خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

"فبک" به ارتقای تفکر نقاد و خلاق در کودکان کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۹۰۲

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین درباره رشد شخصیت کودکان و نوجوانان از طریق برنامه‌های "فبک" گفت: تفکر خلاق، مراقبتی و نقاد در این روش مدنظر است و کودک در این روش که یک پایه آن کتاب محور است مهارت‌های خود در ابعاد مختلف را ارتقا می‌دهد.

اعظم یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کانون پرورش فکری در راستای توسعه فرهنگ مطالعه گفت: تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون خلاقیت محور و کتاب محور است.

 معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین ادامه داد: با توجه به نقشی که مطالعه می‌تواند در کشف و پرورش مهارت‌های فکری کودکان داشته باشد سعی ما بر این است که از طریق ابزارهایی مثل قصه گویی، نمایش خلاق، تئاتر کودک، روخوانی و بلند خوانی کتاب و بسیاری از فعالیت‌هایی که برای کودکان لذت‌بخش بوده و جذابیت هنری دارد آن‌ها را به مطالعه تشویق کرده و بتوانیم لذت مطالعه را از کودکی نهادینه کنیم.

وی با بیان اینکه یک بازوی برنامه فلسفه برای کودکان ادبیات است و باعث تقویت مهارت‌های فکری و اندیشه‌ورزی کودکان می‌شود، عنوان کرد: در برنامه‌های فبک با بیان قصه‌هایی که از روی کتاب‌ها خوانده می‌شوند و یا برای کودکان تعریف می‌شود ضمن اینکه رویا پردازی هدفمند در کودک تقویت می‌شود، افزایش هوش کلامی، گنجینه لغات و تقویت روحیه پرسشگری، گوش دادن فعال و شناخت احساسات خود و دیگران توسط کودک و نوجوان هم شکل می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: قصه گویی، کتابخوانی، بازی و نمایش خلاق و انیمیشن محرک‌هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان فضای آموزشی را برای کودکان به وجود آورد که آن‌ها را به سمت تفکر خوب و عمیق، گفت‌و‌گو، قضاوت و شروع حلقه‌های کند و کاو مستمر سوق داد.

وی بیان کرد: در برنامه‌های فبک همراه با تفکر مراقبتی تفکر نقاد هم شکل می‌گیرد و کودک می‌آموزد که در این جهان پر از داده و اطلاعات به راحتی ذهن باورپذیر و خطی نداشته و توان استدلال آوری و دلیل جویی داشته باشد.

یوسفی‌اصل بیان کرد: تفکر خلاق هم به این معناست که کودک زایشگر ایده است و ایده‌های خلاقی که کودکان درباره آن گفت‌وگو می‌کنند و آرزوهای خلاقانه‌ای که برای آینده خودشان دارند ناشی از تفکر خلاق کودک است، در مجموع تفکر مراقبتی، خلاق و نقاد سه ساحت بسیار مهم در فرآیند فلسفی و تربیتی کودک است.

معاون فرهنگی و اجرایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین درباره برگزاری دوره‌های فبک در کانون استان گفت: از آنجا که یکی از اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشف و پرورش استعداد و مهارت‌های فکری کودکان است، با توجه به سن مخاطبین دوره‌های فبک به صورت ترمیک در کانون برگزار می‌شود و اساسا یادگیری آن هم در سنین پایین یک مثلثی است که کودک، والد و مربی سه رکن آن هستند و اگر یکی از این رکن‌ها بلغزد تعادل را در نظام یادگیری و شاکله بندی ذهنی کودک بهم می‌ریزد.

وی خاطر نشان کرد: آگاهی والدین از اهمیت کلاس‌های فبک و در نهایت همراهی و آموزش آن‌ها می‌تواند اقدام موثری در جهت بازدهی بیشتر کلاس‌های فبک و همینطور استقبال آن‌ها از این فعالیت مهم باشد.

 

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز