خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

امید درنای وفادار به مازندران دیگر تنها نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۶۴۴

رهاسازی درنای منتقل شده از بلژیک در طبیعت و تالاب فریدونکنار برای رهایی درنای امید از تنهایی در تلاب میانکاله به‌تدریج و با قوت انجام شد و معارفه خوبی بین این دو پرنده با گذشت بیش از ۵ روز انجام شد.

به گزارش ایلنا از مازندران، درنا از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض است که امید هم از دسته این درناها است که هرساله برای زمستان گذرانی مازندران را برای خود انتخاب و اکنون ۱۵ سال است که به تنهایی در تالاب فریدونکنار زمستان‌گذرانی می‌کند و امسال با تلاش محیط زیست و ورود درنایی از بلژیک از تنهایی رها شد.

اگر چه این دو درنا هنوز در کنار هم دیده نشده‌اند  و براساس اعلام کارشناسان‌محیط زیست با فاصله ۱۰۰ متری از هم قرار دارند، اما رقص و آوازشان بیانگر رفتار مسالمت آمیزشان  است و امید است که این دو در انتهای سفر خود با هم مهاجرت کنند.

امید، تنها باز مانده‌ گله‌ غربی درنای سیبری است که آبان‌ماه امسال برای ۱۵ سال متوالی به ایران بازگشت تا زمستان گذرانی خود را در جغرافیایی که به امید زنده ‎است، انجام دهد. کارشناسان‌محیط زیست‌مازندران، امید  را یکی از پرندگان دارای مهاجرت منظم می دانند و حرکت خود را از سیبری آغاز می‌کند و پس از اقامتی کوتاه در ولگای روسیه و قزاقستان وارد تالاب فریدونکنار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود درنای سفید سیبری هفته اول اسفند امسال پس از چهارماه زمستان گذرانی، تالاب فریدونکنار را ترک کند.

بر همین اساس، آنان معتقدند که امید، پرنده‌ای وفادار به اقلیم مازندران است که از سال 86 تا کنون با وجود از دست دادن جفتش «آرزو» همچنان برای زمستان گذرانی به مازندران می‌آید و با توجه به اینکه درنا‌ها پرندگانی تک همسری هستند و اگر جفت ماده به دلایلی جان خود را از دست بدهد، پرنده نر برای همیشه تنها خواهند ماند؛  امید هم اکنون سالها است که به‌ این‌ سرنوشت دچار شده و به تنهایی سفر می‌کند.

براساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، درنای امید هر ساله از زیستگاه زادآوری خود در سیبری از مسیر روسیه،  قزاقستان  وآذربایجان به تالاب بین‌المللی فریدونکنار در مازندران مهاجرت ‌و حدود چهار ماه از سال را با تغذیه در محدوده دامگاه‌های سنتی از باران و سرخرود و فریدونکنار زمستان‌گذرانی می‌کند و امسال هم در آبان ماه وارد مازندران شد و تا اسفند در این‌استان و تالاب فریدونکنار خواهد ماند و سپس منطقه را به مقصد خود ترک می‌کند.

مدیر کل اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران در گفت‌وگویی با  اشاره به اینکه با کمک جوامع محلی و بومیان منطقه و باتوجه به اهمیت این پرنده به عنوان پرنده‌ای در خطرانقراض، با اقدامات مختلفی از این پرنده زیبا و با ارزش حفاظت می شود، گفت: چند روزی است که با تلاش سازمان محیط زیست کشور و تلاش های اداره کل محیط زیست  مازندران،  درنای ماده از کشور بلژیک به کشور ایران منتقل شد و در سازه‌ای که به همین‌ منظور تا زمان رهاسازی تهیه شده زندگی می کند و به‌صورت لحظه‌ای و شبانه‌روزی رفتار پرنده مورد پایش و بررسی قرار می گیرد.

عطاء‌الله کاویان افزود: در همین راستا رفتار امید هم مورد پایش و بررسی است و با همه این پایش‌ها این دو پرنده به هم‌نزدیک و نزدیک تر شده و معارفه خوبی با صوت و آواز بین آنها انجام شد که نشانه های خوبی است.

وی اظهار کرد: برنامه سازمان، پرواز و مهاجرت همزمان امید و درنای ماده بلژیکی است و با توجه به اینکه تاکنون رفتار مسالمت آمیزی از این دو درنا و پرنده دیده شده امیدواریم شاهد مهاجرت همزمان این دو برسیم و همه تلاش ما فراهم کردن همه امکانات لازم در این بخش برای این دو پرنده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز