشکلات روبه‌رو هستیم در هر صورت ۱۱ منطقه از ۱۳ منطقه مشهد دچار حاشیه‌نشینی هستند.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی و فضا‌های شهری شهرداری مشهد در پاسخ به اینکه کدام مناطق مشهد دچار لکه‌های بزرگ‌تری هستند گفت: در برخی از مناطق ۱۱گانه هدف سازمان، در حد یک یا دو محله درگیر این معضل هستند. به عنوان مثال منطقه ۹ تنها دو محله در این سطح دارد که در انتهای ۷ تیر است و یا منطقه ۱۰ تیر تنها یک محله با این کیفیت دارد که محله امام هادی(ع) است. در برخی از مناطق نیز وسعت ناحیه بسیار زیاد است و تا ۱۰ محله نیز درگیر معضل سکونت‌گاهای غیررسمی هستند. مناطق سه، چهار، پنج، شش دچار بزرگترین لکه‌های  هدف هستند که البته در منطقه ۶ این وسعت بیشتر است.

رضازاده ادامه داد: بعید می‌دانم به این زودی بتوان آنها را ارتقا داد. البته شاخص‌های بازآفرینی مناطق هدف نیز در سطح بالایی است و از همین جهت حتی در مناطقی که لکه هدف کوچک به شمار می‌رود نیز، نمی‌توان به راحتی گفت، خارج شدن این نواحی از مناطق حاشیه‌نشینی به‌زودی ممکن است.

رضازاده خاطرنشان کرد از ۱۷۰ محله شهر مشهد ۶۸ محله به‌عنوان مناطق هدف سازمان بازآفرینی برای ارتقا مدنظر هستند و این آمار قابل‌توجهی است. مسلما ارتقای این نواحی از عهده یک دستگاه بیرون است.

وی افزود: در حال حاضر نیز اگر در آمار ستاد بازآفرینی استان بررسی کنید، سهم شهرداری مشهد ۵۲ درصد نسبت‌ به کل ۲۸ ارگانی است که مشمول این وظیفه هستند. این سهم از نقش‌آفرینی نیز داوطلبانه و با حمایت شورای شهر رخ داده است و در نتیجه در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد معادل ۴۲ درصد بودجه عملیاتی شهرداری صرف آن شده است و در سال جاری نیز ۵۲ درصد از کل بودجه عملیات شهر مشهد به بحث مناطق هدف تعلق گرفته است. اهمیت این تلاش در مقایسه با سهم دیگر ارگان‌ها در سال جاری برای این هدف، بهتر دیده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد اضافه کرد: ما تنها باید ۳۰ درصد بودجه شهرداری را صرف این اقدام می‌کردیم، باید تمام ارگان‌ها این موضوع را به‌عنوان وظیفه اصلی و جدی خود مدنظر قرار دهند، چرا که در غیر این‌ صورت معضل سکونت‌های غیررسمی مشهد حل نخواهد شد.

رضازاده در زمینه رویکرد نهادهای بالادستی به معضل حاشیه‌نشینی مشهد بیان کرد: تا جایی که من در جریان هستم رهبر انقلاب در سفر نوروزی به مشهد مجدداً به استاندار که رئیس ستاد بازآفرین استان هستند، نیز تاکید کردند که بحث حاشیه را باید جدی پیگیری کنند و جزو اولویت‌های اول استانداری باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز