خبرگزاری کار ایران

تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی در استان قزوین پرداخت می شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۷۴۴

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: برای توسعه کشت گیاهان دارویی تسهیلات بانکی به بهره برداران پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد پیله‌فروش با اعلام این خبر گفت: برای توسعه کشت گیاهان دارویی در غالب یارانه برای بذر، نشا و نهال و همچنین تسهیلات بانکی به بهره برداران پرداخت می‌شود.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین افزود: نزدیک به دو میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بهره برداران بخش گیاهان دارویی پرداخت شده و یارانه بذر حدود ۱۱۰ میلیون تومان تزریق شده که میزان این تسهیلات براساس طرح و تقاضای متقاضیان و همچنین ابلاغیه تسهیلات ۱۴۰۱ متغیر است.

پیله فروش با بیان اینکه اجرای طرح جهش تولید به توسعه کشت گیاهان دارویی در قزوین کمک کرده است، گفت: دولت از کشاورزان مشارکت کننده در طرح جهش تولید از جمله در حوزه گیاهان دارویی حمایت‌های فنی و اعتباری به عمل می‌آورد.

وی اضافه کرد: کشت گیاهان دارویی در اراضی دیم استان در قالب طرح جهش تولید دیمزار‌ها آغاز شد که شامل گلرنگ، گل گاوزبان، سیاه دانه، کورگل و بیشتر کشت مربوط به گیاه زیره سبز است.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بالغ بر ۷۵۰ هکتار بود که ۳۵۰ هکتار در اراضی شیبدار و مابقی در اراضی دشت، کشت و برداشت اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: به دلیل شرایط بارندگی استان در سال زراعی گذشته سازمان جهاد کشاورزی از بین گیاهان دارویی دیم برای کشت گیاه زیره سبز سرمایه گذاری کرده است که در سال گذشته کشاورزان قزوینی ۴۵۰ هکتار زیره سبز کشت کرده بودند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عمده کشت گیاهان دارویی دیم با توجه به وضع بارندگی‌ها و شرایط آب و خاک به شهرستان آبیک اختصاص دارد.

پیله فروش افزود: در استان قزوین شرایط مناسبی برای گیاهانی دارویی دیم داریم و هر شهرستان براساس استعداد‌ها و ظرفیت‌ها مورد توجه قرار می گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه طرح جهش دیمزار‌ها با محوریت غلات و گندم از سال گذشته در وزارتخانه‌ها شروع شده است و در سال زراعی جاری هزار هکتار از اراضی دشت برای کشت گیاهان دارویی گلرنگ، موسیر و زیره سبز قرار دارد.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین اضافه کرد: برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید صفر تا صد تولید، عمل آوری و فروش گیاهان دارویی در یک زنجیره ارزشی در استان اتفاق بیفتد که سعی داریم تا پایان سال ۱۴۰۱ در شهرستان آوج عملیاتی کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز