خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

ضرورت اجرای الگوی کشت در گلستان/ استفاده بی رویه از منابع آب های زیرزمینی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۷۶۳

دبیر خانه کشاورز استان گلستان گفت: اجرای الگوی کشت در استان یک ضرورت است و نیاز است که هر محصول با توجه به اقلیم منطقه کشت شود.

علی قلی ایمانی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهارکرد: مجلس شورای اسلامی طرح الگوی کشت را مصوب کرد و به دولت ابلاغ شد که در حال اجرا است. با توجه به خشک سالی که در استان گلستان وجود دارد باید تناوب کشت محصول داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بیشتر محصولات کم آب بر کشت شود. مثلا در شمال استان زیره کشت شود که با این اقدام اقتصاد خانواده کشاورزان تقویت می شود.

ایمانی اظهار کرد: گلستان قطب کشاورزی در کشور است و از طرفی هم با کم‌ آبی شدیدی روبرو هستیم که درحال حاضر زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح الگوی کشت در استان‌ انجام‌ شده است.

وی گفت: در سال‌های اخیر الگوی نامناسب کشت به منابع آب و خاک گلستان آسیب وارد کرده  که شور شدن آب ها، تخریب چاه‌های آب و تخریب خاک از اثرات آن است.

وی یاداور شد: در سالهای گذشته محصول سویا به عنوان کشت جایگزین شالی به کشاورزان  گلستانی معرفی شد ولی کشاورزان  به دلایل مختلف کمتر کشت کردند و در آخر دوباره کشاورزان به کشت محصول برنج روی آوردند.

وی تصریح کرد: گلستان ۶۵۰ هزار هکتار اراضی دارد که ۲۵۰ هزار هکتار آن آبیاری می‌شود و ۴۰۰ هزار هکتار به صورت دیم کشت می شود که تغییر الگوی کشت تنها راه نجات کشاورزی استان است.

وی خاطر نشان کرد: توسعه گلخانه‌ها بهترین تغییر الگوی کشت در گلستان است و افزایش تا ۱۰ برابری تولید محصول را به همراه دارد. دولت برای حمایت از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای تا ۸۰ درصد برای هزینه ساخت تسهیلات پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز