خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می دهد؛

متکدیان وارداتی و مدرن بلای جان‌مازندران/تکدی گری افزایش مشکلات اجتماعی و چهره نازیبای شهری

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۶۶۱

حضور متکدیان در مناطق مختلف مازندران که این روزها نه تنها زیبایی شهر، بلکه روح انسان را آشفته می‌کند، یکی از آسیب های اجتماعی است که روح و جان ما را آزرده کرده و در کنار آن ‌چهره نازیبایی به شهر می بخشد.

به گزارش خبرگزاری ایلنای مازندران، وجود دخترکان و پسرانی که با لباس های مندرس و ژولیده به دنبال کمک از سوی مردم هستند در کنار زنانی که با کودکان خردسال و حتی اطفال به تکدی گری می پردازند، مسأله جدیدی در مازندران نیست و نه تنها این استان بلکه استان‌های مختلف با آن دست به گریبان هستند؛ اما این روزها  افزایش تعداد متکدیان در معابر مختلف و حتی در کنار نهادهایی که باید با آنان برخورد کنند و اغماض می کنند، نگرانی ها را افزایش داده است.

در حالی وجود متکدیان در شهرها و حتی روستاها در حال افزایش است که رهاشدگی متکدیان و عدم رسیدگی به این امور جای تعجب داشته و نگرانی ها را دو چندان می کند و در این بین، وجود متکدیان غیربومی که نه زبان و نه حتی لباس پوشیدنش همانند فرهنگ و سنت های ما نیست، بیانگر متکدیان وارداتی از استان های همجوار است که از طرفی منجر به نگرانی از  وجود متکدیان غیر بومی شده و از طرفی انفجار آسیب های اجتماعی را در پیش دارد که با برانگیختن احساسات مردم و بازی با عو اطف آنان امرارمعاش می کنند  و البته از نظر برخی نردم برای تیم های بزرگ کار می کنند که همه این موارد و بررسی ِآن نیاز به برخورد جدی و قانونی مسوولان مربوطه دارد.

در حالی که براساس قانون، تکدی گری جرم‌محسوب می‌شود و قانون‌مجازات های مختلفی را برای متکدیان در نظر گرفته است، متاسفانه وجود متکدیان جوان زن در پلیس راه ساری در میاندورود و تکدی گری آزادانه آنان این سوال را در ذهن برخی از مردم تداعی می کند که چرا هیچ برخوردی با این متکدیان که در ملا عام اقدام به گدایی می کنند و از صبح تا غروب به این کار مبادرت دارند، نمی شود؟

تکدی گری پدیده ناهنجار اجتماعی است که این روزها روح و روان ما را آزرده کرده و با ورود به هر کوچه و خیابان و معبری با این پدیده روبرو هستیم و متاسفانه هر روز هم بر تعداد و هم بر شیوه های تکدی گری افزوده می شود.

پدیده ناهنجار و آسیب اجتماعی که قارچ گونه در حال گسترش است  و انگار دیگر افراد ابایی از تکدی گری و گدایی ندارند و با هر سر و وضعی به گدایی مشغول اند.

اگر چه جمع آوری و ساماندهی متکدیان هم دارای ستاد و هماهنگی های مختلف است و مرکز جمع آوری متکدیان در سال‌های گذشته در مازندران شکل گرفت و با قوت دست به کار شده بود تا متکدیان را جمع آوری و ساماندهی کند؛ اما اکنون هیچ خبری از این‌ مرکز نیست و همین امر و کمرنگ شدن نیروهایی که بر این امر کنترل کنند اعم از نیروهای انتظامی، بهزیستی، شهرداری و... موجب شده است که شاهد جولان متکدیان در هر کوی و برزن باشیم.

*تکدی گری بازی با احساسات مردم و افزایش آسیب های اجتماعی 

قاسم‌پور یکی از شهروندان‌مازندرانی است که به خبرنگار ایلنا می گوید: تکدی‌گری یکی از معضلات جامعه شناخته می‌شود که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به اجتماع وارد می‌کند و براساس آنچه کارشناسان اعلام کرده اند؛ از مهمترین عوامل رشد تکدی‌گری می توان به فقر مالی، نبود آموزش حقوق شهروندی و عدم توجه به مشاغل خانگی اشاره کرد.

وی افزود: متاسفانه متکدیان از شگردهای خاص استفاده کرده و به نوعی خود را به روز رسانی می کنند و هر روز با روش جدید وارد کار می شوند و با احساسات مردم‌بازی می کنند و بر آسیب های اجتماعی می افزایند که باید با این پدیده برخورد جدی انجام شود و این متکدیان که اغلب غیربومی هستند ، جمع آوری و به شهرهای خود منتقل شوند.

وی می گوید: این‌متکدیان با همین وضع و لباس پوشیدن و بازی با عواطف مردم روزانه شاید میلیونها تومان کاسبی می کنند و از یکی از دوستانم شنیدم که این افراد با همین شگرد بازی با احساسات مردم زندگی عالی، ماشین و حساب های بانکی پر پول دارند.

این شهروند مازندرانی افزود: یکی از دوستانم در یکی از معابر ساری مغازه ای دارد و در بسیاری از موارد این متکدیان برای اسکناس درشت گرفتن به وی مراجعه می کنند که می گوید: ما کاسبان‌محل از برخی از این متکدیان که کودک هم هستند روزانه ۵۰۰ تا یک میلیون تومان پول خرد دریافت می کنیم  در حالیکه خودمان از صبح تا شب نصف این کاسبی را هم نداریم و این افراد با استفاده از بازی با احساسات مردم درآمدهای هنگفتی دارند..

*کارآفرینی گامی برای ساماندهی متکدیان 

میرزایی از دیگر شهروندان‌مازندران است که خود را دانشجوی رشته جامعه شناسی معرفی می کند و می گوید: اگر چه متکدیان به کار آسان و بی دغدغه عادت کرده اند، اما می توان با کارآفرینی برای متکدیان تا حد بسیار بالایی آنان را ساماندهی کرد.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: براساس آنچه می دانیم تکدی‌گری به‌عنوان یک آسیب اجتماعی حاصل ساختارهای اجتماعی و اقتصادی جامعه و زاییده فقر و نابرابری‌های اجتماعی است، فقر، بیکاری، عدم‌مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص نیز می‌تواند از دلایل عمده روی آوردن افراد به این کار باشد. 

میرزایی می گوید: در کنار متکدیان سنتی، تیپ‌های جدیدی این روزها از گداها رونمایی می‌شود و در کنار متکدیان که مثلا در این شهر غریب و مسافر هستند و پولی برای رفتن به خانه ندارند، متکدیان نسخه به دست و اسپند دود کن و گل فروش که ادعای محتاج بودن دارند،  این روزها متکدیان اتوکشیده ای را مشاهده می کنیم که برای موسسه و خیریه کمک جمع آوری می کنند و این مساله نگرانی ها را چندین برابر می کند و همه و همه به آسیب های اجتماعی جامعه  دامن زده و نوعی بی اعتمادی را در بین افراد و گروههای مختلف اجتماعی ایجاد می کند.

*در چارچوب قانون عمل نکردن موسسات خیریه‌ جرم است

در همین رابطه و فعالیت موسسات و خیریه ها خارج از محدوده جغرافیایی و  سید به دست در خیابان‌ها،  مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران نظرات خوبی دارد و می گوید با این افراد برخورد می کنیم.

علی رجبی وندچالی  با اعلام اینکه در ماه‌های گذشته گزارش های مردمی متعددی مبنی بر سوءاستفاده برخی افراد در قالب موسسه‌های خیریه برای جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی در خیابان‌ها، اماکن عمومی و خصوصی گزارش شده است، می گوید: این نوع جمع آوری کمک برای موسسه و خیریه غیرقانونی است؛ جمع‌آوری کمک‌های مردمی موسسات و خیریه ها باید از طریق شماره حساب رسمی  و در محدوده جغرافیایی باشد و با افراد و موسسات متخلف برخورد می شود.

وی افزود: ۶۰ موسسه خیریه در مازندران فعال است که باید براساس قانون به وظایف خود عمل کرده و به جمع آوری کمک های مردمی براساس قانون  اقدام کنند و بدانند که  روش‌های نامتعارف جمع‌آوری مشارکت‌های مردمی مشمول قانون تکدی‌گری است و براساس مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب و با آنان برخورد می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز