خبرگزاری کار ایران

ایلنا از پیامدهای افزایش نرخ دلار گزارش می دهد؛

معیشت مردم تحت تأثیر نرخ ارز/ ارزهای خانگی انتظارات تورمی را شکل می دهد/ تبادلات مان را با کشورهای دیگر بیشتر کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۳۸۸

نزدیک به پنج سال از سیر صعودی نرخ دلار می گذرد و این نوسان و افزایش قیمت همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از سال ۹۶ تا ۹۷ قیمت دلار همواره با روند افزایشی همراه بود، اما از سال ۹۷ به طرز بی‌سابقه‌ای رشد کرد، به طوری که در مدت زمان بسیار کوتاهی قیمت دلار حتی از دو برابر نیز فراتر رفت؛  در اواخر سال ۹۸  قیمت کمی کاهش یافت اما باز هم به نسبت سال‌های قبل بالا بود تا اینکه در پایان سال ۹۹ قیمت دلار به ۲۴ هزار تومان رسید و با توجه به نوسانات موجود، در پایان سال ۱۴۰۰ قیمت به ۲۷۷۳۵ افزایش یافت.

اگرچه به طور کلی از ابتدای سال ۱۴۰۱ روند قیمت دلار افزایشی بوده اما بیشترین شدت افزایش را در یک ماه اخیر داشته است.

در طی این سال ها افزایش نرخ ارز به سرعت بر دیگر بخش ها اثرگذار بوده است و قیمت خودرو، مسکن، ملک، پوشاک و حتی مواد غذایی نیز متاثر از نرخ دلار گران می شوند.

این در حالی است که بسیاری نیز برای حفظ ارزش پول خود به سمت بازار ارز کشیده شدند و تقاضا برای خرید ارز نیز افزایش پیدا کرده است و همین افزایش تقاضا خود در افزایش نرخ ارز نیز بی تاثیر نبوده است.

به گفته کارشناسان  ثبات از بازار ارز فاصله زیادی گرفته است و سر و سامان دادن به این بازار به این راحتی ها نیست و  عوامل مختلفی چون افزایش ذخیره ارز در پی نوسان قیمتی آن در بخش خانگی و  در دست دلالان و ... نیز این بازار را بیش از هرچیزی مستعد نوسان و افزایش قیمت کرده است.

علل افزایش نرخ ارز پرسشی است که با هر افزایش قیمتی مطرح می شود و اخیراً و با وارد شدن ارز به کانال ۴۵ هزار تومانی و افزایش شدید قیمت طلا ،سکه و خودرو نیز دوباره توجه ها را به سمت بازار کشانده است.

 تقاضای ارز افزایشی و عرضه کم شد

 جعفر قادری  عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص علت های افزایش نرخ به ایلنا می‌گوید: تغییر قیمت دلار ناشی از عوامل مختلفی  از جمله فشارهای سیاسی است که غربی‌ها به ما وارد می کنند و بعد از آن تحریم ها که وجود دارد و باعث ایجاد نگرانی هایی می شود در این شرایط مردم  نقدینگی را به ارز و سکه تبدیل می‌کنند و تقاضا بالا می‌رود.

قادری ادامه می‌دهد: از سوی دیگر عرضه کنندگانی که ارز را وارد بازار می‌کنند دست نگه داشتند و افزایش تقاضا در مقابل کاهش عرضه ارز باعث گرانی و افزایش قیمت دارایی های مانند مسکن و خودرو شده است.

معیشت مردم تحت تأثیر نرخ ارز/ ارزهای خانگی انتظارات تورمی را شکل می دهد/ تبادلات مان را با کشورهای دیگر بیشتر کنیم

ارزهای خانگی انتظارات تورمی را شکل می دهد

قادری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این شرایط باید زودتر قانون مالیات بر عایدی و سرمایه تصویب شود  تا انگیزه سفته بازی کنترل شود، عنوان می‌کند: در صورت تصویب این قانون در مجلس  و انتقال خرید و فروش ارز در سامانه ارز در صورتی مشمول مالیات می شود که به صورت سپرده گذاری باشد.

وی ادامه می دهد: اگر قرار باشد ارز در گاو صندوق ها و صندوق امانات بانک ها باشد  نیز مالیات بر آن وضع می شود.

این اقتصاد دان در ادامه به ارزهای خانگی اشاره و بیان می کند: شاهد توسعه ارزهای خانگی هستیم و این درحالی است که ارز باید دوباره به چرخه بازگردد و مردمی که نگران کاهش قدرت خرید هستند بتوانند ارز خود را خریداری کنند اما زمانی می توانند خریداری کنند که مجوز خرید بگیرند و به چرخه باز گردد و سپرده گذاری شود.

قادری می‌گوید: در بخش نگهداری ارزهای خانگی انتظارات تورمی شکل می گیرد و به دلیل اینکه افراد نگران آینده هستند  تلاش دارند قدرت خرید خود را حفظ  کنند.

وی ادامه می داد: در واقع باید به تقاضاها برای ارز که بیشتر از عرضه است کنترل و  جهت دهی دهیم و به سمت سپرده گذاری و عرضه ارز با سپرده گذاری باشد تا در این حالت وارد فعالیت اقتصادی شود و سرمایه در گردش باشد.

استفاده از سپرده های ارزی در طرح های توسعه ای

قادری در خصوص وضعیت و راهکار کنترل نرخ ارز نیز می گوید: در این خصوص باید تبادلات با دیگر کشورها بیشتر شود و با کشورهای همسایه و دوست تبادل ارتباطات داشته باشیم تا توازن ایجاد و از ظرفیت دیگر کشورها استفاده شود.

عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در صورت تصویب قانون تامین مالی در طرح های زیرساختی؛ بانک ها می توانند از سپرده های ارزی استفاده کنند ، یادآور شد: در این حالت ضمن اینکه سود قابل توجهی متوجه بانک ها می شود می توانند از این سپرده به عنوان وثیقه در پرداخت وام های ریالی استفاده کنند.

تاثیر نرخ ارز بر معیشت طبیعی است

قادری با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز بی شک تاثیر مستقیمی در معیشت مردم دارد، بیان می کند: این طبیعی است که با افزایش نرخ ارز معیشت مردم متاثر شود .

وی با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که معاملات و قدرت مبادله ارزی بیشتر شود، ابراز می کند: پاسخ به تقاضاهای ارزی یک موضوع است  و در صورتی که به  چرخه بازگردد شدیدا به مشکل می خورد.

این اقتصاد دان می گوید: برای کنترل و پیش بینی نرخ ارز باید کنترلی بر انگیزه سفته بازی داشت و اگر این موضوع کنترل نشود شرایط ادامه پیدا می کند.

به گزارش ایلنا؛ در سال های اخیر افزایش نرخ دلار به موضوع اقتصادی روز کشور تبدیل شده است و در این سالها بخش های مختلفی نیز درگیر مسائل مرتبط با نوسانات نرخ ارز شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز