خبرگزاری کار ایران

۱۶ درصد یزدی‌ها مصرف‌کننده سیگار هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۷۸۹

رئیس گروه سلامت و محیط کار معاونت بهداشتی یزد گفت: آمارها حاکی از آن است که از هر ۱۰ فردی که به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهد، ۹ نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند.

به گزارش ایلنا از یزد، وحید جعفری به مناسبت فرارسیدن هفته بدون دخانیات با بیان اینکه شعار هفته بدون دخانیات سال جاری «ما به غذا نیاز داریم، نه به دخانیات» نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: سالانه به دلیل مصرف محصولات دخانی، هشت میلیون نفر در دنیا جان خود را از دست می دهند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از آنها افرادی هستند که در معرض دود دست دوم محصولات دخانی قرار دارند.

وی افزود: براساس آمارها در کشور ما نیز سالیانه حدود ۶۰ هزار نفر جان خود را به دلیل مصرف مواد دخانی از دست می‌دهند.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان مصرف‌کنندگان سیگار هستند، گفت: بر اساس مطالعات استپس در سال ۱۳۹۵ استان یزد در شیوع مصرف روزانه سیگار رتبه ۲۲ را در کشور داشته است اما در سال ۱۴۰۰ در رتبه ۱۹ قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مصرف سیگار عوارض جبران ناپذیری بر سلامت افراد مصرف کننده و حتی کسانی که در معرض دود دست دوم و سوم محصولات دخانی دارد، گفت: شایع ترین سرطان های موجود در بین مصرف کننده دخانیات سرطان دهانه رحم، خون، لوزالمعده، کبد، مثانه، حنجره، زبان، مری، معده، ریه و دهان گزارش شده است.

رئیس گروه سلامت و محیط کار استان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد سرطان های ریه در دنیا به دلیل مصرف سیگار است، خاطر نشان کرد: براساس آمارها از ۱۰ فردی که به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهد، ۹ نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند.

جعفری یکی از چالش‌های حوزه سلامت را گسترش مصرف قلیان عنوان کرد و افزود: براساس آمارها، مصرف قلیان معادل مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است و این موضوع سلامت نسل جوان تهدید می کند.

وی در ادامه گفت: بر اساس بازدید های بازرسان بهداشت از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۵ مرکز متخلف به مراجع قضایی معرفی شده، ۱۰۲ مرکز عرضه کننده قلیان پلمب و ۲۳۹ جایگاه تبلیغاتی محصولات دخانی نیز جمع آوری شده‌اند.

جعفری در پایان با اشاره به این که ۴۰ هزار میلیارد تومان در ایران بابت مصرف سیگار در کشور هزینه می‌شود، تصریح کرد: با هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی و درمانی که به علت مصرف سیگار در کشور هزینه می‌شود سالانه مبلغ ۱۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت محصولات دخانی به کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز