خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛

گلایه روستانشینان « آب شیرین گچساران» نسبت به استقرار سیستم فِلر گازی و تولید گازهای سمی/ به دادمان برسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۱۵۰

درحالی که روستانشنیان آب شیرین گچساران و مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به استقرار سیستم فِلر گازی در این روستا به شدت معترض هستند اما تاکنون اقدام خاصی از سوی شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان برای جلوگیری از دودهای گازی خطرناک از این سیستم صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، فِلر برای یک شعله بی‌حفاظ(باز) که گازهای مازاد را می‌سوزاند بکار برده می‌شود و این پدیده معمولاً در تاسیسات نفتی نظیر پالایشگاه‌ها و همچنین در واحدهای شیمیایی به منظور حفظ ایمنی کارکنان و تجهیزات موجود در محل، اتفاق می‌افتد.

شغل اغلب روستانشینان « آب شیرین گچساران» دامداری و از طوایف مختلف تُرک‌های قشقایی بوده که سالانه ییلاق و قشلاق های زیادی را تجربه می‌کنند.

احمد یکی از دامداران این روستا از بی توجهی مسئولان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به سلامتی روستانشینان آب شیرینی گلایه می‌کند و می‌گوید: اگر شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران فکری بحال سیستم گازی‌شان در این روستا نکند هم جان اهالی و هم دام‌های مان در خطر است.

درختکاری راهکار اولیه برای پاکسازی هوای آب شیرین در برابر گازهای سمی 

کارشناس آموزش و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره، گفت: برگزاری آموزش‌های کاربردی کوتاه مدت، از برنامه‌های محیط زیست برای کاهش آلودگی‌های ناشی از گازهای فلرهای نفتی در روستای آبشیرین است.

داود حبیبی  در ادامه به خبرنگار ایلنا در یاسوج افزود: این دوره‌های آموزشی به‌صورت کلاس به کلاس و به منظور توانمندسازی دانش آموزان مدارس روستای آب شیرین از نخستین هفته بهمن ماه برنامه‌ریزی شده است.

وی، کاشت درخت را از راهکارهای کوتاه مدت به منظور تلطیف هوای روستای آب شیرین در برابر آلودگی‌های ذکر شده عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد هم در گفت و گو با ایلنا از یاسوج با تایید شیوع گسترده گازهای ناسالم در آسمان روستای آب شیرین، اظهار داشت: از مسئولان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران خواستارم برای بهبود شرایط زندگی مردم روستای آب شیرین اقدام فوری بیندیشند.

اسلام جاودان خرد از صدور ابلاغیه‌های متعدد زیست محیطی برای شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در این ارتباط هم خبر داد و خاطرنشان کرد: ما به وظایف قانونی خود عمل کرده‌ایم و امیدواریم این شرکت هرچه سریعتر به‌ فکر اصلاح سیستم فِلر گازی خود در روستای آب شیرین گچساران باشد.

دام ها و روستانشینان در معرض شدید گازهای سمی آلوده 

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران هم با اشاره به اینکه دود آلوده سیستم فِلر گازی در روستای آب شیرین این شهرستان سبب تولید انواع گازها می‌شود، اظهار داشت: ساماندهی فِلرهای نفتی مُستقر روستای آب شیرین گچساران ضروری است.

سید طاها حسینی در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: گازهای ناشی از این فِلرها نه تنها باعث تهدید سلامت انسان‌ها بلکه زندگی دام‌ها را هم به خطر می‌اندازد.

وی افزود: دودهای خارج شده از این فلرها می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های تنفسی یا حتی کاهش طول عمر اهالی شود.

به رغم تلاش‌های خبرنگار ایلنا، امکان برقراری تماس با مسئولان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران فراهم نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز