خبرگزاری کار ایران

روز جهانی معلولان تلنگری برای توانمندسازی و کاهش تبعات اجتماعی معلولان است؛

بیکاری و بیمه درد مضاعف معلولان‌ مازندرانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۱۶۷

۱۲ آذر هرسال برابر با ۳ دسامبر روز جهانی و بین المللی معلولان نامگذاری شده است و همه افرادی که از بیماری معلولیت به دلیل نقص در سیستم مغزی، جسمی و حسی رنج می برند؛ در این زمره قرار دارند با نامگذاری این روز تلاش شده تا جامعه ضمن شناسایی توانمندی های معلولان، درک بهتری از توانمندی ها و نیازمندی های این افراد داشته و بر برطرف کردن نیازها‌ی شان داشته باشد.

به گزارش ایلنای مازندران، طبق آمار استان مازندران دارای بیش از ۶۰ هزار معلول است و براساس آنچه فریبا بریمانی سرپرست اداره کل بهزیستی مازندران اعلام کرده این استان دارای ۲۶ هزار نفر دارای معلولیت جسمی - حرکتی، ۱۳ هزارنفر دارای معلولیت ذهنی، هفت هزار و ۴۵۰ نفر دارای معلولیت بینایی و هفت هزار و ۴۰۰ نفر معلولیت شنوایی، شش هزار و ۵۰۰ نفر دارای بیماری روانی مزمن و ۷۳۰ نفر دارای معلولیت صوت و گفتار تحت پوشش بهزیستی است.

بریمانی با بیان اینکه در استان مازندران ۱۱۳ مرکز توانبخشی به افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌کنند ، افزود: یکی از برنامه‌های بهزیستی استان افزایش این مراکز است.

 نبود اشتغال درد مشترک‌ معلولان

ولی زاده پدر یک معلول مازندرانی با بیان اینکه پسرم فارغ التحصیل از دانشگاه است، اما  با توجه به شرایط معلولیت شغلی ندارد، به خبرنگار ایلنا گفت: نداشتن کار و اشتغال مناسب و بیکاری درد مشترک معلولان است و متاسفانه با توجه به شعارهای جذب ۳ درصدی معلولان همچنان این موضوع نادیده گرفته می شود.

وی افزود: متاسفانه نه فضا و مبلمان شهری برای حضور معلولان آماده است و نه تلاشی برای این امر انجام‌می شود و به ندرت اداراتی هستند که برای معلولان مناسب سازی لازم را انجام داده اند.

ولی زاده یادآور شد: از دوران دبستان تا دانشگاه خودم بودم که پسرم را به مدرسه و دانشگاه برده ام و اکنون هم همان حقوق ماهانه ۵۰۰ هزار تومن را دریافت می کنم و پسرم با مدرک دانشگاهی بیکار است و کاری برای او فراهم‌نیست.

وی گفت: در کنار همه دغدغه ها باید بیمه معلولان هم تجدید نظر شود و در این بخش توجه شود که حق معلولان ضایع نشود.

بی‌مهری نفس‌گیر بیمه برای توانخواهان

محمدپور از دیگر توانخواهان‌ مازندران هم به ایلنا گفت: افراد دارای معلولیت  به عنوان توانخواه و خانواده‌هایشان در حالی  با مشکلات عدیده دست‌وپنجه نرم می‌کنند که بی‌مهری نفس گیر بیمه‌ها  این مشکلات را افزون کرده و بر محدودیت‌ها افزوده است.

وی افزود: متاسفانه اراده جمعی برای رفع مشکلات توانخواهان وجود ندارد و طرح جامع حمایت از معلولان هم کاری از پیش نبرده است.

وی با اعلام اینکه شرط پرداخت ۲۰ سال بیمه تامین اجتماعی با سن ۵۰ سالگی برای بازنشستگی معلولان شرطی است که از سوی مسئولان اعلام شد اما اجرایی نمی شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه اکنون برخی از توانخواهان ما از این شرایط برخوردار هستند اما تامین اجتماعی بازنشستگی را برای این افراد قبول نمی کند و تنها افراد معلولان در بخش دولتی مدیریت خدمات کشوری می توانند از این قانون بهره متد شوند که این خود ناحقی است، چرا که معلولان با توجه به شرایط خاص باید از شرایط خاص بازنشستگی براساس قانون برخوردار باشند که این دغدغه جدی است که باید توسط مسئولان برررسی شود.

این توانخواه مازندرانی گفت: مناسب سازی نشدن معابر و اماکن عمومی ، درست اجرا نشدن قانون جامع معلولان، وضعیت بد اقتصادی و مشکلات معیشتی، درد مشترک جامعه معلولان استان مازندران است که چشم به راه  اراده قوی مسئولان است.

مهدوی مادر یکی از معلولان‌مازندرانی هم با اشاره به اینکه در کنار مناسب سازی های معلولان که انجام‌نمی شود، بیکاری فرزندان‌ما را رنج می دهد و  فرزندان‌معلول خانواده معلولان رنگ خیابان و کوچه را نمی بینند، به  ایلنا گفت: در کنار همه مشکلات و کمبودها و وعده هایی که عملی نشد، امروز بسیاری از معلولان معلولان جامعه هدف، نیازمند وسایل کمک توانبخشی هستند.

وی اظهار کرد: بسیاری از خانواده ها به دلیل مشکلات مالی حتی در تهیه حداقل ترین وسیله  مانده اند و امروز نیازمند حمایت خیران در بخش کمک توانبخشی همچون واکر، ویلچر، عصا، عینک، سمعک و...  هستند.

مهدوی گفت: برای ادامه زندگی و افزایش شادی و نشاط در بین‌معلولان باید زمینه‌های حضور مستمر این افراد را در جامعه فراهم کنیم و این‌مسئله مهم‌می تواند با تهیه کمک توانبخشی ایجاد شود و باید با زمینه سازی لازم در پارک ها و خیابان و باشگاه‌ها این‌مهم انجام شود تا همه از حقوق برابر برخوردار باشیم.

 معلولان نیازمند اجرای اصولی طرح جامع معلولیت

محمدابراهیم حسین زاده رکنی رئیس هیات مدیره جامعه معلولان بهشهر هم با اشاره به مشکلات زیادی که در این شهرستان همچون دیگر شهرهای استان‌مازندران در بخش معلولان وجود دارد ، اظهار کرد:  توانخواهان ما در بخش های مختلف اشتغال، مناسب سازی معابر، بیمه و ورزش و... درگیر مشکلات هستند.

وی گفت: انتظار داریم که‌  طرح جامع حمایت از معلولان توسط  مسئولان به درستی اجرایی شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز