خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

گلایه سنگ‌فروشان قزوین از بی‌توجهی مسئولان به آنها / انتظار برای ایجاد شهرک صنفی 10 ساله شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۲۰۸

نزدیک به 10 سال است که صنف سنگ‌فروشان به همراه اتحادیه مصالح فروشان در قزوین تلاش می‌کنند تا شهرک صنفی به صورت تخصصی احداث کنند ولی موفق به دریافت هیچگونه مساعدتی از جانب مسئولان شهری نشده‌اند و این پروژه همچنان بلاتکلیف مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، آیا تا به حال به عنوان گردشگر به شهر خود وارد شده‌اید؟ اگر از دیدگاه یک تازه وارد به شهر قزوین نگاه کنید شاید اولین چیزی که خیلی به چشم آمده و به محض ورود ذوقتان را نشان بگیرد دیدن کارگاه‌ها و مشاغل ساماندهی نشده در ورودی‌های شهر باشد.

مشاغلی که می‌توان گفت به نوعی زیبنده منظر ورودی شهر نبوده و از آنجایی که همیشه اولین‌ها در ذهن ثبت خواهد شد تصویر اولیه دیار مینودری در خاطر مسافران ثبت مطلوبی نخواهد داشت و چقدر حیف است، شهر دروازه‌ها با قدمتی به بلندای تاریخ به وسیله بازارهای محلیِ مصالح ساختمانی با گرد سنگ به استقبال میهمانان برود.

مسئولان هیچ مسئولیتی در قبال ما ندارند

سعید کاظمی شیخلری یکی از قدیمی‌های فروش سنگ در قزوین که  ۱۰ سال نماینده صنف سنگ فروشان در اتحادیه مصالح فروشان  بود ، با اشاره به اینکه شهرداری از دهه‌ ۷۰  شروع به فرستادن اخطاریه به سنگفروشان کرده و همواره این صنف را مزاحم دانسته، تصریح کرد: ما از طرح ساخت شهرک صنفی مخصوص سنگ‌فروشان بسیاراستقبال کردیم چرا که دوست داریم هیچ ابزار دولتی ما را تهدید نکرده و استرس به جانمان نیندازد چون سنگ کالایی جدا از دیگر کالاها است.

شیخلری اضافه کرد: سنگ مانند مواد خوراکی و تنقلات، سبک نیست که همه را بار یک نیسان کرده و به هرجا انتقال دهیم، سنگ با یک بار انتقال کلی خسارت دیده و ممکن است لب‌پر شده و یا حتی بشکند و باعث ضرر زیادی برای صاحب مال شود.

نماینده صنف سنگ‌فروشان با بیان اینکه این صنف مثل بچه یتیمی می‌ماند که هیچکس نسبت به آن مسئولیتی را به عهده نمی‌گیرد گفت: از سال ۱۳۹۰ پیگیر تشکیل شهرک صنفی بوده‌ایم با تلاش‌های مداوم، شهرداری چند زمین را در اطراف شهر قزوین به ما معرفی کرد که هیچ‌یک شرایط مناسب جهت احداث شهرک و بازار واحد برای سنگفروشان را نداشت.

کاظمی شیخلری ادامه داد: به ناچار و انتخاب از بین بد و بدتر زمینی در نزدیکی بیدستان را انتخاب کردیم تا کارهای مربوطه انجام شود، این زمین مساحتی بالغ بر ۳۳ هکتار داشته و قرار احداث شهرک صنفی در این مکان کلید خورد.

وی تاکید کرد: تاکنون که تقریبا ۱۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد و با وجود پیگیری‌ها، برگزاری جلسات متعدد، نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌ها هیچ مساعدتی از نهادهای مربوط به عنوان‌ واگذاری زمین در اختیار ما قرار نگرفته است.

تشکیل شهرک صنفی در صورت احداث مزایای زیادی دارد

در ادامه با کسبه‌ دیگری از این صنف که خود را علی رحیمی معرفی کرده و اظهار داشت به صورت خانوادگی در این حرفه فعالیت می‌کنند به گفت‌و گو پرداختیم.

این سنگ‌فروش قزوینی با اشاره به مشکلات متعدد این صنف عنوان کرد: به دلیل تشکیل بازارچه‌های محلی و پراکنده که در ورودی‌های شهر قزوین قرار دارند، نظارت و بازرسی صورت نمی‌گیرد.

علی رحیمی  همچنین تصریح کرد: ما علاوه بر سرمایه، هزینه حمل‌و نقل و مخارج روزمره در حال پرداخت ماهیانه اجاره بهای کارگاه و همچنین پرداخت سالیانه مالیات هستیم و این در صورتی است که افراد بدون هیچگونه پروانه کسب اقدام به فروش سنگ در پارکینگ خانه خود‌ کرده و علاوه بر ضربه جدی به بازار فروش به من و همکارانم می‌خندند.

وی ضمن تاسف در خصوص تعدد مشکلات اظهار کرد: بعضی از همکاران، قیمتی واحد برای سنگ خود نداشته و با توجه به تیپ و مدل ماشین مشتری به آن قیمت می‌دهند که این باعث بی اعتمادی و بی‌میلی مشتری از خرید شده و به سمت خرید بی واسطه و مستقیم از کارخانه می‌شوند.

این سنگفروش با بیان اینکه مشکلات در این باب تمامی ندارد، افزود: همه‌ این‌ها ملزم نظارت درست بوده و تا زمانی که واحدهای صنفی در شهر متمرکز نباشند و در بازارهای سنتی و غیر واحد فعالیت کنند رفع نخواهد شد.

رحیمی همچنین خاطرنشان کرد: با ایجاد این شهرک صنفی، گران‌فروشی و کم فروشی کنترل شده و انتخاب و خرید نیز توسط مشتری به دلیل دسترسی کامل به انواع سنگ تسهیل می‌گردد.

پرتقال فروش را پیدا کنید

در ادامه برای رفع ابهام با رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری تماس گرفته و در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه تشکیل شهرک‌های صنفی سوالاتی را  پرسیدیم.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قزوین با بیان اینکه این طرح به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شده است، تصریح کرد: قزوین ظرفیت ساخت این شهرک را داشته و افراد خود صنف به جد به دنبال تاسیس این شهرک بوده و بسیار در این خصوص مشتاق‌اند.

اصغر الله‌یاری در ادامه گفت: شهرک‌های صنعتی از لحاظ زیربنایی و مقدمات تغییر کاربری زمین باید با این صنف همکاری داشته و در ساخت این شهرک همت کنند.

این مسئول با بیان اینکه ایجاد شهرک‌های صنفی و ساماندهی آن‌ها جزئی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به قزوین است و به آن بسیار تاکید شده خاطرنشان کرد: این موضوع در حیطه کاری ما نبوده و به ما مربوط نمی شود.

وی در پایان دیگر اصناف را به ایجاد شهرک صنفی دعوت کرده و گفت: دیگر اصناف را نیز تشویق کنید تا به دنبال تشکیل شهرک صنفی و ساماندهی صنف‌شان باشند.

در ادامه و با توجه به سخنان این مسئول با رئیس شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین تماس گرفته و در خصوص تاسیس شهرک صنفی سنگ‌فروشان گفت‌گو کردم، رضا صفاری با بیان اینکه این موضوع در حوزه کاری شهرداری است، اعلام کرد: ما در پی خرید زمین بیدستان بودیم ولی زمین را به ما نفروخته و به شهرداری قزوین واگذار کرده‌اند.

روز از نو روزی از نو

بعد از سردرگمی و تعجب برای عدم مسئولیت‌پذیری نهادها و مسئولان در انتها با رئیس سابق اتحادیه مصالح فروشان قزوین گفت‌وگویی داشتم.

رئیس سابق اتحادیه مصالح فروشان که در حال حاضر  بازرس اتحادیه مصالح فروشان قزوین است،با بیان اینکه محوری‌ترین مشکل در ایجاد شهرک صنفی یافتن زمین مناسب برای این طرح است، اظهار کرد: پس از تصویب این طرح از فرمانداری به سازمان‌ و ادارات‌ مختلفی چون شهرداری، اوقاف، هیأت اراضی واگذاری زمین و راه‌ و‌شهرسازی ارجاع داده شدیم.

سید علی‌اکبر سیدی افزود: تلاش ما و نماینده صنف سنگفروشان بی‌اثر بود، چرا که بعد از انتخاب زمین نزدیک بیدستان کار به برگزاری کمیسیون‌های مختلف کشید و چون فاصله برگزاری این کمیسیون‌ها زیاد است تا به مرحله اجرا می‌رسد مسئولان مربوطه تغییر کرده و همه چیز شبیه به مثال  روز از نو روزی نو می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه از حدود چهار فرماندار و استاندار دستور دارم تا پیگیر ساماندهی و تشکیل شهرک‌های صنفی باشم، عنوان کرد: ما حتی اعلام کردیم هزینه مقدار زمین را که برای صنف مصالح فروشان در نظر گرفته می‌شود خودمان تقبل کرده و بار مالی برای دولت نداریم ولی با همه‌ تلاش و اقدامات انجام شده نتیجه‌ای حاصل نشد.

وی با بیان اینکه تنها قیمت زمین ۳۳۰ میلیارد تومان برآورد شده، تاکید کرد: این هزینه بسیار سنگین بوده و صنف سنگ و مصالح به تنهایی نمی‌توانند آن را پرداخت کنند.

رئیس سابق اتحادیه مصالح فروشان قزوین افزود: پیشنهاد داده‌ایم سه رسته‌ مختلف صنفی را که شرایطی مشابه ما دارند مانند آهن فروشان، بنکداران و درب و پنجره سازان را جمع‌آوری کرده و شهرکی واحد تشکیل دهند تا به ساماندهی برسند.

سیدی یادآور شد: در این صورت کسبه صنف مصالح فروشان و سنگفروشان آمادگی خرید زمین به اندازه‌ نیاز خود را دارند.

این مسئول همچنین تاکید کرد: نیاز داریم برای ساخت شهرک صنفی به اصناف تسهیلات داده و قوانین و ضوابطی دقیق را مشخص کنند‌.

گزارش: مهدیه بتویی

 

 

انتهای پیام/
مهدیه بتویی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز