خبرگزاری کار ایران

فرماندار رشت:

حفظ ظرفیت و احیای آب بندان ها، برای مواجهه با بحران احتمالی کم آبی/ تامین 10 درصد آب مورد نیاز در فصل کشاورزی، بوسیله آب بندان ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۱۲۲

فرماندار رشت با اشاره به احتمال مواجهه با بحران کم آبی در فصل زراعی آینده، بر لزوم توجه به حفظ ظرفیت و احیای به موقع حجم آب بندان های شهرستان، به عنوان سازه های مفید بومی و سازگار با طبیعت در مدیریت منابع آب کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، حمیدرضا امام پناهی در جلسه بررسی لایروبی آب بندان های شهرستان، با اشاره به جایگاه زراعت برنج به عنوان محصول محوری کشاورزی رشت در سبد درآمدی خانوار و اقتصاد شهرستان، بر ضرورت تلاش دستگاه ها در کسب آمادگی های لازم برای ورود به سال آینده زراعی تاکید و بحث تأمین آب مورد نیاز را از اصلی‌ترین مولفه های نیازمند توجه در این زمینه دانست.

 نماینده عالی دولت در مرکز استان با بیان این مطلب که بخش عمده ای از بارندگی ها در فصل غیر زراعی اتفاق افتاده و در صورت عدم ذخیره سازی مناسب و به موقع، به صورت هرزآب از دسترس خارج خواهد شد؛ بر حفظ ظرفیت و احیاء آب بندان های شهرستان به عنوان سازه های کارآمد بومی در مواجهه با بحران محتمل کم آبی در سالهای پیش رو تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: آب بندان های شهرستان رشت با ظرفیت ذخیره‌سازی حدود ۴۰ میلیون مترمکعبی، در صورت بازسازی و لایروبی به موقع، قابلیت تامین ۱۰ درصد از حجم آب مورد نیاز فصول زراعی را دارا می باشند.

 امام پناهی لایروبی و بازسازی ۸۷ پهنه آب بندان موجود در شهرستان با مساحت حدود 1830 هکتاری را ظرفیتی مناسب برای بهبود روند ذخیره سازی منابع آب کشاورزی ذکر و بر هماهنگی و تعامل بین دستگاه ها برای تسریع در روند صدور مجوزهای قانونی آغاز عملیات لایروبی تاکید کرد.

 وی افزود: بازگرداندن ظرفیت کامل آبگیری، به آب بندان ها موجب استفاده بهینه از این سازه ها در زنجیره تامین آب کشاورزی بخصوص در مناطق انتهایی آب خور از سد سفیدرود مانند لشت نشاء و خشکبیجار را فراهم آورده و به عنوان پیش زمینه کسب آمادگی لازم برای ورود به سال زراعی آینده، نقش بسزایی در مدیریت تنش آبی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز