خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

وام کم بازده با تنفس ۵ ساله برای زراعت چوب در گلستان داده می شود/ زراعت چوب درهر هکتار برای ۳ نفر اشتغالزایی می کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۱۹۶

رئیس اداره جنگل کاری و پارک های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: برای کسانی که بخواهند زراعت چوب در استان انجام دهند وام کم بازده با تنفس ۴ الی ۵ ساله پرداخت می شود و باید با برنامه ریزی های اصولی مردم را به سمت کشت زراعت چوب سوق دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، گلستان با وسعت ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار، دارای هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را دارد که ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی در شمال استان، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی دارد.

در هر سال  بخشی از جنگل‌های استان به دلایلی مانند آفات و امراض . ورود دام  قاچاق چوب و آتش سوزی ها،  از بین می رودکه با اجرای پروژه های زراعت چوب در گلستان می توان راهکاری ارزشمند برای حفظ منابع طبیعی باشد.

 گلستان تنوع اقلیمی زیادی  دارد که اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده شود استان رشد اقتصادی خوبی  پیدا می کند که اگر کشت زراعت چوب را دراستان ترویج داده شود  اشتغال و درآمد خوبی برای جوانان جویای کار و زارعین به همراه دارد و به متقاضیان واجد شرایط  که قصد فعالیت در زمینه زراعت چوب داشته باشند میتوان برابر قانون ماده ۳ زمین جهت اجرای طرح عرصه واگذار کرد. 

در سه سال اخیر زراعت چوب در استان گلستان که با کشت «صنوبر» و «اکالیپتوس» رونق بسیار خوبی گرفته است و زراعت چوب  راه‌کاری  بسیارمناسب برای برون رفت از بحران کمبود چوب و حفاظت از جنگل‌های طبیعی استان است.

زراعت چوب یکی از مؤثرترین راهکارها برای ممانعت از قطع درختان جنگل‌ها و کاهش قاچاق چوب محسوب می شود و تقریبا نصف جمعیت گلستان در روستاها زندگی می کنند وبا توسعه زراعت چوب علاوه بر درآمدزایی  همچنین باعث اشتغال پایدار روستاییان خواهد شد.

علی اصغر نیکویی درگفت وگو با ایلنای گلستان اظهارکرد: با توجه به اجرای طرح تنفس جنگل درسال ۱۳۹۷ بهره برداری وبرداشت چوب از جنگل ها ممنوع شد .به همین دلیل با کمبود چوب آلات جهت تامین نیازهای کارخانجات و کارگاههای وابسته به چوب مواجه شده بودیم.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های مدون وبا درنظر گرفتن تمامی مسائل فنی و تخصصی  میتوان با مشارکت مردم در اجرای پروژه زراعت چوب درسالهای آتی  بخشی از نیازهای چوبی کشور را تامین کرد .

نیکویی بیان کرد: طی ده سال اخیر حدود ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان اقدام به کشت گونه های  زراعت چوبی صورت گرفت و در سالجاری نیز درصورت تامین و تخصیص اعتبارلازم قصد کشت  ۷۰۰ هکتار در اراضی مستثنیات زارعین و عرصه های منابع ملی  را داریم.

وی افزود: از اهمیت و اهداف اجرای این پروژه مهم میتوان  تولید چوب، استفاده بهینه از آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک ، توسعه فضای سبز، اشتغالزایی، جلوگیری از قاچاق چوب، صرفه‌جویی ارزی در واردات چوب آلات،  تأمین مواد اولیه صنایع سلولزی،  و.... می توان نام برد.

نیکویی افزود: با کشت گونه های درختان چوب ده سریع‌الرشد و زودبازده به  مانند انواع صنوبر و اکالیپتوس با ارقام اصلاح شده دراستان میتوان این پروژه مهم رو به نحو احسن انجام داد.

وی بیان کرد: درسال گذشته این طرح در بیش از ۵۰۰ هکتار از زمین های زراعین و عرصه های ملی در تمامی شهرستانها انجام شد و زراعت چوب در هکتار به صورت مستقیم ۳ نفر و غیر مستقیم ۱۰ نفر ایجاد شغل می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز