خبرگزاری کار ایران

استاندار یزد مطرح کرد؛

یزدی ها روزانه هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب کم دارند/ گردشگری از پیشران‌های مهم پیشرفت و توسعه استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۶۰۰

استاندار یزد با تاکید بر اینکه انتقال آب به استان یزد یک امر واجب، ضروری و عینی برای زندگی در استان به شمار می‌آید گفت: یزدی ها روزانه هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب کم دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مهران فاطمی در نشست مشترک با فعالان عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از پیشران‌های مهم پیشرفت و توسعه و از مزیت‌های بزرگ استان هستند، بنابراین توجه به این بخش، یک ضرورت و یک امر واجب است.

وی با بیان اینکه حل مشکلات بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صورت یک شبه ممکن نیست، افزود: در گام نخست، شکل گیری و تقویت گفتمان حفظ بافت‌های تاریخی، توجه به صنایع دستی و گردشگری و به رسمیت شناخته شدن آن‌ها در نظام مسائل استان از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که خوشبختانه تا حد زیادی محقق شده است.

استاندار یزد به سفر رئیس جمهور به استان در روز ۲۲ و ۲۳ دی ماه اشاره کرد و اظهار داشت: آب فصل مشترک مطالبات عموم مردم استان است و در حال حاضر روزانه هزار و ۸۰۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب در استان داریم که این امر مؤید ضرورت اتخاذ تصمیمات اساسی در حوزه تامین آب و کاهش دغدغه‌های آبی است.

وی با بیان اینکه میزان آب ورودی به استان از خط اول ۶۵ میلیون مترمکعب است، بیان داشت: با توجه به نیاز ۱۴۰ میلیون متر مکعبی به آب، کسری آب از طریق سفره‌های زیر زمینی تامین و در نهایت با آب انتقالی ترکیب و در شبکه، توزیع می‌شود.

استاندار یزد ادامه داد: برداشت مستمر آب‌های زیرزمینی به تخریب آبخوان‌ها انجامیده که این امر سبب از دست دادن ظرفیت جذب آب در آبخوان‌ها و حتی فرونشست زمین می‌شود.

فاطمی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی در صورت قطعی ۸ ساعته آب انتقالی از خط اول، مجبور به جیره بندی آب می‌شویم، اظهار داشت: از طرفی EC آب شرب مصرفی باید کمتر از هزار باشد در حالی که این رقم در استان بین هزار و۴۰۰ تا سه هزار است.

وی افزود: در صورت عدم اتخاذ تصمیم جدی و عملیاتی برای حوزه آب استان، با تدوام روند کنونی دما و بارش در ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده، یزد به مجموعه‌های سکونتگاهی کوچک و پراکنده تبدیل شده یا کلا از نقشه جغرافیایی حذف می‌شود.

استاندار یزد انتقال آب به یزد را امری ضروری، واجب و عینی برای حیات یزد خواند و خاطرنشان کرد: اجرای طرح انتقال آب از دریا به استان به بیش از ۱۰۰ همت اعتبار نیاز دارد که تامین اعتبار در شرایطی که دولت با مشکلات مالی روبرو است کاری سخت و نشدنی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز