خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۷۸۳

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است که خوشبختانه معاونت غذا و دارو در ارتقای برخی شاخص‌های این حوزه عملکرد مؤثری در سال گذشته داشته است.

به گزارش ایلنا از همدان، محمدمهدی مجذوبی در همایش روز جهانی ایمنی غذا در دانشگاه علوم پزشکی همدان، اظهار کرد: وقتی از مؤلفه‌های سلامت صحبت می‌کنیم به طور قطع باید نگاهی به موضوع غذا داشته باشیم و از نقش غذا در بروز بیماری‌های غیرواگیر غافل نباشیم. 

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی و محصولات فرآوری شده دو محور اصلی غذا هستند، مطرح کرد: بهداشت مواد غذایی سالانه بر سلامت میلیون‌ها نفر اثرات جدی دارد و عمدتا در کشورهایی که از نظر بهداشتی در رده‌های پایین تری هستند، بیشترین مشکلات را از ناحیه بهداشت مواد غذایی و بیماری‌های آن دارند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: سموم یکی از مهمترین محورهای تهدید سلامت غذایی است که خوشبختانه معاونت غذا و دارو در ارتقای برخی شاخص‌های این حوزه عملکرد مؤثری در سال گذشته داشته است.  

وی تصریح کرد: با رعایت دستورالعمل‌ها استفاده از قند، چربی و نمک در محصولات فرآوری شده طی پنج تا هفت سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته که جای خرسندی است.

مجذوبی با اشاره به یکی از رسالت‌های دانشگاه و برخی دستگاه‌های اجرایی در راستای کنترل سلامت تولیدکننده‌های مواد غذایی تبیین کرد: با همکاری دانشگاه و دستگاه‌های متولی امر اقدامات خوبی در راستای نظارت و اعمال استانداردها بر محصولات غذایی صورت گرفته و در چند محور مهم، کیفیت و سلامت محصولات و تولیدات غذایی ارتقاء یافته است. 

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در همدان گواهی بهداشت برای محصولات و صادرات آنها صادر می‌شود و از سال ۱۴۰۱ صدور گواهی انطباق در خود استان انجام می‌گیرد و برای نخستین بار همه واحدهای تحت پوشش با اقدامات نظارتی در سال گذشته مورد پایش و بررسی قرار گرفتند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: دغدغه دیگر در حوزه مواد غذایی، الگوی مصرف است که تولیدکننده و عرضه کننده در آن نقش ندارند و مصرف‌کننده در آن نقش مستقیم دارد که الگوی غلط در این زمینه منجر به افزایش چاقی، بیماری‌های قلبی- عروقی، فشارخون و ... می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز