خبرگزاری کار ایران

دانشیار اقتصاد در گفت وگو با ایلنا:

ورود به بازار ارز با نیت کسب سود برای افراد عادی خطرناک است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۲۰۳

دانشیار اقتصاد دانشگاه ایلام از تلاش دولت برای حذف کامل بازار ارز هشدار داد و ورود افراد عادی در این بازار را خطرناک دانست.

حشمت الله عسگری در باره تلاطم بازار ارز و نقش دولت و مردم در گفت و گو  ایلنا گفت:‌ تقاضای امروز ارز، تقاضای مصرفی نیست. تقاضای مصرفی مشخص و قابل مدیریت است. میزان و نوع آن هم مشخص است. آنچه این روزها تقاضای ارز را مضاعف کرده تقاضای سفته بازی ارز یا اصطلاحا ذخیره ثروت در قالب ارز است. این میزان تقاضا نامشخص و امکان پاسخگویی و تامین در بازارهای تحت نظارت بانک مرکزی را ندارند. در واقع تقاضای سفته بازی ارز سیری ناپذیر است.

وی افزود: یک خبر خوب و امیدوار کننده و  قابل تحقق می تواند روند این روند افزایشی را معکوس کند.

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه ایلام خاطر نشان کرد: ارز با اینکه یک متغیر وحشی است ورود به آن با نیت کسب سود برای افراد عادی خطرناک است لیکن روند بلندمدت آن در ایران فزاینده بوده و‌ مردم تجربه بدی از سرمایه گذاری در این بازار را ندارند.

وی اظهار داشت: بانک مرکزی به جای تلاش برای حذف بازار ارز و مدیریت آن در بازارهای خودساخته بهتر است زمینه برای عرضه حداکثری در همه بازارها را فراهم سازد. دست نامریی بازار پرقدرت است نباید با آن شوخی کرد. در واقع دخالت و تنظیم گری در بازار آری تلاش برای حذف کامل اون هرگز؛ حدف صرافی ها از عرضه ارز در چند روز اخیر باعث شد عملا سیر صعودی ارز پس از راه اندازی مرکز مبادله طلا و ارز صورت پذیرد.

این اقتصاددان ادامه داد:امروز افرادی که هرگز رنگ دلار را به چشم ندیده بودند در تقلای تهیه دلار هستند و این خطرناک است‌.

چنانچه با کمترین بوروکراسی،  ارز مورد نیاز تولید و تأمین کالاهای اساسی فراهم شود قطعا با همین قیمت های بالای بازار غیررسمی امکان حفاظت و‌صیانت از معیشت و سبد مصرفی مردم در این شرایط تا حدودی وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز