خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت سیزدهم گزارش می‌دهد؛

مشکلات زیست محیطی استان با خشک شدن دومین دریاچه شور جهان/معیشت»، «بیکاری» و «اقتصاد» شاه بیت مشکلات آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۴۰۴

ابراهیم رئیسی ،رئیس دولت سیزدهم قرار است فردا جمعه -۳۰ اردیبهشت ماه - در سفری یک‌روزه به آذربایجان غربی از نزدیک با مشکلات مردم استان آشنا شود و دستوراتی برای حل آنها به مسئولان بدهد ، این در حالی است که در روزهای اخیر گرانی‌های پی در پی و مشکلات اقتصادی فشار زیادی به مردم بویژه به شهروندان آذربایجان غربی آورده است.چالش هایی که باعث شده امسال این استان در شاخص فلاکت رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شاید بتوان بهبود شرایط اقتصادی مردم را مهم‌ترین وعده انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در سطح ملی در نظر گرفت اما در مورد استان آذربایجان غربی، بدون شک مهم‌ترین و شاخص‌ترین وعده انتخاباتی او جلوگیری از تشدید بحران زیست محیطی دریاچه ارومیه است که به گفته بسیاری از کارشناسان نه تنها تا کنون این وعده عملی نشده است که اساسا کاری برای این دریاچه هم نمی‌توان انجام داد.

در یک نگاه کلی مطالبات شهروندان استان را در سه دسته اقتصادی، زیست محیطی و گردشگری می‌توان  تقسیم بندی کرد هر چند که در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز مشکلاتی اعم از اعتیاد، طلاق، نزاع، خودکشی، حاشیه‌نشینی و … ازجمله مسائلی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

مشکلات زیست محیطی استان با خشک شدن دومین دریاچه شور جهان/معیشت»، «بیکاری» و «اقتصاد» شاه بیت مشکلات آذربایجان غربی

معیشت»، «بیکاری» و «اقتصاد» شاه بیت مشکلات آذربایجان غربی

 مردم این استان عمده مشکلات خود را در حوزه اقتصادی، وضعیت معیشت و بازار، گرانی و تورم، بیکاری، تخصیص آب بخش کشاورزی، عدم رسیدگی به مشکلات عشایر و دامداران، نبود صنعت فعال و مهاجرت جوانان جویای کار اعلام کردند.

طبیعتاً شرایط اقتصادی آذربایجان غربی و ارومیه نمی تواند چندان متفاوت از سایر نقاط کشور باشد با این وجود شرایط خاص جغرافیایی و ظرفیت‌های موجود سبب شده تا بسیاری از شهروندان از وضعیت اقتصادی حاکم بر استان رضایت چندانی نداشته باشند.

آمار موجود از سطح رفاه اقتصادی و میزان درآمدها  حاکی از عمق بحران اقتصادی خانوارها در آذربایجان غربی است آمار بالای بیکاری جوانان استان با وجود تحصیلات بالای دانشگاهیان که در مناطق مرزی استان به کولبری مشغول هستند هم در استانی که با کشورهای ارمنستان، ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و دروازه اروپا محسوب می شود نشان از بحران و رکود اقتصادی کشور دارد از این رو توجه بیشتر به گسترش مناطق آزاد تجاری در استان، ایجاد شغل بیشتر، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی،احیای کارخانه ها و کارگاه‌های صنعتی راکد، حمایت بیشتر از فعالان حوزه کشاورزی و خروج از رکود در بازار های مختلف از جمله بازار مسکن و خودرو در صدر مطالبات اقتصادی شهروندان آذربایجانی غربی قرار دارد.

تعطیلی بیشتر واحد های تولیدی و نیمه راکد بودن تعدادی از کارگاه ها به دلیل مشکلات بانکی،افرایش قیمت مواد اولیه و مالیات نیز موجب شده تا بسیاری از کارگران این واحد ها بیکار شده و موجبات رشد آمار فلاکت استان را فراهم کنند.

مشکلات زیست محیطی استان با خشک شدن دومین دریاچه شور جهان/معیشت»، «بیکاری» و «اقتصاد» شاه بیت مشکلات آذربایجان غربی

قرار گرفتن در رتبه های اول تولید سیب، انگور، چغندر قند، عسل، رتبه های برتر در زمینه تولید گوشت مرغ، تولید شکر، کشمش و .... این استان را به عنوان یکی از قطب‌های بخش کشاورزی در کشور قرار داده است ولی سالیان سال است که باغداران این استان شاهد انباشته شدن دسترنج خود در کنار جاده های استان هستند.وجود دو معدن طلای بزرگ در سطح خاورمیانه قطب سنگ های تزیینی وجود ۳ واحد بزرگ پتروشیمی از ظرفیت های کم نظیر این منطقه از کشور به شمار می‌رود که متاسفانه با وجود ظرفیت‌های منحصر به فرد این منطقه، آذربایجان غربی هم اکنون با چالش و مشکلات عدیده‌ای از جمله محرومیت، نبود زیرساخت های لازم در بخش‌های مختلف توسعه، قاچاق، بیکاری،کولبری، کشاورزی سنتی، خام فروشی معادن و سهم ناچیز در صادرات دست و پنجه نرم کرده، چالش هایی که موجب شده امسال استان در شاخص فلاکت رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی، ۷ بازارچه مرزی شامل بازارچه مرزی ساری سو واقع در شهرستان ماکو، بازارچه مرزی سرو واقع در شهرستان ارومیه، بازارچه مرزی صنم بلاغی واقع در شهرستان پلدشت، بازارچه مرزی تمرچین واقع در شهرستان پیرانشهر، بازارچه مرزی رازی واقع در شهرستان خوی، بازارچه مرزی کیله واقع در شهرستان سردشت و بازارچه مرزی کوزه رش واقع در شهرستان سلماس، ۹ گمرکات شامل بازرگان، ارومیه، خوی، سرو، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، رازی و پلدشت، حلقه اتصال آسیا به اروپا در مسیر جاده ابریشم، خروجی راه‌آهن ایران به ترکیه، قرار گرفتن در خروجی مسیر لوله گاز ایران به اروپا و امکان ترانزیت نفت و گاز، آذربایجان‌غربی در نگاه کارشناسان اقتصاد و توسعه، کریدور شرق به غرب شناخته می‌شوند و به سبب دارا بودن زمینه‌های فراوان تجارت و بازرگانی مزیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد اما سالهاست از این ظرفیت غفلت شده است.

مشکلات زیست محیطی استان با خشک شدن دومین دریاچه شور جهان/معیشت»، «بیکاری» و «اقتصاد» شاه بیت مشکلات آذربایجان غربی

مشکلات زیست محیطی استان با خشک شدن دومین دریاچه شور جهان

یکی دیگر از  وعده های انتخاباتی رئیس جمهور در ارتباط با آذربایجان غربی و شهر ارومیه احیای دریاچه ارومیه بود در همین راستا نیز مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه به جای ستاد احیای دریاچه ارومیه راه اندازی شد ولی با گذشت ۱۱ ماه از عمر دولت سیزدهم تاکنون هیچ گونه اقدام موثری برای احیای نگین فیروزه ای آذربایجان صورت نگرفته و این دریاچه روز بروز آب رفته و‌کوچکتر می شود، در همین راستا مهمترین مطالبات مردم استان احیای دریاچه ارومیه و بازنگری در طرح های احیا و افتتاح طرح های نیمه کاره دولت گذشته در راستای زنده کردن این دریاچه است.

بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و تأثیرات مخرب آن بر بخش کشاورزی، زیست محیط و معیشت مردم منطقه، تنش آبی با وجود قرار گرفتن در لیست دومین استان پرآب کشور، شوری آب روستاهای حوزه دریاچه ارومیه، کمبود آب شرب در برخی روستاهای ارومیه، خوی و سایر شهرها و روستاها از مهمترین مسائلی است که در این سفر باید چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.

گسترش شبکه ریلی در استان و تکمیل تله کابین ارومیه پس از ۲۰ سال

از دیگر مطالبات مردم استان جذب توریست و گسترش گردشگری در استان است. آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی با خاورمیانه و آناتولی و قفقاز همجوار است و با چهار کشور مرز مشترک داشته و دروازه اروپا محسوب می شود از نظر جمعیتی استان  بافت بسیار متنوعی دارد و ارومیه به عنوان رنگین کمان اقوام و شهر همزیستی ادیان و مذاهب و زبان‌های گوناگون معروف است.از نظر تاریخی نیز از شمال تا جنوب استان مجموعه ارزشمند تاریخی از انبوه تپه های باستانی گرفته تا آثار تمدنی ایران باستان همچون سنگ نگاره خان تختی و آتشکده آذرگشسب یا همان تخت سلیمان، قره کلیسا و بسیاری دیگر از آثار  مربوط به ادوار مختلف تاریخی را دارا است.

از نظر طبیعی کوه های سربه فلک کشیده جنگلهای درهم‌تنیده دشت های وسیع رودخانه‌ها و آبشارها و مناظر بکر و دیدنی و از همه مهم‌تر وجود نگین فیروزه ایران یعنی دریاچه ارومیه همه و همه حاکی از ظرفیت‌های بالای استان در زمینه گردشگری و توریسم است اما با وجود این پتانسیل بالا متاسفانه شاهد کم توجهی مسئولان به این بخش حیاتی از اقتصاد ملی و استانی هستیم با وجود اینکه در سال‌های اخیر با ورود بخش خصوصی اقداماتی در زمینه هتل‌داری در سطح استان صورت گرفته است اما همچنان ابتدایی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری در استان و در شهر ارومیه فراهم نیست و توجه بیشتر مسئولین را در این زمینه می طلبد.

از مهمترین مطالبات این بخش نیز می توان به تکمیل احداث پروژه تله کابین ارومیه پس از ۲۰ سال  و گسترش شبکه ریلی  در سطح استان اشاره کرد.

گزارش: بیتا اختیاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز