خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم خبر داد؛

هشت درصد بودجه وزارت علوم به حوزه پژوهش اختصاص یافت

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۰۹۹

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امسال از مجموع حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه امسال وزات علوم، نزدیک به هشت که معادل سه تا چهار هزار میلیار تومان است، به حوزه پژوهش اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی فرخی در نهمین روز از دهه مبارک فجر و در آیین افتتاح پژوه‌های دانشگاه تربت‌حیدریه افزود: با توجه به تعامل خوبی که مجلس شورای اسلامی با این وزارتخانه دارد، علاوه بر آنکه برای سال آینده شاهد تقویت اعتبارات پژوهشی خواهیم بود، چیدمان و تخصیص بودجه نیز بر اساس هدفمند شدن ماموریت‌های محوله، صورت خواهد گرفت.

وی گفت: مفهوم هدفمند کردن ماموریت‌های پژوهشی دانشگاه بدان معناست که بنا داریم بخشی از پژوهش‌های این وزارتخانه را، به نیازهای اجتماعی کشور اختصاص دهیم.

فرخی تصریح کرد: تحقق این مهم منوط به عقد تفاهم‌نامه با واحدهای صنعتی کشور در راستای کاربردی شدن پژوهش‌ها و در نهایت وارد چرخه درآمدزایی و اقتصای شدن طرح‌های پژوهشی است.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: اهمیت این اقدامات زمانی بیشتر محقق خواهد شد که واحدهای صنعتی ما به این باور برسند که سپردن طرح‌های توسعه آرندی به دانشگاه‌ها، لازم پیشرفت و توسعه کاری آنها است.

رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه نیز در معرفی طرح‌های افتتاح شده، گفت: امروز ۲ طرح پژوهشی در حوزه گیاه پزشکی، در پژوهشکده زعفران این دانشگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

عباس خاشعی‌سیوکی در معرفی پروژه نخست اظهار کرد: شهریور امسال کلنگ‌زنی مزرعه تحقیقاتی پژوهشکده زعفران برای احداث استخر ذخیره آب به زمین زده شد و اکنون با صرف ۵۰۰ میلیون تومان و با حجم ذخیره‌سازی آب به میزان ۲ هزار مترمکعب به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه در کنار احداث استخر قرار است سه پروژه تحقیقاتی با محوریت زعفران دنبال شود، گفت: طرح‎ها با محوریت خشکسالی و کم‌آبی منطقه، بررسی اثرات خشکی و تاثیر آن بر عملکرد محصول و در نهایت نقش احتمالی و موثر پرایمینگ (روشی برای بهبود کیفیت بذر قبل از کاشت) انجام که در نهایت سبب افزایش عملکرد در شرایط تنش خشکی و نیز افزایش مقاومت گیاه به شرایط خشکی در شرایط کم‎ آبی، خواهد شد.

رئیس دانشگاه تربت حیدریه به پروژه دوم در حوزه گیاه پزشکی اشاره و اظهار کرد: مزرعه گیاهان دارویی به مساحت ۱۲ هکتار و با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید که بنا داریم در این مزرعه، پژوهش کاربردی بر روی گیاهان اسطوخودوس، زعفران، رزماری، ارغوان و آنغوزه که همگی نسبت به شرایط خشکسال از مقاومت بیشتری برخوردار هستند، انجام و در نهایت به اصلاح نژاد بذر و کسب درآمد اقتصادی برای دانشگاه دست یابیم.

خاشعی‌سیوکی همچنین در آیین افتتاح سلف و آشپزخانه دانشگاه تربت‌حیدریه نیز گفت: با صرف ۲۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز