خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

نگاه تبعیض آمیز به جامعه کارگری ضربهٔ جبران ناپذیری بر چرخه تولید وارد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۲۷۵

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار لرستان گفت: نگاه تبعیض آمیز به جامعه کارگری قطعا ضربهٔ جبران ناپذیری بر چرخه تولید کشور وارد خواهد کرد.

احمد رضا سالاروند در گفت و گو با ایلنای لرستان  اظهار کرد: در پیش نویس لایحه برنامه هفتم توسعه که دولت به مجلس فرستاده، حداقل سن لازم برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ سال و‌ برای مردان ۵۰ سال تعیین شده است.

وی ادامه داد: این افزایش سن بازنشستگی باعث می‌شود نسل جوانی که منتظر ورود به بازار کار بوده بیشتر منتظر بمانند و افرادی که دیرتر بازنشسته شوند، بهروری آنها کمتر از قبل می‌شود و این کار لطمه بیشتری به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

این مسئول در ادامه صحبت‌هایش با طرح این سئوال که چرا در ماده ۷۶ برنامه هفتم توسعه، بابت دریافت مستمری ۵ سال آخر میانگین را پیش بینی کرده‌اند در صورتی که این موضوع مغایر  با ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی است، اظهار کرد: کارگران نرخ بیمه به روز پرداخت می‌کنند، حال باید ۵ سال به عقب بازگردند.

وی تصریح کرد: در ماده ۱۵ لایحه برنامه هفتم به کارفرما اجازه داده تا سه  سال اول اشتغال به کار هر فردی حداقل دستمزد به صورت نصف پرداخت شود یعنی یک فرد باید سی روز کار کند ولی حقوق ۱۵ روز را بگیرد و این در حالیست که حق بیمه 30 روزه را پرداخت می‌کند.

این مسئول اضافه کرد: نکته مهمتر این است که سابقه تأمین اجتماعی این فرد 15 روز محاسبه می شود، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور که اغلب کارگران زیر خط فقر هستند چرا باید امنیت شغلی این قشر در برنامه توسعه هفتم تا این اندازه از بین برود؟

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار لرستان تصریح کرد: طبق همین لایحه کارفرما حق لغو قرارداد فرد را نیز دارد که این موضوع جای بسی تاسف دارد.

سالاروند گفت: صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های گذشته به دلیل بدهی دولت به آنها در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند و چنین به نظر می‌رسد که برنامه هفتم توسعه با بالا بردن سن بازنشستگی برای حل معضل بدهی دولت به این صندوق ها جامه عمل پوشانده تا بار دیگر ورشکستگی صندوق‌ها را از کارگران و نیروی کار تأمین کند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار لرستان گفت: قطعا در صورت تصویب نهایی چنین طرحی شرایط برای نیروی انسانی مشغول بکار در کشور سخت و سخت تر خواهد شد.

سالاروند اظهار کرد: نگاه تبعیض آمیز به جامعه کارگری قطعا ضربهٔ جبران ناپذیری بر چرخه تولید کشور خواهد زد.

وی افزود: قانون کار یک قانون منسجم و کاملی است که هرنوع اصلاحی در آن باید اصل سه جانبه گرایی رعایت شود؛ شکی نیست همه قوانین باید بعد از چند سال به روز شوند ولی نباید از قشر ضعیف جامعه کارگری چشم پوشی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز