خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن وش پنبه در گلستان/افزایش ۲ هزار هکتاری سطح زیرکشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۲۲۲

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه این استان رتبه دوم تولید وش پنبه را در کشور دارد، گفت: پیش بینی می شود درسالجاری ۴۰ هزار تن وش پنبه در گلستان تولید شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، درگذشته گلستان قطب تولید پنبه در کشور بود و نزدیک به ۴۰ کارخانه پنبه پاک کنی در استان وجود داشت. متاسفانه با کاهش شدید سطح زیر کشت صنایع وابسته نیز ورشکست و تعطیل شدند و در حال حاضر فقط  ۹ واحد آن هم با ظرفیت اندک مشغول کار است.

اقدامات زیادی انجام شد تا باردیگر پنبه در سرزمین طلای سفید احیا شود و کشاورزان استان طی ۳ سال اخیر استقبال خوبی از کشت پنبه کردند و خوشبختانه شاهد روند افزایشی در سطح زیرکشت این‌ محصول هستیم.  باید دولت حمایت های لازم را از پنبه کاران انجام دهند تا دوباره گلستان قطب تولید پنبه درکشور شود.

زمان برداشت وش از مزارع پنبه از اوایل شهریور شروع می شود و تا پایان مهر ادامه خواهد داشت که عمدتا پنبه در شهرستان های گنبدکاووس، آق قلا، گمیشان، گرگان، کردکوی و علی‌آبادکتول کشت می شود.

افزایش کشت و تولید پنبه به بهبود شرایط اقتصادی استان و افزایش درآمد کشاورزان و  اشتغال جوانان کمک خواهد کرد.

علی موسی خانی درگفت وگو با ایلنای گلستان اظهارکرد:  درسالجاری بیش از  ۲۰ هزار  هکتار پنبه در گلستان کشت شد. در همین راستا چهار رقم بذر داخلی و ۳ رقم بذر وارداتی بین کشاورزان توزیع کردیم که ۵۰ درصد از بذرهای که دراختیار کشاورزان قرار گرفت، بذرهای یارانه دار است.

وی ادامه داد: کشاورزان باید مراقب آفت عسلک باشند که طغیان نکند. در شهریور قرار داریم و هنوز گرمای هوا ادامه دارد اما پیش بینی می شود با کاهش دما و خزان برگ ها این آفت از بین برود.

وی افزود: برداشت پنبه دراستان از اواخر ماه مرداد شروع شده و ۹ کارخانه پنبه پاک کنی فعال دراستان داریم که در شهرستان‌های بندرگز،  علی آبادکتول، گرگان، آق قلا، گنبدکاووس و رامیان قرار دارند و از کشاورزان به صورت علی الحساب خرید می کنند.

وی گفت: پیش بینی می شود امسال ۴۰ تن وش پنبه دراستان تولید شود. باید سطح کشت پنبه دراستان افزایش پیدا کند چراکه  تعداد قابل‌توجهی فرصت شغلی نیز برای جوانان استان ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد:درسال گذشته ۱۷ هزار از اراضی گلستان زیر کشت پنبه رفته است که امسال ۲ هزار هکتار افزایش داشته ایم  وگلستان بعد از استان خراسان رضوی رتبه دوم تولید پنبه در کشور را دارد.

وی خاطر نشان کرد: باید  مشکل پنبه  کاران در استان حل شود. نیاز است دولت از پنبه کاران پشتیبانی های لازم را انجام دهد و با  اقداماتی مانند اختصاص یارانه، کاهش قیمت نهاده ها مانند بذر و کود و... قیمت تمام شده تولید محصول را پایین آورد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز