خبرگزاری کار ایران

همزمان با هفته محیط زیست؛

اولین مرکز اجرایی حمایت از پرندگان ایران در مشهد بهره برداری شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۸۱۷

​معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد، از بهره برداری از اولین مرکز اجرایی حمایت از پرندگان ایران و توسعه شبکه پایش آلودگی صوتی در مشهد خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی نجفی در حاشیه مراسم افتتاح و بهره برداری از چندین طرح زیست محیطی مدیریت شهری که با حضور مدیران کشوری و استانی در محل بوستان وکیل آباد مشهد همزمان با هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: امروزه حیات و بقاء کلانشهرها به حفظ و حراست از محیط زیست شهری و تقویت چرخه‌های زیست محیطی در آن بستگی دارد؛ چرا که محیط زیست شهری علاوه بر اثرات اکولوژیک گوناگون در محیط شهری، می تواند اثرات مطلوب اجتماعی گسترده ای نیز بر روی شهروندان داشته باشد.

وی افزود: پرندگان شهری یکی از مهمترین اعضاء چرخه‌های زیست محیطی کلانشهر ها هستند و در حال حاضر بیش از ۱۳۵ گونه از انواع پرندگان در شهر مشهد شناسایی شدند؛ پرندگانی که با کاهش جمعیت آفات فضای سبز می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش استفاده از سموم شیمیایی و ارتقاء سلامت شهروندان ایفا کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت حمایت از پرندگان شهری، احداث اولین مرکز اجرایی حمایت از پرندگان شهری ایران در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و امروز این پروژه زیست محیطی ارزشمند با اعتباری بالغ بر  ۸۰ میلیارد ریال در فضایی به وسعت حدود ۳۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید و از این پس میزبان شهروندان و محققان علاقمند به حوزه پرندگان خواهد بود.

نجفی بیان کرد: با توجه به گسترش آلودگی های صوتی در کلانشهرها، شهر مشهد در سال های اخیر با راه اندازی ۵ ایستگاه سنجش صوت در نقاط پر تردد شهری توانسته بود گام های مناسبی در زمینه پایش آلودگی صوتی در سطح شهر بردارد؛ اما این تعداد ایستگاه با توجه به گستردگی شهر مشهد و تنوع آلاینده های صوتی در شهر کافی نبود که در همین راستا سال گذشته، راه اندازی ۱۰ ایستگاه جدید سنجش آلودگی صوتی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و امروز با بهره برداری از این ۱۰ ایستگاه، تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی صوتی در مشهد به ۱۵ ایستگاه خواهد رسید.

معاون شهردار مشهد ادامه داد: توسعه شبکه پایش آلودگی صوتی در مشهد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که پایش و بررسی داده های جمع آوری شده توسط این ایستگاه ها می تواند اطلاعات ارزشمندی در زمینه توسعه های آتی شهر مشهد و مکان گزینی بسیاری از کاربری های شهری در اختیار مدیران و تصمیم گیران کلان شهری قرار دهد.

وی افزود: بهره برداری از اولین ایستگاه سیار سنجش آلاینده های زیست محیطی نیز از دیگر طرح هایی بود که امروز به بهره برداری رسید.

نجفی ادامه داد: این ایستگاه به صورت سیار، قابلیت جانمایی در هر نقطه شهر و پایش لحظه ای کیفیت هوا را خواهد داشت.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: رونمایی از ۳ سامانه جدید و هوشمند جمع آوری پسماند قابل بازیافت از دیگر طرح هایی بود که امروز رونمایی شد.

نجفی در پایان خاطر نشان کرد: سامانه های هوشمند نونا، پاکو و کارو سه سامانه جدیدی هستند که از این پس در کنار سامانه های اکو، بهروب و بازیست درخواست جمع آوری پسماند شهروندان را ثبت و نسبت به جمع آوری آنها از سطح شهر اقدام می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز