خبرگزاری کار ایران

در مراسم روز درختکاری استان مرکزی مطرح شد؛

همکاری صنایع و دستگاه‌های اجرایی در کاشت 16 میلیون نهال ضروری است / مرکزی درگیر چالش‌های زیست‌محیطی مختلفی از جمله آلودگی هوا است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۸۰۷

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف باید در حفظ و نگهداری نهال‌ها همکاری لازم را به کار گیرند، گفت: همکاری صنایع، نهادها و دستگاه‌های اجرایی در راستای تقویت فضای سبز، تحقق تولید و کاشت 16 میلیون نهال در این استان ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیت‌اله قربانعلی دری نجف‌آبادی در مراسم روز درختکاری که با حضور استاندار و برخی از مدیران استان مرکزی در منطقه «دره مودر» اراک برگزار شد، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید در طول 4 سال، یک میلیارد نهال در کشور کشت شود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در دشت‌ها و دره‌های کشور، کشت 250 میلیون نهال در هر سال چندان دور از دسترس نیست. همچنین سهم استان مرکزی در کاشت نهال در مدت 4 سال آینده حدود 20 میلیون نهال است که تمامی دستگاه‌های اجرایی مسئول باید در تحقق این مهم نقش‌آفرینی کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی اظهار داشت: استقرار صنایع مختلف به ویژه آلاینده، در بهترین زمین‌های کشاورزی غرب اراک، مشکلات آلایندگی بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده و تنها راه چاره مدیریت آن توسعه فضای سبز و کاشت نهال است که همین صنایع نیز باید در این فرایند همکاری جدی داشته باشند.

دری نجف‌آبادی تصریح کرد: محدودیت منابع آبی این ضرورت را ایجاد می‌کند که قبل از کاشت نهال در مورد آبیاری آن نیز برنامه‌ریزی کارشناسی تدوین شود. بهترین روش برای این موضوع بهره‌گیری از آبیاری نوین به صورت قطره‌ای است که باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

وی با اشاره به حجم موجود بهره‌وری از منابع آبی در سطح کشور و ضرورت افزایش حجم بهره‌وری از این منابع حیاتی و الهی، بیان داشت: بهره‌وری از آب هم اکنون در کشور حدود 35 تا 40 درصد است که باید برای جلوگیری از هدر رفت آن، میزان بهره‌وری به 100 درصد برسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به بودجه 17 هزار میلیارد ریالی شهرداری اراک، تأکید کرد: نیاز است مجموعه مدیریت شهری و شهرداری این شهر در کنار سایر اقدامات، در راسنای کاشت نهال نیز گام‌های مهمی بردارند و برنامه‌ریزی در این حوزه را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این مراسم، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و 100 اصله نهال در این استان تولید شد که این نهال‌ها تا 29 اسفندماه سال جاری در مناطق مختلف استان مرکزی توزیع می‌شود.

عبدالحسین محمدی همچنین به برنامه‌ریزی برای تولید و کاشت نهال در استان مرکزی اشاره کرد و افزود: برای تحقق تولید 16 میلیون نهال، مقدمات کاشت سالانه 4 میلیون نهال در مدت 4 سال آینده، در استان مرکزی انجام شده است.

وی ادامه داد: طول منطقه «دره مودر» اراک 4 کیلومتر و مساحت این منطقه نیز 377 کیلومتر است. در این منطقه 168 بند گابیونی، 2 آبشار مصنوعی، 2 بند سنگ و سیمان برای کنترل روان‌آب‌ها ایجاد شده است. همچنین ایجاد 2 پل معلق و 10 هکتار فضای سبز برای حضور گردشگران در منطقه نیز پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شبکه محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: این استان درگیر چالش‌های زیست‌محیطی مهم و مختلفی از جمله آلودگی هوا، آب و خاک و ... است. بنابراین کنترل آلاینده‌ها و کاشت درخت از جمله مهمترین راهکارها برای عبور از مسائل و مشکلات این حوزه در استان مرکزی به شمار می‌رود.

سیاوش آقاخانی افزود: بر اساس تصمیم دولت مقرر است تا در 4 سال آینده، یک میلیارد نهال در سطح کشور تولید و کاشته شود که سهم استان مرکزی در این زمینه، تولید و کاشت 16 میلیون نهال است و نیاز است برای تحقق این مهم از ظرفیت صنایع بهره‌گیری جدی شود.

وی ادامه داد: برخی نقد می کنند که آب و نهال و بذر این حجم از کاشت درختان چگونه تأمین می شود؟ این موضوع جای سئوال دارد و اینگونه مطرح می‌شود است که چگونه برای توسعه صنایع آب وجود دارد، اما برای تولید و کاشت نهال باید به دنبال چگونگی تأمین آب باشیم؟! آنها نگاه درست درختکاری را زیر سئوال می‌برند.

مدیرعامل شبکه محیط‌زیست و منابع‌طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: کنترل منابع آلاینده و درختکاری و تغییر نگاه در این حوزه‌ها، راهکار برون‌رفت از مشکلات زیست‌محیطی است. بنابراین خواستار مشارکت جدی همگانی در کاشت 16 میلیون درخت در استان هستیم.

آقاخانی تصریح کرد: فرصت زیادی در اختیار نیست و از مسئولان می‌خواهیم که تحقق سهم 16 میلیونی استان مرکزی در کاشت درخت حتماً در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مطرح شود. همچنین از ظرفیت دستگاه قضا برای نظارت بر کاشت این تعداد درخت استفاده شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز