خبرگزاری کار ایران

جیب خالی کارگران و استقبال از نوروز با گرانی های سرسام آور ؛

قیمت های نجومی آجیل در بازار شب عید یزد/ یک کیلو آجیل چهار مغز؛ ۶۵۰ هزار تومان

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۷۰۷

افزایش قیمت آجیل و خشکبار و قیمت های نجومی آجیل شب عید باعث شده تا بسیاری از خانواده ها در خرید این محصول تجدیدنظر کرده و بسیاری از کارگران با جیب های خالی با حذف آجیل به استقبال نوروز بروند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، در آستانه سال نو و بر اساس سنت دیرینه مردم در گرامیداشت نوروز، خانوارها با شور و شوق خاصی به دنبال خرید شیرینی، آجیل و خشکبار بودند اما با افزایش سرسام آور قیمت ها امسال از شور و شوق سال‌های گذشته خبری نیست و هیاهویی در خریدهای شب عید دیده نمی شود و بسیاری از مردم در مواجهه با قیمت‌ها بازار را ترک می‌کنند.

قیمت آجیل و خشکبار در بازار چند؟

بررسی های خبرنگار ایلنا از سطح بازار حاکی از این است که قیمت خرید یک کیلو آجیل چهار مغز شور و خام در نقاط مختلف شهر یزد بین ۸۵۰ هزار تا ۹۵۰ هزار تومان است اما این نوع آجیل در برخی از فروشگاه سطح شهر با بسته‌بندی لاکچری، حتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.

قیمت پسته درجه یک هم بین ۸۵۰ هزار تا یک میلیون تومان است اما پسته‌های ریزتر و بسته‌تر از قیمت کمتری برخوردار هستند با این وجود بسیاری از مردم توان خرید با چنین قیمت هایی ندارند.

میانگین قیمت فندق با پوست بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است و قیمت مغز فندق درجه یک مرز ۶۰۰ هزار تومان را رد کرده است.

قیمت بادام هندی که جزو گران‌ترین اقلام آجیل است نیز بیش از کیلویی ۶۶۰ هزار تومان است و قیمت درجه یک آن نیز به ۷۵۰ هزار تومان می‌رسد.

محسن جلیلی پور؛ رئیس اتحادیه صنف خواربار و آجیل و خشکبار یزد با اشاره به قیمت آجیل، گفت: نسبت به سال گذشته و به خصوص در ۲۰ روز اول اسفند ماه تا ۵۰ درصد افزایش قیمت در برخی از محصولات خشکباری به خصوص در انواع پسته‌ها و همچنین افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی انوع تخمه را شاهد بودیم.

قیمت پسته و بادام هندی ارتباط مستقیم با قیمت ارز

وی با بیان اینکه افزایش یا کاهش قیمت اقلامی مانند پسته و بادام هندی ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد، گفت: با توجه به کاهش نرخ ارز در هفته های اخیر شاهد کاهش قیمت در این اقلام نیز بودیم به طوری که در حال حاضر هر کیلو پسته فندقی ریز  با قیمت ۴۰۰ هزار تومان و پسته اکبری معمولی هم تا ۹۰۰ هزار تومان و هر یک کیلو بادام هندی با قیمت ۵۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه برخی شکایات از بازار عرضه آجیل مبنی بر گران فروشی است تصریح کرد: در واقع گران فروشی نداریم و هر آنچه که وجود دارد قیمت واقعی خود محصول است که گران تلقی می‌شود.

وی درباره قیمت تمام شده یک کیلو آجیل مخلوط نیز گفت: در حال حاضر هر یک کیلو آجیل معمولی با قیمت ۱۷۰ هزار تومان و هریک کیلو آجیل چهار مغز با قیمت ۶۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

جلیلی پور با بیان این که تقاضای خرید مردم نسبت به پارسال و حتی در ایام همه گیری ویروس کرونا به شدت کاهش یافته بود، افزود: پیش بینی می‌شود هیچ گونه کمبودی در عرضه آجیل بازار شب عید در استان نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه خواربارفروشان یزد در پایان با بیان اینکه شهروندان اگر در بازار عرضه آجیل با گران فروشی مواجه شدند می‌توانند با شماره گیری ۱۲۴ شکایت خود را ثبت کنند عنوان کرد: در حال حاضر بویی از شب عید در بازار آجیل و خشکبار نمی‌آید و آجیل از سبد خرید بسیاری از مردم حذف شده است.

کالاها یکی یکی از سفره کارگران حذف می شوند

دبیر اجرایی خانه کارگر یزد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا هم با انتقاد به رویه دولت در عدم کنترل قیمت ها و کوچک شدن سفره کارگران گفت: درحالی که بسیاری از کارگران و حقوق‌بگیرانی که درآمد پایینی دارند منتظر کاهش تورم و تعدیل قیمت در برخی بازارها همچون مسکن و ارزاق هستند، آمارها حاکی از افزایش قیمت‌ها در همه کالاهای مصرفی دارد.

علیمحمد دهقانی با بیان اینکه کالاها یکی یکی از سفره کارگران حذف می شوند اظهار داشت: خرید آجیل شب عید برای کارگران شبیه شوخی و طنز است چون توانایی خرید کالاهای اساسی خود را ندارند و نمی توانند با این قیمت های نجومی مایحتاج اصلی خود را تامین کنند چه رسد به خرید آجیل عید با قیمت های یک میلیون تومانی.

وی با تاکید بر اینکه کارگران شاغل و بازنشسته خواستار واقعی محاسبه شدن مزد بر اساس تورم و هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری هستند، افزود: روند افزایش دستمزد کارگر باید طوری باشد که سفره‌اش هرگز خالی نماند اما در حال حاضر کارگران با جیب خالی به استقبال نوروز می روند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز