خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگســاز شــیراز:

باید براى برون رفت از مشکلات فرهنگى از مردم کمک بگیریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۸۵۷۵

مدیرکل فرهنگ و ارشــاد اسلامى گفت: مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز نیز در همین مسیر قرار گرفته و از جمله اتفاقات رو به جلو در جامعه است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومى مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگ ساز شیراز، حمیدرضــا قانعــى در دیدار با مدیرعامل و تنى چند از اعضاى هیئت مدیره مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگســاز شیراز، افزود: مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگســاز شــیراز نهادى با برنامه و هدف مشــخص است که ویژگى منحصر به فرد آن، تمرکز بر مســائل فرهنگى اســت.

قانعى بابیان این که این مجمع نقاط ضعف و قوت در شیراز را بــه خوبى دیده و با برنامه ریزى در جهت رفع و ارتقاى آن قدم برداشــته اســت، بر وجود مشکلات جدى در حوزه شهرى و فرهنگى و لزوم رفع آنها تاکید کرد.

وى اذعان داشت: باوجود اینکه پایتخت فرهنگ و تمدن هستیم اما گزارش ها نشــان مىدهد که در بسیارى حوزه ها از شهرهاى همرده خود عقب مانده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى فارس با اشاره به نبود موزه در شیراز گفت: دردناک اســت که شیراز، شــهر بدون موزه است. موزه مردم شناسى، جامعه شناسى و مشــاهیر نداریم درحالى که بزرگترین علما، ادبا و مشاهیر کشــور در شیراز زندگى کرده‌اند.

وى همچنین اضافه کرد: شیراز، به عنوان شــهر قرآن با دروازه قرآن و کاتبان قرآن شــناخته مى شــود اما موزه قرآن ندارد و قرآن هایى که جمع آورى شــده در بخشهاى مختلف پراکنده اســت و متمرکز نیست .

مدیــرکل فرهنگ و ارشــاد اســلامى فــارس گفــت: شــیراز باوجود هویت هاى والایى که در عرصه هاى فرهنگى دارد و شــهره ادب و هنر است، اما نتوانســته اســت مشــاهیر، ادبا و علماى شــهر را معرفى کند و به نسل بعد بشناساند و جاى تاسف است که نسل جدید با این مشاهیر بیگانه است.

قانعى خاطرنشــان کرد: شــیراز در تمام عرصه ها در قله است و نیاز به هیچ لقب و القابى ندارد.

وى از مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز خواست تا بر ظرفیت شیراز در برگــزارى رویدادهاى متنوع فرهنگى، اجتماعى و هنرى تمرکز کنند چرا که در ســطح ملى علاقه مندى جدى براى برگــزارى رویدادهاى مختلف در این شــهر وجود دارد.

وى به میزبانى شــیراز در بیــش از ده رویداد ملى در ســال گذشته اشــاره نمود که امســال نیز میزبان جشــنواره آواها و نواهاى رضوى خواهیم بود.

قانعى گفت: مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگســاز مىتواند به دنبال مطالبه گری خود، در ســاخت موزه نقش آفرینى کند.

این مدیر مسئول گفت: آسیب اصلى، هویت است؛ نسل جوان ما گرچه در شهر تاریخى چون شیراز زندگى مى کند اما به دلیل وجود فضاى مجازى ذهن و روحش با ادبیات بین الملل شــکل مى گیــرد.

وى اضافه کرد: هویت شــهرى یکى از جنبه هاى هویتى اســت که جوانان را با خود همراه مىکند و باید به دنبال مولفه هاى هویت ســاز در شهر باشیم و در این راستا مجامع خیریه اى این فرصت را دارند تا با تامل بیشترى مولفه هاى هویت ساز شهر را بشناسانند.

مدیــر کل فرهنگ و ارشــاد اســلامى، گفتگوى مجامع مــردم نهاد با شــهردارى و ارشــاد را فرصتى دانســت که مىتوان ســازه هاى هویتى را در شــهر ایجاد کرد؛ چرا که مولفه هاى فرهنگى تا به شــکل معمارى در نیایند هویتساز نمى شوند.

 باید براى برون رفت ازمشکلات فرهنگى ازمردم کمک بگیریم

مدیر عامل مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگســاز شــیراز نیز با ابراز تاســف از حضور کمرنگ مــردم در حوزه هاى فرهنگى گفت: باید براى برون رفت از مشکلات فرهنگى از مردم کمک بگیریم.

ســید عبدالرضا دستغیب همچنین ضمن گلایه از برخی مدیران گفت: تا فرهنگ حاکم در بین مدیران تغییر نکند، نمى توان مردم را پاى کار آورد؛ زمانــى که مجبوریم بــا خواهش و تمنا از مدیــران بخواهیم از کارى بازدید کنند که مسئولیت انجام آن بر عهده خودشان بوده است، نمى توان توقعى از مردم داشت.

وى افزود: مجمع خیرین شهرساز و فرهنگساز جمعى بى مانند در کشور است که براى اولین بار در شیراز شکل گرفت و کار خود را از سال 93 آغاز کرد و در دو بخش فرهنگى و شهرسازى ارائه خدمت نمود.

مدیر عامل مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگســاز شــیراز اضافه کرد: ایــن مجمع اولویت خود را خدمــات فرهنگى قرار داده و در این راســتا در موضوعاتى چون: فرهنگ ترافیک، سراى فرهنگ مهربانى، سراى یار مهربان، تجلیــل از رانندگان قانونمدار و پویش هــر روز یک زباله از زمین برداریم و یــا زباله اى بر زمین نریزیم؛ همچنین انتشــار پیام هاى کوتاه فرهنگى، ورود نموده اســت.

وى بیان کرد: مجمع خیرین شهرســاز و فرهنگساز در بخش شهرســازى با کمک خیرین شــیرازى پروژه هاى بــزرگ مقیاس و کوچک مقیاس به بهره بردارى رسانده و یا در حال بهره بردارى خواهد بود.

دستغیب در پایــان با بیان این که رواج کار فرهنگــى و اجتماعى تنها با حضور مردم امکان پذیر اســت؛ تاکید کرد: اگر از شــعار بیــرون بیاییم و در عمل حضور مــردم را در جامعه ببینیم خواهیم دید که فقط مردم مى توانند جامعه را از چالش های موجود در مسائل فرهنگى نجات دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز