خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم مطرح شد؛

لزوم تغییر الگوی تخصیص منابع در آموزش عالی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۶۲۵

شانزدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز (دوشنبه ۷ تیر ماه ۱۴۰۰) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این جلسه به ارائه گزارش ارزیابی جامع «مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی» پرداخت و گفت: در ارزیابی جامع همه وجوه مأموریتی، کارکردی و عملکردی مؤسسه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در وجه مأموریتی، اساسنامه مؤسسه، در وجه کارکردی، میزان تطابق برنامه‌ها و اقدامات مؤسسه با اساسنامه سنجیده شده و در ارزیابی عملکردی، در سه حوزه تناسب، کارآیی و اثربخشی به صورت میدانی عملکرد مؤسسه بررسی می‌شود. ضمن اینکه این ارزیابی، مستند به ارزیابی درونی موسسه، ارزیابی برونی و جمع‌بندی متخصصان و صاحبنظران بوده است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در ادامه به نتایج ارزیابی مأموریتی، کارکردی و عملکردی موسسه در بازه زمانی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ اشاره کرد وگفت: بر اساس آن سه سناریو «حداقلی»، «واقع‌بینانه» و «حداکثری» برای آینده موسسه مطرح شد که در آن با روزآمد کردن مأموریت‌های موسسه، نقش موسسه به عنوان شبکه‌سازی در نظام پژوهش در زمینه‌های آموزش عالی و استفاده از توان پژوهشگران کشور و نیز تعمیق ارتباط میان موسسه و نیازهای وزارت علوم، چارچوب جدیدی برای فعالیت‌های آن پیشنهاد شده است.

در ادامه این نشست، غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، گفت: جمع‌بندی این گزارش با جمع‌بندی ما در معاونت پژوهشی سازگار است. به نظر می‌رسد در اهداف و وظایف این مؤسسه باید تغییر اساسی به وجود بیاید. در رویه‌ها، در جذب هیئت علمی باید تغییر اساسی پدید بیاید. امروز در چنین موسساتی باید به سمت استخدام پژوهشگر برویم نه هیئت علمی. وزارت علوم همیشه نیاز به اتاق فکر دارد چرا که همواره نیاز به حل مسئله دارد.

حسین‌علی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در ادامه‌ی این جلسه افزود: ضرورت تمایز میان چابک‌سازی فرآیندها با چابک‌سازی خود سازمان وجود دارد. حتماً باید از شتابزدگی در تصمیم‌گیری در این موارد پرهیز کنیم. به دلیل پیامدهای منفی این ادغام‌ها در عرصه آموزش عالی باید دقیقتر تصمیم‌گیری کنیم.

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم هم اظهار داشت: در دو سال گذشته چندین مورد مسئله را به مؤسسه ارجاع دادیم. آن‌ها برای پاسخگویی به نیازهای ما جلسات هم‌اندیشی مختلفی برگزار کردند که اطلاعات خوبی در آن بود اما ما به عنوان حوزه آموزشی وزارت، انتظار راهکارهای عملی و گام‌های مهندسی برای مسائل‌مان داریم که این نتیجه حاصل نشد.

نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: یکی از نکاتی که تقریباً برای همه موسسات پژوهشی و حتی آموزشی صادق است این است که اثربخشی آن‌ها با توجه به امکانات و شرح وظایف آن‌ها تطابق ندارد. علت هم این است که مؤسسه‌ای را درست کرده‌ایم، بودجه هم دارد ولی این بودجه فارغ از عملکرد موسسه است. به همین دلیل باید الگوی تخصیص منابع را در آموزش عالی تغییر دهیم. باید بودجه موسسات را بر اساس عملکرد و نه بر اساس هزینه تخصیصی دهیم.

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در پایان این نشست گفت: یکی از نکات اصلی درباره مؤسساتی که زیر چتر آموزش عالی تعریف شدند و ارتباطات ارگانیک با بدنه آموزش عالی ندارند، فراز و فرودهایی است که تحت تأثیر مسائل سیاسی بر آن‌ها حادث شده است، نه بر اساس تغییرات پارادایمی آموزش عالی ایران و جهان. لذا این نکات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز