خبرگزاری کار ایران

راه اندازی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در سبزوار

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۳۹۸

مراسم استحصال تخم ماهیان خاویاری با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی در شهرستان سبزوار برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، این مراسم با حضور ناصر کرمی راد مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران، طاهرپور مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی و برخی مدیران استانی و شهرستانی جهت استحصال خاویار و راه اندازی مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان صورت گرفت.

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: سازمان شیلات، توسعه پرورش ماهیان خاویاری را با توجه به شرایط اقلیمی مناطق، مورد توجه قرار داده و تاکنون مراکز پرورش این گونه ارزشمند آبزی در ۲۲ استان فعال شده است.

کرمی راد افزود: ۱۷۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور فعالیت می کنند که ۱۴۷ مزرعه دارای پروانه هستند و ۳۰ مزرعه نیز در قالب طرح مشاغل خانگی، ماهی خاویاری تولید می کنند.

در ادامه طاهر پور، مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان بیان داشت: در خراسان رضوی ۵ مرکز واحد پرورش خاویار در شهرستان های سبزوار و داورزن مستقر هستند. از ۴ واحد تولید خاویار در سبزوار،۱ مجموعه با آب قنات و ۳ مجموعه با آب چاه فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: طی ۶ ماه نخست امسال ۲۰ تن گوشت و ۲۶ کیلوگرم خاویار در سبزوار تولید شده و در این ارتباط ماهیان خاویاری مذکور زنده گیری و جهت استحصال خاویار به استان مازندران منتقل می شوند. 

وی در ادامه گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری سبزوار، به مساحت ۶ هکتار، به زودی راه اندازی می شود که ۳ سایت دارد و دبی ورودی آب آن ۶۰ لیتر بر ثانیه می باشد و پیش بینی می کنیم در این مجموعه سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاویار تولید شود.

در انتها، از دو قطعه ماهی خاویاری گونه سیبری، خاویار استحصال  شد. سیبری یک گونه مهم تجاری محسوب می‌شود که به‌ صورت متراکم در نقاط مختلف جهان پرورش داده می‌شود. این گونه با توجه به رشد سریع، مقاومت به بیماری‌ها و تحمل تراکم بالای پرورشی از نظر تولید گوشت و خاویار ارزش اقتصادی بالایی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز