خبرگزاری کار ایران

در یک سال گذشته،

از برداشت غیرمجاز ۴۸.۸ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی آذربایجان شرقی جلوگیری شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۵۰۸

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از جلوگیری برداشت غیرمجاز ۴۸.۸ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی استان خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، یوسف غفازاده با اعلام این خبر اظهار کرد: در راستای اجرای طرح تعادل بخشی و حفاظت از آب‌های زیرزمینی در حدود یک سال اخیر، تعداد ۶۸۸ حلقه چاه غیرمجاز در حال حفر شناسایی و از حفاری‌های غیرمجاز ۴۵۷ مورد نیز جلوگیری شده است.

وی همچنین با بیان اینکه یک هزار و ۷۴۵ حلقه چاه غیرمجاز در این مدت مسدود شده، از قلع و قمع ۱۴۹ استخر زهکش حاشیه رودخانه‌ها و نصب ۱۰۰۶ کنتور هوشمند خبر داد.

غفارزاده با اشاره به جلوگیری از برداشت غیرمجاز ۴۸.۸ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی، ادامه داد: از اضافه برداشت تعداد ۹۵۳ حلقه چاه مجاز نیز از طریق تقلیل یا پلمب جلوگیری به عمل آمده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به مهندسی رودخانه‌ها خاطرنشان کرد: از اهم فعالیت اصلی مهندسی رودخانه‌ها و سواحل به منظور جلوگیری از آسیب‌ها، خسارات مالی و تلفات جانی، 5 هزار و ۵۴۸ مورد تصرفات در حریم و بستر رودخانه‌ها شناسایی شده است.

 تضمینی برای تامین آب محصولات پر آب بر نخواهیم داشت

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در ادامه از تشکیل سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر محدودیت قابل توجه منابع آبی و لزوم مدیریت آگاهانه مصارف خبر داد و افزود: در دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان آذربایجان شرقی با توجه به وضعیت منابع آبی استان و کاهش ۴۰ درصدی بارش نسبت به سال قبل، کاهش محسوس رواناب و ورودی سدها، بر لزوم رعایت الگوی کشت و نبود تضمین برای تامین آب محصولات پر آب‌بر تاکید شد.

وی با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد مخازن سدهایمان پر شده اند و از لحاظ بارش، محرومترین استان کشور هستیم، گفت: ۵۴ درصد کاهش در حوضه آبریز ارس، ۳۸ درصد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و ۲۵ درصد در حوضه آبریز قزل اوزن و سفید رود نسبت به نرمال کاهش بارش داریم.

در این جلسه ضمن اشاره به کاهش قابل توجه مخزن سد ستارخان، با تاکید بر اولویت تامین آب شرب تخصیص صورت خواهد گرفت و در بخش کشاورزی اولویت با باغات بوده و تضمینی برای کشت محصولات پرآب بر بویژه در شهرستان اهر وجود نخواهد داشت.

در این جلسه همچنین اتمام رینگ جنوبی تبریز طی ماه‌های آینده و لزوم اجرای رینگ شمالی برای پایدارسازی شبکه مطرح شد.

این گزارش می‌افزاید، با توجه به وضعیت خاص منابع آبی در سال پیش رو، نقش کلیدی مصرف کنندگان در مدیریت تقاضا و رعایت الگوی مصرف بهینه منابع آب، بیش از پیش اهمیت می یابد.

بر این اساس از مردم عزیز انتظار داریم در روزهای پایانی سال از مصارف غیر شرب تا حد ممکن خودداری نمایند تا در زمان پیک مصرف برای تامین آب شرب مشکلی نداشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز