خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان خبرداد؛

سمپاشی ۱۰ هزار هکتار از مزارع خراسان‌شمالی علیه سن غلات

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۹۰۹

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سمپاشی ۱۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جُو در مناطق مختلف استان علیه آفت سِن انجام شد.

به گزارش ایلنا، محمد رضایی افزود: کشتزار‌های شهرستان اسفراین، بجنورد و شیروان ۹۰ درصد از  سطح مبارزه با آفت سن را به خود اختصاص داده است و هفته آینده نیز مبارزه با آفت پوره سن انجام شود.

وی گفت: آفت سن گندم هر ساله با توجه به وضعیت آب و هوایی در نیمه نخست اسفندماه از مناطق زمستان گذران به سطح مزارع ریزش می‌کند و سال گذشته در حدود ۱۹ هزار هکتار از سطح کشتزار‌های استان مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شد.

به گفته رضایی خسارت آفت سِن گندم ۲ مرحله را شامل می‌شود که اولین خسارت آن در زمان سن مادری و باید با روش‌های شیمیایی مبارزه شود و خسارت مربوط به شاخه، برگ و حتی سنبله گندم مرحله دیگری است که عملکرد تولید گندم با کاهش مواجه خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی اضافه کرد: چنانچه سن گندم به مرحله پوره برسد علاوه بر افزایش سطح آلودگی و خسارت در کاهش عملکرد گندم و آرد استحصال شده نیز تاثیرگذار است که کیفیت تولید نان را کاهش می‌دهد.

وی تا کید کرد: کشاورزان ریزش پوره سن غلات را به عنوان یکی از آفات مرگبار برای این محصول جدی بگیرند.

سن غلات یکی از آفات مهم محصولات کشاورزی به ویژه محصول راهبردی گندم است که در صورت مبارزه نکردن با آن خسارت جبران ناپذیری به کشاورزان وارد می‌کند.

خراسان شمالی حدود ۳۰۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سال زراعی گذشته ۱۰۸ هزار و هفتصد و ۷۷ تن گندم از مزارع برداشت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز