خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی:

موزه مردم‌شناسی عشایر سراب مرمت می شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۶۷۱

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از مرمت و سامان‌دهی محل موزه مردم‌شناسی عشایر شهرستان سراب خبر داد.

به‌گزارش ایلنا از تبریز، احمد حمزه‌زاده گفت: موزه مردم‌شناسی عشایر سراب به‌عنوان اولین موزه عشایرشناسی ایران و از جمله موزه‌های مردم‌شناسی محسوب می‌شود. این موزه جالب که پذیرای گردشگران فراوانی است، در ساختمان قدیمی حمام جلال ایجاد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی ادامه داد:  در راستای بهبود وضعیت کالبدی حمام جلال شهرستان سراب که موزه مردم‌شناسی عشایر در آن جای گرفته است، اقدامات مرمتی و سامان‌دهی توسط معاونت میراث‌فرهنگی استان در حال اجرا است.

حمزه‌زاده اظهار داشت: در این مرحله از عملیات مرمتی، اجرای کانال زهکشی برای نم‌زدایی از دیوارها، اصلاح ناودان‌ها و عایق پشت‌بام انجام گرفته است.

براساس این گزارش، موزه مردم‌شناسی عشایر آذربایجان به‌عنوان اولین موزه عشایر ایران موزه در ساختمان قدیمی حمام جلال سراب با مساحتی حدود ۶۵۰ متر مربع برپا شده است. این حمام که به دوره قاجار تعلق دارد، دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه بوده است و در هر بخش خزینه‌ای جهت تجمع آب گرم تعبیه کرده بودند. این بنا در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۱۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و بعد از مرمت، بازسازی، تجهیز و تکمیل در سال ۱۳۸۵ همزمان با هفته میراث فرهنگی با هدف به تصویر کشیدن زندگی عشایر آذربایجان فعالیت خود را به عنوان موزه مردم‌شناسی آغاز کرد.

در این موزه زندگی عشایری، فعالیت‌ها، پوشش‌های محلی، تولیدات و آداب و رسوم عشایر منطقه به نمایش گذاشته می‌شود. برخی از بخش‌های موزه شامل بخش اداری، اطلاع‌رسانی، کتابخانه تخصصی، ماکت‌های مختلفی از نحوه زندگی و زیستگاه عشایر، تابلو نوشته‌ها، تصاویر متنوع از جلوه‌های فرهنگی عشایر آذربایجان، غرفه سینمای سنتی، بخش فرآورده‌های سنتی و بومی لبنیات، آلاچیق، غرفه اشیا اعتقادی و زیورآلات است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز