خبرگزاری کار ایران

توسط صندوق توسعه و احیا انجام می شود؛

مزایده کاروانسرای جانانلو در آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۶۶۲

کاروانسرای تاریخی جانانلو یکی از بناهایی است که توسط صندوق توسعه و احیا به مزایده می‌رود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، میراث تاریخی کاروانسرای جانانلو که به شماره ۳۱۷۰۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، تحت مالکیت میراث فرهنگی قرار داشته و در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان است.

این بنای متعلق به دوران صفوی حدود ۲۰۰۰ مترمربع وسعت دارد که اعیان آن حدود ۳۸۰متر مربع و تعداد طبقات آن نیز یک طبقه است در گذشته کاربر کاروانسرا داشته و امروز کاربری مصوب آن، اقامتی (مجتمع گردشگری بین راهی) با حفظ ضوابط ثبت جهانی در صورت ثبت جنگل‌های ارس در فهرست جهانی است.

در خصوص این بنا باید بدانیم که در مجاورت آن مسیر جنگل‌های ارسباران قرار گرفته است از طرفی ناحیه بندی اولیه آن در مسیر جنگل های ارسباران-منابع طبیعی و ناحیه بندی بعدی جاده است. دسترسی های اطراف بنا نیز شامل جاده میشود و نوع معابر و درجه بندی دسترسی‌ها شریان درجه اول است.

درباره این میراث ارزشمند چه می‌دانیم؟

کاروانسرای شاه عباسی جانانلو در جاده کلیبر جانانلو در مسیر پل‌های تاریخی خداآفرین و روی رودخانه ارس واقع شده که با توجه به موقعیت قرارگیری و بقایای به دست آمده به نظر می‌رسد این بنا برخلاف اغلب کاروانسراهای شاه عباسی موجود کشورمان، می‌تواند مربوط به دوره‌هایی پیش از صفویه نیز باشد.

جاده فعلی کلیبر- جانانلو تنها مسیری بوده که قفقاز شمالی را به تبریز و جاده ابریشم متصل می‌کرده و از این نظر کاروانسرای شاه عباسی موجود در این مسیر از ارزش و اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده است.

این بنا که در پنج کیلومتری راه جانانلو – کلیبر قرار دارد، از دو سالن تشکیل شده و مصالح به‌کار رفته در ساخت این کاروانسرا سنگ، ساروج و آجر است.

در خصوص مطالعات مربوط به مداخلات و الحاقات نیز تنها قسمتی از کاروانسرای جانانلو از جمله عایق کاری بخش‌هایی از بام و ورودی کاروانسرا توسط میراث فرهنگی استان طی سالیان گذشته مرمت شده است.

کاروانسرای کوهستانی جانانلو به دلیل قرار گرفتن در جاده کلیبر جانانلو در مسیر پل‌های تاریخی خداآفرین و رودخانه ارس واقع شده که با توجه به موقعیت قرارگیری و بقایای به دست آمده و مهمتر از آن واقع شدن در مسیر محور گردشگری تاریخی طبیعی ارسباران قابلیت تبدیل به مکانی فرهنگی هنری و اقامتی پذیرایی را تحت عنوان مجتمع گردشگری بین راهی دارد.

البته از سوی دیگر با توجه به اینکه جاده فعلی کلیبر- جانانلو تنها مسیری بوده که قفقاز شمالی را به تبریز و جاده ابریشم متصل می کرده و از این نظر کاروانسرای شاه عباسی موجود در این مسیر از ارزش و اعتبار بسیار بالایی برخوردار بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز