خبرگزاری کار ایران

آب انبارهای قزوین ، نمایی از معماری و هنر زندگی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۷۲۵

قزوین یکی از استان‌هایی است که آب انبارهای زیادی در آن وجود دارد که علاوه بر اهمیت معماری در ساخت این بناها نشانگر موقعیت گذشته قزوین و نحوه تأمین آب مورد نیاز مردم متناسب با جغرافیای این شهر بوده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قزوین یکی از استان‌هایی است که آب انبارها در آن از اهمیت بالایی برخوردار بودند و امروز آثار به جا مانده از آن‌ها ما را با گذشته قزوین و نحوه زندگی و فرهنگ مردمان این شهر آشنا می‌کنند.

تعداد زیادی آب انبار در قزوین وجود دارد، برخی از آن‌ها در کنار سایر بناهای تاریخی قرار داشته و کاربری خاص داشته و تعدادی هم کاربری عمومی داشته‌اند، تعدادی از افراد هم در منازل خود نسبت به احداث آب انبار اقدام می‌کردند.

آب انبار سردار کوچک، مقابل مسجد و مدرسه سردار و در شمال غربی بقعه سلطان سید محمد قرار دارد و از بناهای ساخته شده توسط برادران سردار از امرای فتحعلی شاه قاجار بوده است.

این آب انبار دارای عظمت و ظرافت بوده و سی و هفت پله دارد با چهار شیر، انبار آن مسقف به چهار گنبد و چهار بادگیر یا بخار کش است و از راه پلکانش سنگ و نمایش با آجرهای کاشی تزئین شده است.

آب انبار مسجد جامع، یکی از آب انبارهای بزرگ و مهم قزوین بوده و در جلو خان مسجد جامع قرار دارد و بانی آن علی خان نامی از امرای لشکری دوران شاه سلیمان صفوی بوده و در اواخر سده یازدهم هجری بنا شده است.

کتیبه آب انبار به خط نستعلیق و در روی سنگ مرمر منقور شده است.

آب انبار حاج کاظم، آب انباری در نهایت عظمت و کمال ظرافت با چهل پله سنگ تراشی خورده و شیر و چهار بخارکش از خارج بوده و نمای آن با کاشی تزئین شده است.

بانی آن حاجی کاظم کوره‌پز طاب‌ثراه است که به دستیاری حاجی اسماعیل در سال ۱۲۵۶ قمری آن را بنا کرده است.

آب انبار سردار بزرگ در محله راه ری، در بخش خاوری امتداد خیابان سپه قرار دارد. این آبگیر عظیم دارای یک طاق به ابعداد ۱۶ ذرع است و مجموع حجم آن ۴هزار و ۹۶ ذرع معکب است.

در وسط طاق بزرگ یک گنبد مخروطی کوچک از کاشی فیروزه ساخته‌اند.

آب انبار ۴۸ پله دارد. ساختمان آن در سال ۱۲۲۷ قمری بوده و در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۳۵ شمسی شهرداری آن را مرمت کرده است.

سید محمد دبیر سیاقی در کتاب خود تحت عنوان سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن از ۱۵۱ آب انبار نام برده است که البته این میزان به غیر از آب انبار واقع در منازل است.

منبع: سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن، سید محمد دبیر سیاقی

آب انبار سردار کوچک و مسجد جامع در ایام نوروز از ساعت ۱۰ تا ۲۱ آماده بازدید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز