خبرگزاری کار ایران

واکنش ها به تخریب خانه‌های تاریخی شیراز؛

ادعای تخریب خانه های میراثی کذب است/ هیچگونه مجوزی برای تخریب صادر نشده

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۸۳۵

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در خصوص انتشار خبری مبنی بر تخریب خانه‌های تاریخی شیراز واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل فارس اظهار کرد: در طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ خط پروژه‌ای که تصویب شده در واقع محدوده تملک را مشخص می‌کند.

علی اکبر صادقی ادامه داد: در این محدوده که حدود ۹۰ پلاک را شامل می‌شود انواع مداخلات از جمله حفاظت، مرمت و نوسازی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین خط مذکور به معنای خط تخریب نبوده و این اداره کل مخالفت جدی خود را با هر گونه تخریب در بافت تاریخی مجددا اعلام می‌دارد.

این مقام مسئول در ادامه ضمن تصریح اهمیت مرمت و حفاظت بافت تاریخی شیراز و تشکر و قدردانی از توجه و دقت نظر جامعه محلی به میراث فرهنگی افزود: خط مورد تایید برای پیاده راه بین دو حرم مطهر همان خط پیشنهادی مشاور پروژه بوده و ۹۰ پلاک واقع در محدوده تملک به عنوان لایه‌های پشتیبانی عملکردی پیاده راه مذکور عمل می‌کند.

سرپرست معاون میراث فرهنگی اداره کل فارس در ادامه با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی اخبار صحیح، اضافه کرد: هرگونه عملیات بر روی هر یک از پلاک‌های واقع در محدوده بافت تاریخی و از جمله محدوده پروژه فوق الذکر از جمله مرمت و یا تخریب به منظور تجدید بنا نیازمند استعلام به صورت تک به تک از این اداره کل بوده و هر نوع عملیات بر روی پلاک‌های محدوده بدون اخذ مجوز از این اداره کل ممنوع و غیر قانونی است.

تکذیب ادعای تخریب خانه های میراثی پیرامون حرم مطه

 استانداری فارس نیز در اطلاعیه ای به تخریب خانه های تاریخی شیراز واکنش نشان داد.

در این اطلاعیه آمده است: استاندار فارس بارها مخالفت خود را با هرگونه تخریب و تعرض به بافت تاریخی شیراز و خانه‌های ارزشمند این بافت را اعلام کرده است.
دکتر  محمد هادی ایمانیه استاندار فارس حدود یک سال قبل هم در پی انتشار این اخبار در فضای مجازی با بیان این که شایعه تخریب تعدادی از خانه‌های ارزشمند بافت تاریخی شیراز هیچ مبنایی ندارد تصریح کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای می‌کوشند به دلایلی این شایعه را به یک معضل اجتماعی تبدیل کنند.

بهبود شرایط سکونت در بافت تاریخی شیراز و ایجاد محیط شاداب و متناسب با فرهنگ غنی شیراز از جمله برنامه‌های جدی مدیریت استان محسوب می‌شود و دستگاه‌های مسئول در حوزه بافت تاریخی مانند میراث فرهنگی و گردشگری و راه و شهرسازی و شهرداری باید طرح‌های کارشناسی برای حراست از این بافت و ارتقاء سطح کیفی زندگی در آن ارائه دهند.
لذا با بررسی های انجام شده استانداری فارس و ادارات مرتبط با موضوع بافت تاریخی بر اساس وظیفه ذاتی و مطابق با ضوابط قانونی با هر گونه تخریب خانه تاریخی مخالف بوده و هیچگونه مجوز یا پاسخ استعلام مثبتی که منجر به تخریب خانه میراثی و از بین رفتن تاریخ ، فرهنگ و هویت شیراز شود صادر نشده است.

انتظار است  دستگاه‌های مسئول در این حوزه برای پاسخگویی شفاف به مردم واکنش مناسب در این عرصه داشته باشند.

در آخر اینکه ابلاغ هر نوع مصوبه ای از پژوهشگاه میراث کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی به اطلاع عموم خواهد رسید و به شایعه و احیانا نقل قول های شخصی استناد نشود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز