خبرگزاری کار ایران

روزانه ۶۰ متوفی در آرامستان‌های مشهد دفن می‌شوند/ دفن ۴۰۰ هزار نفر در بهشت رضا(ع)

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۳۳۳

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد گفت: ۲۳ هکتار از اراضی اطراف آرامستان بهشت رضا(ع) خریداری شده و با آستان قدس رضوی تعاملات انجام شده که تا پایان سال ۴۰۲ در راستای توسعه آرامستان ۲۰ هزار قبر به ظرفیت بهشت رضا(ع) افزوده خواهد شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، مهدی علی‌آبادی در نشست خبری اظهار کرد: این مدیریت به سه آرامستان بهشت رضا(ع)، رضوان و جوادالائمه(ع) و همچنین ۶ آرامستان که در آن دفن انجام نمی‌شود اما به دلیل اینکه در محدوده شهر هستند، نظارت می‌کند.

وی در ادامه افزود: در آرامستان‌های فوق که داخل شهر قرار گرفته‌اند و تحت نظارت این مدیریت هستند، از سال ۸۳ تاکنون اجازه دفن داده نشده و با پیگیری‌های انجام شده با متولیان امر و مردم مناطق به دلیل کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند حضور معتادان متهاجر در این مناطق، منتظر گذر مدت شرعی ۳۳ سال قبور هستیم تا به صورت یکپارچه آن را تخریب و به فضای سبز تبدیل کنیم.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه روزانه ۶۰ متوفی در آرامستان‌های تحت نظارت این مدیریت در مشهد دفن می‌شوند، بیان کرد: در میان متوفیان آقایان بیشترین قشر هستند.  متوفیان به  چهار گروه تقسیم می‌شوند که شامل بزرگسال،  کودکان، امعاء و احشاء انسانی، جنین و اندام است. از این تعداد متوفی در روز ۵۵ درصد در آرامستان‌های تحت نظارت این مدیریت، ۱۰ درصد در سایر آرامستان‌های داخل محدوده شهر مانند حرم رضوی، خواجه‌ربیع، خواجه اباصلت و بهشت امام علی(ع) و ۳۵ درصد نیز در آرامستان‌های خارج از محدوده شهر و شهرستان‌های دیگر دفن شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از مهر سال ۵۵ که اولین متوفی در مشهد دفن شده تاکنون ۴۰۰ هزار متوفی در بهشت رضا(ع) دفن شده است.

کاهش مدت‌زمان مراحل غسل تا دفن در آرامستان‌های مشهد

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد بیان کرد: این مدیریت در مرحله اولیه حمل متوفی از منزل، بیمارستان یا پزشک قانونی به بهشت رضا(ع) یا بهشت رضوان برای عملیات تغسیل را انجام می‌دهد و در مرحله بعد که تغسیل، تکفین و تدفین است تا سال گذشته در شرایط عادی در یک بازه زمانی ۱۴۰ دقیقه‌ای انجام می‌شده و اکنون به ۱۳۰ دقیقه کاهش یافته و اگر ثبت احوال در دسترسی به اطلاعات متوفی با این مدیریت بیشتر همکاری کند و زودتر اطلاعات مورد نظر در اختیار ما قرار گیرد، این زمان به ۱۲۳ دقیقه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این مدیریت در کنار خدمات عمومی مانند تغسیل، تکفین و تدفین در خدماتی شامل بحث معابر، رُفت و روب،  رفع ترافیک و سد معبر، تاسیسات،  آب شرب و تامین فضای سبز  که جزوی از انتظارات شهروندان بوده تلاش‌های زیادی کرده است.

وی با اعلام این خبر که اکنون ظرفیت دفن در بهشت رضا(ع) رو به اتمام است، گفت: تمهیداتی در خصوص توسعه این آرامستان انجام شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰ هزار قبر به ظرفیت موجود افزوده خواهد شد.  بهشت رضا(ع)   تنها آرامستان در کشور است که امکان توسعه را دارد و اطراف آن به طور کامل آزاد است و به دلیل وجود آزادراه، کنارگذر، راه آهن و... قابلیت دسترسی هم دارد.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: در تاسیسات و ساختار آرامستان نیز امکاناتی فراهم شده است، اکنون سالن معراج با تعداد ۲۲ تخت غسال‌خانه ویژه مردان و زنان در حال فراهم سازی و بهره‌برداری تا ۲ سال آینده است. همچنین بستر سردخانه‌ای با ظرفیت ۷۰۰ متوفی به تفکیک جنسیتی آماده است.

وی با اشاره به وجود قطعات خاص در بهشت رضا(ع) برای اموات گفت: در حال حاضر قطعات شاخصی مانند شهدا، خانواده شهدا، اصحاب شهدا، نام‌آوران و اهداکنندگان زندگی(اهداء عضو) وجود دارند و در حال ساخت قبور خانوادگی و قبور برای شرایط بحرانی نیز هستیم.

علی‌آبادی مطرح کرد: سال گذشته شرایط بحرانی سبب شد تا برای دفن و تغسیل متوفیان با مشکل مواجه شویم به اجبار سوله‌ای که برای انتظار در بهشت رضوان وجود داشت را به سوله بحران با ظرفیت ۱۱ تخت غسال‌خانه تبدیل کردیم.  به منظور رفاه حال خانواده متوفیان و تبدیل سالن انتظار به سوله بحران این مدیریت سالن انتظار دیگری را برای ساخت درنظر گرفت و تا ۲ ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد ادامه داد: مخزن آب شرب ۱۰۰۰ متر مکعبی در فاصله ۲ کیلومتری تا سالن تدفین وجود دارد که ظرفیت خوبی به‌شمار می‌رود و همچنین خط انتقال لوله که تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و در شرایط بحران می‌توان از آن برای تغسیل استفاده کرد.

وی توضیح داد: توسعه آرامستان جوادالائمه(ع) از دیگر اقدامات این مدیریت است که در حال انجام است. همچنین پارکینگی به این آرامستان اختصاص داده شده که تا چند ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: هزینه قبر در بلوک‌های عمومی رایگان است و صرفا مبلغ ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان بابت هزینه‌های خدمات امور اداری، تغسیل، تکفین و آمبولانس دریافت می‌شود، البته در صورت درخواست اعزام اختصاصی و قبور همجوار مبالغ دریافتی تغییر می‌کند.

علی‌آبادی با اشاره به فرارسیدن ایام چراغ‌برات گفت: از یک ماه گذشته جلساتی در این خصوص انجام و تقسیم کار شده است.  تفاوت این آیین با سال‌های گذشته در روان‌سازی تردد و دسترسی خانواده متوفیان به آرامستان‌هاست.  سه درب ورودی و خروجی به افزوده شده است؛ معابر نیز بازسازی شده و ایستگاه‌های فرهنگی، آتش‌نشانی، هلال احمر،  پلیس و... در محل آماده هستند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مهم در آرامستان وجود متکدیان است که مانع از برگزاری آئین چراغ  برات برای شهروندان می‌شوند که با هماهنگی‌های انجام شده با متولیان امر خودرویی جهت جمع‌آوری آن‌ها از امروز صبح تا جمعه فراهم شده است. همچنین با ساماندهی دست فروشان و ممنوعیت کار برای آن‌ها تا جمعه دغدغه‌ای دیگر در این ایام رفع شده است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: مسیریابی بلوک‌ها یک مشکل دیگر بود که اقداماتی شامل نام‌گذاریی، استفاده از مسیریاب‌های مختلف و قراردادن  نقشه‌هایی در اختیار شهروندان از دیگر اقدامات برای تسهیل در مراسم چراغ‌برات است. در این نقشه‌ها بارکد مسیریاب تعریف شده که به محض زدن روی شماره قبر به راحتی مسیر در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز