خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم یزد:

بازار محصولات کشاورزی مدیریت و متولی مشخصی ندارد / پایانه صادراتی نیاز استان و شهرستان اشکذر است

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۵۰۹

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با تاکید بر اینکه بازار و تنظیم نسبت عرضه و تقاضای محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی نیازمند مدیریت است گفت: بازار محصولات کشاورزی مدیریت و متولی مشخصی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، محمدصالح جوکار در دیدار با کشاورزان و گلخانه داران رستاق اظهار داشت: در گذشته شرکت تعاونی‌هایی در روستاها وجود داشت و این مسائل به خوبی مدیریت می‌شد ولی امروز علیرغم پیشرفت‌هایی که کردیم وضعیت توزیع بذر، کود و سم نسبت به آن زمان اصلا مطلوب نیست؛ در این شبکه‌ی توزیع به علت اینکه همه تنها منافع خود را در نظر می گیرند شاهد مشکلات هستیم.

وی اضافه کرد: اینکه بیان می شود برنامه کشت را وزارت جهادکشاورزی نباید بدهد، الان که مشکلاتی برای فروش محصولات گلخانه‌داران و کشاورزان بوجود آمده، نقش وزارت چیست؟ اتفاقا نقش دولت مدیریت است و باید بازار را تنظیم کند؛ یکی از وظایف مهم برآورد میزان محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور در هر سال است تا کشاورزان در استان های مختلف اقدام به کشت محصولات کشاورزی کنند.

جوکار با اشاره به اینکه گلخانه ها با هدف تامین نیازهای داخلی و سپس صادرات ایجاد شده اند، اظهار داشت: دولت باید تصمیم گیری کند که نیاز داخلی محصولات کشاورزی چه میزان باشد و سپس مازاد آن را صادر کند.

نماینده مردم یزد در محلس اضافه کرد: وزارت جهادکشاورزی سند الگوی کشت رونمایی کرد، ولی متاسفانه شاهد اجرا شدن آن نیستیم، با حرف زدن و شعار دادن اصلا کارها درست نمی‌شود و بازار هم به سامان نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه متاسفانه اصلا مشخص نیست، مدیریت بازار محصولات کشاورزی بر عهده چه کسی است، افزود: امروز می بینیم که بازار به شدت با تلاطم مواجه است، قیمت امروز و فردای برخی از محصولات  در بازار به شدت تفاوت دارد که این موضوع اصلا خوب نیست و باید مدیریت شود؛ اگر برنامه ریزی درست در این زمینه وجود داشت و همترازی در عرضه و تقاضا بوجود می آمد شاهد چنین بازار ی که به نفع کشاورز ومصرف کننده نیست نبودیم.

جوکار ادامه داد: براساس تجربه تلخ سالیان گذشته نابسامانی در برنامه کشت باعث شد که میلیون ها کیلو سیب زمینی از بین رفت و به دست مردم نرسید و با همین ناهمترازی در عرضه و تقاضا، بسیاری از جوجه های یکروز زیر خاک رفت.

نماینده مردم با تاکید بر اینکه پایانه صادراتی نیاز استان یزد و شهرستان اشکذر است، گفت: در این زمینه جهادکشاورزی الگویی را برای راه اندازی پایانه صادراتی ارائه کند تا براساس موافقت وزیر وقت بتوانیم برای تحقق آن برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه گلخانه داران در استان یزد تشکیل شود، عنوان کرد: نیازمند کار تحقیقی هستیم تا بذرهایی که متناسب با شرایط و اقلیم استان یزد هستند، شناسایی شوند و از واردکنندگان درخواست شود تا در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز