خبرگزاری کار ایران

رئیس پژوهشکده آب و‌ محیط زیست دانشگاه فردوسی:

مصرف آب در کوهشار در گرم ترین روزهای سال بیشتر از یک لیتر در ثانیه نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۰۳۸

رئیس پژوهشکده آب و‌ محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مصرف آب در کوهشار در گرم ترین روزهای سال بیشتر از یک لیتر در ثانیه نخواهد بود و در شبانه روز نیز این میزان معادل ۸۶ مترمکعب آب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، کامران داوری در این باره اظهار کرد: در مشهد در مقایسه با بسیاری از دشت های کشور با شرایطی مواجه هستیم که نمی‌توان آن را بحران دانست، زیرا بحران موقتی است؛ اما در حال حاضر با شرایط وخیمی روبرو هستیم که متاسفانه رشد یابنده است این وضعیت سبب شده آب های زیرزمینی فرونشست کند و کیفیت آب کم شود و به تدریج شاهد نشست زمین باشیم.

وی ادامه داد: این شرایط وخیم در واقع در مشهد به صورت خاص ناشی از توسعه است، توسعه ای که ما در سال‌ های گذشته شاهد آن بودیم.

رئیس پژوهشکده آب و‌ محیط دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: وضعیت آب زیرزمینی مشهد در سال ۱۳۴۷ ممنوعه و بحرانی اعلام شده است، اما در آن زمان ۱۵۰۰ حلقه چاه در مشهد وجود داشت. در حال حاضر هفت هزار حلقه چاه در‌‌ مشهد وجود دارد، یعنی چیزی حدود ۵۵۰۰ حلقه چاه را با وجود ممنوعیت اضافه کردیم. این توسعه باعث شده است که ما از حد طبیعی تجدید پذیری منابع آب گذر کنیم و با پدیده‌ای به نام کمیابی آب مواجه شویم این کمیابی آب در نتیجه گذر جامعه انسانی و توسعه از ظرفیت‌های طبیعی به وجود آمده است.

داوری تاکید کرد: نسبت مصرف آب از گذشته به نسبت جمعیت بوده و در سال های گذشته میزان مصرفی آب در مقایسه با حال حاضر کمتر بوده است. در گذشته بخش کشاورزی عمده مصرف کننده آب بوده است، اما در سال‌های منتهی به حال حاضر آب منطقه ای این مصارف را کنترل کرده، اما با این وجود باز هم بخش کشاورزی بزرگترین بخش مصرف کننده آب است.

وی افزود: شهر مشهد کلانشهر بوده و حدود ۶۵ درصد از برداشت های آبی در بخش کشاورزی و الباقی مصارف برداشت های شهری و صنعت است. مستحضر هستید که اطراف مشهد دارای باغ و ویلای بسیاری است که به نوعی اراضی کشاورزی محسوب می‌ شوند.

رئیس پژوهشکده آب و‌ محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: در حال حاضر فضای سبزی که در مشهد وجود دارد، گسترش جدی پیدا کرده که خود این امر نیازمند مصرف آب بسیاری است. حدود ۸۰‌ درصد آبی که به فضای سبز برای آبیاری اختصاص داده می شود، تبخیر و تعرق می‌شود، بنابراین ما در مجموع سطوح سبز شهرمان بزرگترین مصرف کننده آب در شهر هستند.

داوری اضافه کرد: دلیل اصلی اینکه کشور ما ایران در بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب است این بوده اقلیم ایران خشک است، اما در کشور ترکیه با وجود بارندگی بیشتری دارد، مصارف آبی کمتری در بخش کشاورزی شاهد هستیم؛ زیرا آب مورد نیاز برای آبیاری توسط باران تامین می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز