خبرگزاری کار ایران

رئیس نظام مهندسی ساختمان قزوین:

تعاونی‌هایی که ادعای بالابودن تعرفه‌ها را دارند از ناظرین دیگر استفاده کنند/شورای گفت‌وگو نمی تواند برای نظام مهندسی تصمیم بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۲۴۷۶

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: در حوزه تمدید نظارت‌ها، قانون اجباری ندارد و مالک مجبور به تمدید نیست و اگر فکر می‌کند هزینه‌های نظام مهندسی زیاد است می‌تواند ناظری پیدا کند که قیمت کمتری دارد و با او همکاری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، امیر کلهر در نشست بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن استان که روز پنجشنبه با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان، نمایندگان قزوین در مجلس و مسئولین حوزه مسکن در سالن جلسات اتاق تعاون برگزار شد، گفت: مدت زمان و تمدید نظارت مبنای قانونی دارد و نظام مهندسی هیچ کاری را بدون مبنای قانونی انجام نمی‌دهد و حتی به خاطر اینکه سمت مردم باشیم تمدیدها 30 درصد مبلغ روز است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ادامه داد: در حوزه نظارت هم ناظر نظام مهندسی غیرمقیم است، اما یک مجموعه با 960 واحد باید مشاور داشته باشد، ناظر غیرمقیم وظیفه‌ای برای راهنمایی کردن ندارد و صرفا نظارت را بر عهده دارد به این معنا که باید عین نقشه تهیه شده به او تحویل داده شود و ارائه مشورت خلاف قانون خواهد بود.

وی عنوان کرد: در خصوص سهمیه ناظران ما دستور العملی برای کاهش سهمیه‌ها نداریم و قانون‌گذار برای آن مبنای قانونی دارد و در مجموع برای موضوعات و دغدغه‌هایی در این حوزه باید در هیئت چهار نفره تصمیم‌گیری شود.

این مسئول درباره زیاد بودن هزینه‌های نظارت بیان کرد: امسال وزارتخانه بر مبنای قیمت ساخت هر متر مربع 4 میلیون و 200 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده و تعرفه‌ها بر این مبنا طراحی شده، اما همه می‌دانیم این مبلغ دستوری بوده و در واقع حداقل  دوبرابر است، مبلغی که چهار ناظر ما در یک ساختمان می‌گیرند یک درصد هزینه‌های ساخت و به اندازه پول یک کابینت ساز هم نیست و زیاد بودن هزینه‌ها را قبول نداریم.

وی اضافه کرد: مدت زمان تمدید ساختمان‌های بلند مرتبه هم یکسان نیست و در گروه‌های مختلف مدت زمان‌ها متفاوت و براساس دستورالعمل است، ضمن اینکه ناظران باید در ابتدای پروژه مشخص باشند و نمی‌توان تعیین ناظر تاسیسات را به بعد موکول کرد.

کلهر اظهار کرد: اعضای تعاونی‌های مسکن می‌توانند پیشنهادات را به هیئت چهار نفره بفرستند و شورای گفت‌وگو جای مطرح کردن این مسائل نیست و این شورا نمی‌تواند برای نظام مهندسی تصمیم بگیرد، پیشنهادات در هیئت چهار نفره و وزرات‌خانه بررسی خواهد شد و راهکار قانونی دیگری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: سهمیه‌های در نظر گرفته شده برای مسکن ملی براساس مصوبه هیئت دولت است، در حوزه تعاونی‌ها هم تابع قانون هستیم و شعار ما شفافیت و بازگشت به قانون است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین عنوان کرد: تعرفه‌های نظام مهندسی توسط شورای مرکزی پیشنهاد و پس از تایید در وزارت راه و شهرسازی به استان‌ها ابلاغ می‌شود و ضابطه‌مند است، در هیئت چهار نفره هم دو نماینده از بخش دولتی، یک مورد بخش عمومی و یک نمایندده بخش غیردولتی است و تعارض منافع معنا وجود ندارد و بیشتر مواقع هم نه تنها افزایش نداشتیم بلکه تعرفه‌ها 25 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که از کاهش تعرفه‌ها به خاطر مردم صحبت می‌شود، باید درنظر داشت که مهندسین ما هم جزء اقشار جامعه هستند و باید برای معیشت خود درآمد داشته باشند.

در این جلسه موضوع نظارت بر ساختمان‌های بلند مرتبه تعاونی‌های مسکن، بررسی چگونگی کسر سهمیه ناظران ساختمان در ساختمان‌های متراژ بالا و نحوه و زمان تمدید پروانه ساختمان‌های بلند مرتبه بررسی شد.

همچنین نماینده‌های چند تعاونی مسکن و نمایندگان استان و اتاق تعاون دغدغه‌های خود را درباره حوزه مسکن مطرح کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز