خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می‌دهد:

دامداران مالباخته آران و بیدگل همچنان در انتظار اجرای قانون

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۹۱۶

بیش از پنج سال از سرقت دام 54 دامدار و دامپرور آران و بیدگل می‌گذرد، اما با وجود دستگیری باند سارقان، هیچ کدام به حق و حقوق و خسارت شان دست پیدا نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سال 97 در یک سلسله سرقت شبانه روزی در منطقه آران و بیدگل، نزدیکی کاشان، از 54 دامدار و دامپرور، گاو، گوسفند و بز سرقت شد. همان زمان مالباختگان با مراجعه به مراجع قانونی طرح شکایت کرده و منتظر رسیدگی به پرونده‌شان می‌شوند.

چندی بعد از طرح شکایت، سارقان در قالب یک باند دستگیر و روانه زندان شدند. طبق قانون و به گفته مال باختگان، قرار بود اموال سارقان به فروش گذاشته شود تا خسارت آن‌ها پرداخت شود. اما این اتفاق تا این لحظه رخ نداده و برخی از مال باختگان حتی دیگر در قید حیات نیستند.

کسی پاسخگوی ضرر و زیان مالباختگان نیست

جواد غنی یکی از مالباختگان است که در خصوص این سرقت به ایلنا می‌گوید: سال 97 در عرض یک ماه به 43 دامداری در 5 کیلومتری کاشان دستبرد زده شد. سرقت‌های منظم و شیفتی بود و سارقان یک باند بودند.

وی ادامه می‌دهد: در کل 54 سرقت در دامداری‌های منطقه آران و بیدگل در نزدیکی کاشان انجام شد که با توجه به اعلام سرقت، باند مذکور در آخرین سرقت خود از دامداری مدیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آران و بیدگل دستگیر می‌شوند.

به گفته این دامدار مالباخته، سارقان دام‌ها را به بیرون از استان اصفهان و کشور قاچاق کرده بودند و امکان بازگشت سرمایه آنها جز از طریق دریافت خسارت امکان پذیر نبود. پس شاکیان پیگیر دریافت خسارت می‌شوند.

جواد غنی با تایید این موضوع می‌افزاید: پنج سال است که پیگیر خسارت مان هستیم، ولی خبری نیست و از این سرقت زیان مالی سنگینی دیدم  و خانه نشین شدم؛ 6 کارگر مستقیم و 5 نفر غیر مستقیم از کسب و کار من ارتزاق می‌کردند که آنها نیز از کار بی کار شدند. هیچ کس پاسخگوی این همه ضرر و زیان نیست.

مالباخته این پرونده به ایلنا می‌گوید: ما برای رسیدن به مال و خسارت‌مان، در این شرایط بد اقتصادی بیش از 20 میلیون هزینه کرده‌ایم و به شهرستان‌های درود و گلپایگان و هرجایی که دزدان رفته‌اند، با حضور وکیل رفته‌ایم، اما همچنان منتظر اجرای قانون هستیم.

اما با وجود اثبات سرقت از سوی باند دستگیر شده و تایید حکم از سوی دیوان عالی کشور، نه تنها خسارتی پرداخت نشد که برخلاف قانون، برخی از سارقان با قید وثیقه آزاد و به پیشه قبلی خود که همان سرقت بود، مشغول می‌شوند.

آزادی سارقین با قید وثیقه

حسین اسلامیان دیگر مالباخته این پرونده به ایلنا می‌گوید: به بیش از 50 دامداری دستبرد زده شد و خیلی‌ها شکایت نکردند. ما هم که شکایت کردیم راه به جایی نبردیم و تنها شاهد آزاد شدن سارقان با قید وثیقه بدون پرداخت خسارت بودیم.

حمید رضا زاده فرزند حسین آقا مالبخاته‌ای است که در اثر غم و غصه ناشی از دزدی شب خوابیده و صبح بیدار نشده است. این اتفاق او را در 27 سالگی سرپرست خانواده کرده تا جای خالی پدر را پر کند. او نیز به موضوع آزادی دزدان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: 40 راس دام گوسفندی ما را بردند و پدرم یک ماه بعد از آن، از غصه این اتفاق و بلاتکلیفی برای عدم پیگیری از سوی مقامات قضایی دق کرد و مرد.

این دامدار جوان تصریح  می‌کند: انتظار داشتیم بعد از دستگیری دزدان، به خسارت مان برسیم، اما با تهدید از برخی رضایت گرفتند؛ عده‌ای از سارقان نیز برخلاف قانون با قید وثیقه و بدون پرداخت خسارت آزاد و بعد متواری شدند.

خلیل الله نیکوفر مدیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آران و بیدگل هم در این باره به ایلنا می‌گوید: آخرین سرقت از دامداری من بود که دو ساعت بعد از آن سارقان دستگیر و دام ها برگردانده شد؛ اما هیچ خسارتی بابت خرابی دیوار و فنس‌ها و درهای شکسته دریافت نکردم.

وی به عنوان مدیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آران و بیدگل همچنان پیگیر وضعیت پرونده سرقت از دامداران مناطق مختلف حوزه کاشان است و می‌افزاید: هر ساله به پرونده‌های قضایی اضافه می‌شود و با تغییر دادستان‌ها، پیگیری پرونده‌های قدیمی به دلیل تغییر قاضی و قوانین، سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر وکلای سارقان کاری ندارند که حقی ضایع شده و راهکارهایی را به دزدان معرفی می‌کنند که می‌توانند باجود اثبات جرم دزدی، با قرار وثیقه آزاد شوند.

نیکوفر اشاره می کند: سارقان پرونده دزدی از دامداری‌های حوزه کاشان، توانسته‌اند با قرار وثیقه آزاد و جاهای دیگر دست به سرقت بزنند. این قوانین قضایی محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند که دست مالباخته را برای رسیدن به اموالش کوتاه می‌کند.

پیگیری ایلنا از دادستان های کاشان و آران و بیدگل

دادستان کاشان در پاسخ به ایلنا برای پیگیری پرونده دامداران مالباخته می‌گوید: این پرونده مربوط به آران و بیدگل است و دادستان این شهرستان از روند آن مطلع است.

مرتضی باصریان دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آران و بیدگل  که مصاحبه تلفنی را خلاف قانون می‌داند در مراسم غبار روبی روبی امام زاده هلال ابن علی در جمع مالباختگان حاضر شده و به آنها می گوید: ما آنچه که باید انجام دهیم، انجام داده‌ایم و تعدادی سارق همچنان در زندان‌ هستند و دو نفرشان هم متواری‌اند.

وی اذعان داشت: قانون گذار برای سارقین زندان و رد مال در نظر گرفته است. سارقان این پرونده اموال شان را به نام دیگران زده‌اند و نمی‌شود آن‌ها را ضبط و به فروش رساند. اگر مالی دارند که به نام خودشان است اطلاع دهید تا ضبط و به فروش برسانیم و خسارت شما را پرداخت کنیم.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز