خبرگزاری کار ایران

فرماندار قزوین:

ادامه روند تغییرکاربری اراضی روستاها را با بحران آب مواجه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۷۷۲

فرماندار قزوین گفت: ما موظف هستیم هر اقدامی که مایه رفاه و آبادانی روستا شود را انجام دهیم، اما در عبدل آباد اوضاع ساخت و ساز غیرمجاز نگران کننده است و گزارش‌های خوبی به ما نمی‌رسد، برخی با تصرف غیرمجاز اراضی و تغییر کاربری آن، آب مصرفی روستا را به خود اختصاص دادند و اگر این امر ادامه داشته باشد با کم آبی جدی و بحران آب در عبدل آباد روبه‌رو می‌شویم.

به گزارش ایلنا، عباس کاظمی گفت: چرخه معیوبی به وجود آمده است که تا سرچشمه را اصلاح نکنید شاهد مشکلات بیشتری خواهیم بود؛ دهیار و شورای روستا باید توجه کنند که هر تغییر کاربری نیاز به آب، برق و گاز دارد و ظرفیت روستا باید مورد توجه قرار بگیرد تا زیست بوم روستا دچار مشکل نشود.

فرماندار شهرستان قزوین تاکید کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز علاوه بر مشکلات زیرساختی، مشکلات اجتماعی و امنیتی نیز ایجاد می‌کند؛ در این زمینه دستگاه‌ها باید نگاه بخشی را کنار بگذارند، نمی‌شود شورا، دهیاری، بنیاد مسکن، جهادکشاورزی، منابع طبیعی یا محیط زیست صرفا به امور بخش خود توجه کنند و ما بتوانیم شاهد اتفاق خاصی باشیم.

وی ادامه داد؛ باید همه دستگاه‌ها با همکاری و پایش داده‌ها به سمتی حرکت کنند که ما بتوانیم این فضای همدلی را در سطح روستا شاهد باشیم و یک سیاست واحد بتواند مشکلات را حل کند.

این مسئول یادآور شد: عزم ما در برخورد با سوداگران زمین جدی است، روستاییان علاقه دارند که روستا گسترش پیدا کنند و زمین ارزش پیدا کند و سرمایه ایجاد شود، ما هم موافق توسعه روستا هستیم اما باید این توسعه عادلانه باشد و همه بتوانند سود کنند، نه این که زمین اهالی به قیمت ارزان در دست دلالان بیفتد و سود اصلی به سوداگران برسد.

کاظمی تاکید کرد: اگر نگاه عادلانه نباشد سطح زندگی برخی روزبه‌روز بالاتر و برخی دیگر تنزل پیدا می‌کند، مسئولین متولی نباید اجازه دهند که در روستا عدالت زیر پا له شود، با مسائل دردناکی که در گذشته در حوزه ساخت و ساز اتفاق افتاده است نیز باید به صورت جدی برخورد قضایی صورت بگیرد.

وی یادآور شد: گاهی فردی دارای زور و زر به راحتی زمین را تغییر کاربری می‌دهد، چند صد متر ویلا می‌سازد و هیچ دستگاهی برخورد نمی‌کند، اما برای ساخت یک انبار ده متری در باغ به سرعت برخورد و پرونده تشکیل می‌شود که این عادلانه نیست و ما باید با هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز قاطعانه برخورد کنیم.

فرماندار قزوین بیان کرد: تردید نکنید در این اتفاقات سود به سوداگران زمین می‌رسد و اغلب اهالی بومی از این مدل توسعه روستا هیچ بهره‌ای نمی برند، از طرفی ناامنی و ‌مسائل سوء اجتماعی گریبانگیر ساکنین اصلی روستا می‌شود، عدم توجه به تعارضات محلی و ظرفیت‌های هر منطقه باعث خسارت‌های غیرقابل جبران می‌شود که ما نمی‌توانیم پاسخ درستی برای نسل‌های بعد داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز