خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور مالیاتى فارس مطرح کرد؛

مهلت تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتى، حداکثر تا 31 خردادماه است/ شرایط استفاده فعالان اقتصادى از تبصره ماده 100

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۰۰۸

​مدیرکل امور مالیاتى فارس گفت: صاحبان مشاغلى که حداکثر درآمدشان از فروش کالا و خدمات 67 میلیارد و 200 میلیون ریال باشد مشمول تعیین مالیات مقطوع و تبصره ماده 100 قانون مالیات هاى مستقیم خواهند شد.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا محمدابراهیمى در جمع خبرنگاران به شرایط استفاده فعالان اقتصادى از تبصره ماده 100 اشاره کرد و گفت: بخش عمده اى از فعالان اقتصادى شرایط استفاده براى تبصره ماده 100 را دارند و درآمد آنها به گونه اى است که مى توانند از این تبصره بهره ببرند.

وى افزود: بخش زیادى از فعالان اقتصادى که درآمد آنها سقف پایینى داشته توسط سامانه از پرداخت مالیات معاف شدند؛ سامانه این شرط را براساس مبلغ فروش کالا و خدمات که فعال اقتصادى داشته براى او گذاشته است.

وى در ادامه پیرامون مهلت ارائه اظهارنامه و روند قانونى این مبحث توضیحاتى ارائه داد و گفت: مودیانى که مکلف به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات هستند، شامل صاحبان مشاغلى که میزان فروش کالا و خدمات آنان طى سال 1401 بیش از 67 میلیارد و 200 میلیون ریال بوده، مشمولان مکلف به استفاده از پایانه هاى فروشگاهى و مشاغلى که فرم و موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات مستقیم در درگاه امور مالیاتى آنان قرار داده نشده، مى شوند.

مدیرکل امور مالیاتى استان فارس ادامه داد: این مبلغ هر سال به استناد قانون بودجه تعیین مى شود، امسال هم همین اتفاق افتاده و به استناد قانون بودجه میزان ثبت فروش کالا و خدمات تعیین شده است.

ابراهیمى اضافه کرد: سازمان امور مالیاتى هم با لحاظ قرار دادن این شرایط و با استفاده از اطلاعاتى که از تمامى دستگاه ها از جمله بانک مرکزى و بانک هاى اطلاعاتى سایر دستگاه ها از سوابق مالیاتى فعال اقتصادى وجود داشته شرایط را سنجیده که چه شخصى مى تواند شامل تبصره ماده 100 شود. فعالان اقتصادى مى توانند از طریق پیامک و مراجعه به سایت سازمان امورمالیاتى اطلاعات لازم را براى بهره گیرى از مزایاى تبصره 100 کسب کنند.

محمدابراهیمى همچنین گفت: پرونده هاى مشارکت مدنى اگر سهم درآمد یا فروش حداقل یکى از شرکا بیش از حد نصاب دستورالعمل قانونى بوده یا مجموع درآمد مشارکت بیش از 150 میلیاردریال باشد، باید اظهارنامه تسلیم و مالیات متعلقه پرداخت شود.

وى با بیان اینکه مالیات مقطوع مودیان مشمول این دستورالعمل با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه هاى اطلاعاتى سازمان امورمالیاتى و سوابق مودى تعیین و طى فرمى سامانه بارگزارى مى شود، گفت: در صورتى که my.tax.gov.ir فروش و درآمد تعیینى در این فرم کمتر از مبلغ فروش واقعى باشد، مودى باید میزان فروش واقعى را در سامانه درج کند.

محمدابراهیمى گفت: اگر مالیات تعیین شده مورد قبول قرار نگیرد، مودى از شراطى دستورالعمل خارج شده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتى طى مهلت قانونى خواهد بود.

پایان خرداد مهلت قانونى براى پرداخت مالیات مقطوع

مدیرکل امورمالیاتى فارس با بیان اینکه مهلت قانونى براى پرداخت مالیات مقطوع تعیین شده در سامانه، تا پایان خردادماه امسال است، گفت: امکان تقسیط کل بدهى مودیان براى حداکثر 4 ماه به صورت مساوى وجود دارد.

وى با اشاره به اینکه پرداخت نشدن مالیات در موعد مقرر، موجب اعمال جریمه قانونى موضوع ماده 190 قانون مالیات هاى مستقیم خواهد شد، گفت: در صورتیکه مودى 145 و 172 ، متقاضى اعمال مقررات مفاد مواد 137 قانون مالیات مستقیم، در خصوص عملکرد سال 1401 خود باشد، مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتى در مهلت قانونى است.

محمدابراهیمى خاطرنشان کرد که میزان مالیات مقطوع پزشکانى که در عملکرد 1401 مشمول حکم جزء 1 بند ز، تبصره 6 قانون بودجه 1401 بوده اند، معادل مالیات تعیین شده مطابق دستورالعمل مربوطه یا مالیات مکسوره آنان(هرکدام که بیشتر باشد)، تعیین مى شود.

وى از همه فعالان اقتصادى درخواست کرد که از مزایاى تبصره 100 (مالیات مقطوع) استفاده کنند و گفت:  مهلت تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتى، حداکثر 31 خردادماه امسال است.

 فرارمالیاتى در فارس نسبت به میانگین کشورى، بالاتر است

مدیرکل امور مالیاتى فارس همچنین با تاکید براینکه میزان دقیق فرارمالیاتى قابل محاسبه و برآورد نیست، گفت: فرارمالیاتى در فارس نسبت به میانگین 40 درصد کشورى، بالاتر است.

وى با بیان اینکه سال گذشته در فارس حدود 10 هزار میلیارد تومان وصولى مالیات ثبت شده است، گفت: پیش بینى اولیه براى امسال 12 هزار و 800 میلیارد تومان است.

محمدابراهیمى همچنین تعداد پرونده هاى فرار مالیاتى تشکیل شده در فارس را 90 فقره و ارزش آن را 900 میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد که با اضافه شدن پرونده هاى سورى، این رقم به عدد یکهزارو 500 میلیارد تومان مى رسد. محمدابراهیمى با تاکید براینکه قانون امکان بررسى اعتراض ها به مالیات تعیینى براساس مستندات ارائه شده از سوى مودى را فراهم کرده است، گفت: تا زمانیکه فعال اقتصادى درآمد خود را ابراز نکند، به منزله کتمان تلقى خواهد شد، لذا همه فعالان اقتصادى براى انجام تکالیف قانونى خود در زمینه مالیات، اقدام کنند.

وى با اشاره به تسلیم اظهارنامه از سوى 69 هزار فعال اقتصادى فارس به ارزش 220 میلیارد تومان، خاطرنشان رد: با توجه به بررسى هاى انجام شده، میزان مالیات حدود 58 درصد مودیان کشور صفر و حدود 4 درصد از کل مودیان کشور، بیش از 15 میلیون تومان خواهد بود؛ البته برخى از مشاغل مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهى که نسبت به نصب این دستگاه اقدام نکرده اند، تاکنون امکان استفاده از مزایاى تبصره 100 را ندارند.

او گفت: هرگاه پس از صدور اوراق قطعى پذیرش مالیات مقطوع بر اساس اسناد و مدارک مثبته مشخص شود که فروش کالا و درآمد بیش از 67 میلیارد و 200میلیون ریال بوده مودى مشمول تبصره ماده 100 نبوده و افزون بر مطالبه مالیات مشمول جرایم متعلقه و عدم استفاده از معافیت ها و نرخ صفر خواهد شد.

وى افزود: در صورتى که فروش و درآمد تا 67 میلیارد و 200میلیون ریال و مبلغ مابه التفاوت نیز بیش از 15درصد باشد مالیات مابه التفاوت بدون جریمه ماده 192 قانون مالیات ها مطالبه خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز