خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد

معرفی ابعاد برگزاری پویش ملی تغذیه سالم در فارس/ 32 درصد جوانان استان اضافه وزن دارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۴۴۸

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره ای به وضعیت چاقی در فارس گفت: طی شش ماهه اول امسال، در گروه سنی کودکان ٢ درصد، نوجوانان ١٧.٢، جوانان ۳۲.۶ ، میانسالان ٥٦.٧ و در سالمندان ۳۴.۲ درصد چاقی و اضافه وزن داشته‌اند.

به گزارش ایلنا، عباس رضاییان‌زاده در نشست خبری  با اشاره به اینکه"حال خوب با وزن مناسب" شعار امسال بسیج ملی تغذیه است، عنوان کرد: مطالعاتی که در رخداد بیماری­ها انجام شد حاکی از این است که چاقی عامل بیماری قلبی و عروقی است و نقش آن در بیماری‌های سرطانی و عضلانی نیز دیده شده است.

رضاییان‌زاده با اشاره به بسیج ملی تغذیه و اهمیت خاص تغذیه مناسب اشاره و عنوان کردگفت: سالانه روزهایی به این مهم با یک شعار مشخص اختصاص داده می‌شود تا جامعه بیش از پیش نسبت به نقش بسزای تغذیه مناسب حساس شود.

وی با بیان اینکه نوع تغذیه و مواد خوراکی از عوامل مهم در رخداد بیماری محسوب می‌شود؛ عنوان کرد: نوع و روش تغذیه قابل تغییر است و می‌توان با این تغییر از وقوع و بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری کرد.

رضاییان­ زاده گفت: قطعا تغذیه از موارد مهم در بروز یا جلوگیری از بروز بیماری‌های مزمن است.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه اول امسال ٢٤ هزار و ٩٥٧ نفر در فارس به مراکز خدمات جامع سلامت و به کارشناس تغذیه مراجعه کرده‌اند، بیان کرد: در مراجعه دوم ٧٨ درصد از آنها کاهش وزن به درجات مختلف داشته‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت با افزایش آگاهی جامعه برطرف می‌شود، بیان کرد: این قاعده در سراسر دنیا صادق است تا تغییر نگرش و نهایتا تغییر رفتار بهداشتی ایجاد شود.

به گفته رضاییان ­زاده یکی از مهمترین ارکانی که می‌تواند این آگاهی را افزایش دهد رسانه‌ها هستند که با داوطلبین سلامت بازوهای مهم افزایش آگاهی در حوزه بهداشت تشکیل می دهند.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه طی دهه‌های اخیر بیماری‌های عفونی در جوامع کم رنگ تر شده‌ است، اضافه کرد:

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین با بیان اینکه چاقی یک بیماری همه گیر جهانی محسوب می‌شود، تصریح کرد: درحال حاضر٨٠٠ میلیون نفر در دنیا چاق هستند و پیش‌بینی می‌شود تا سال ٢٠٣٠ به یک میلیارد نفر برسد.

رضاییان­ زاده با بیان اینکه افزایش استفاده از فست فودها و غذاهای آماده موجب افزایش سرطان روده بزرگ شده است، خاطرنشان کرد: ۳۴ درصد از نوجوانان ما به طور دائم از تنقلات استفاده می‌کنند.

وی گفت: : در بیماری مانند دیابت اگر چاقی کنترل شود، عملکرد قندخون هم کنترل خواهد شد.

رضاییان‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته در رده سنی کودکان ۴.۱ درصد از کودکان دچار کم وزنی و کم زونی شدید، بودند، یادآور شد:  همچنین ۳.۴۸ کوتاه قدی، ۷.۵۸ درصد لاغری و لاغری شدید، ۲۰.۳۵ درصد در معرض اضافه وزن و ۲.۴ کودکان هم مبتلا به چاقی بوده‌اند.

وی افزود: در رده سنی نوجوانان نیز ۱۱.۹ درصد از نوجوانان دچار لاغری و لاغری شدید، ۱۱ درصد اضافه وزن و ۶.۲ درصد چاق بودند.

رضاییان زاده با بیان اینکه درحال حاضر 118 کارشناس تغذیه در مراکز خدمات جامع  سلامت شهری و روستایی  خدمات این حوزه را ارائه می دهند، ابرار کرد: شهروندان می توانند با مراجعه به پایگاه های پزشک خانواده و خانه بهداشت در صورت نیاز از خدمات مشاوره تغذیه رایگان این مراکز بهره­‌مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز