خبرگزاری کار ایران

درگفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

کاشت درخت زیتون در گلستان توجیه اقتصادی بالایی دارد/فعالیت ۲۰ کارخانه فرآوری زیتون

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۹۲۹

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی استان گلستان گفت: احداث باغات زیتون درگلستان توجیه اقتصادی بالایی دارد و علاوه بر حفظ منابع خاک و جلوگیری از فرسایش در اراضی شیبدار با تولید مناسب در واحد سطح، به رشد اقتصادی کشاورزان و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها کمک بسزایی می کند.

نوید رضا فرهانی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهارکرد: سطح باغ‌های محصول زیتون روغنی استان گلستان بیش از ۷ هزار هکتاراست که بیش از ۵ هزار هکتار آن بارده هستند و قیمت خرید زیتون به شکل توافقی بین باغداران و کارخانه‌های فرآوری زیتون انجام می گیرد.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد زیتون استان به شکل روغنی و ۴۰ درصد آن کنسروی دراستان برداشت می شود و همچنین چهار شرکت تعاونی فعال در شرق گلستان در شهرهای  گنبدکاووس مینودشت و گالیکش در حوزه زیتون فعالیت می کنند.

فرهانی گفت: برداشت زیتون کنسوی از نیمه اول شهریور ماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و برداشت زیتون به منظور بهره برداری در صنایع روغن کشی نیز از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: کرونایکی، میشن، مانزا، بلیدی، کنسروالیا ، آرییکن، مانزالیا و ماری از ارقام تولیدی محصول زیتون در گلستان هستند و ۲۰ کارخانه دومنظوره فرآوری زیتون فعال دراستان وجود دارد.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی بیان کرد: دراستان ۱۰ نهالستان زیتون داریم که سالانه بیش از ۲ میلیون اصله نهال زیتون تولید می کند و درحال  حاضر  حدود ۵ هزار نفر در باغ های زیتون گلستان مشغول به کار هستند .

فرهانی بیان کرد: بیشترین محصولات زیتون استان در کارخانجات استان بصورت کنسروی یا روغنی فرآوری شده و راهی بازار مصرف می شود.بخشی از تولید محصول زیتون نیز توسط عوامل واسطه خریداری و  به استانهای دیگر از جمله تهران، گیلان، قزوین ارسال می شود .  گلستان از تولید کنندگان برتر زیتون و در رتبه ۵ کشور قرار دارد.

وی یاداور شد: مطابق مشاهدات میدانی از سطح باغات استان ، پیش بینی می شود در سالجاری  حدود ۱۵ هزار تن میوه از ارقام مختلف زیتون دراستان تولید شود . بیشترین سطح زیر کشت زیتون درشهرهای گرگان، گنبدکاووس، مینودشت، آزادشهر و کلاله است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط مناسب آب و هوایی برای تولید میوه زیتون، رسیدگی باغداران و عمل به توصیه های فنی کارشناسان از مهمترین عوامل افزایش تولید و ارتقاء عملکرد باغات زیتون در سال جاری بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز