خبرگزاری کار ایران

معاون دادگستری استان قزوین:

نهادهایی که در طرح نماد کم کاری کنند به دستگاه قضا معرفی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۱۴۲

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین گفت: : در این راستا همه دستگاه‌ها نیز مکلف به همکاری و اجرای مفاد دستورالعمل اجرایی این طرح هستند و عدم همکاری ایشان غفلت، کوتاهی و اهمال محسوب و مورد پیگیرد قانونی قرار خواهند گرفت، به همین منظور اداره کل آموزش و پرورش مکلف است دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای طرح نماد کم‌کاری می‌کنند را به دستگاه قضایی معرفی کند.

به گزارش ایلنا، علی فولیان در نشست کمیته علمی و اجرایی طرح نماد و کمیته فرهنگی پیشگیری از جرم که در سالن اجتماعات اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین برگزار شد، گفت: پیشگیری از وقوع جرم مسئولیتی اجتماعی است و تمام بدنه آموزش و پرورش اعم از مدیران مناطق و نواحی، معلمان، ناظمان، مددکاران و مشاوران وظیفه دارند به مقوله پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی توجه ویژه داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری  استان قزوین با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری تربیتی در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش شریک اجتماعی دستگاه قضایی در مقوله پیشگیری از وقوع جرم است و اگر بر توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان و والدین آن‌ها عنایت ویژه داشته و سرمایه‌گزاری شود درصد ارتکاب جرایم و آسیب‌های اجتماعی به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: پیشگیری از وقوع جرم شامل پیش‌ بینی، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای کاهش آن است و نماد یا  نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان به عنوان شاخه‌ای از پیشگیری اجتماعی برآن است که مداخلات زودرسی را انجام دهد و تدابیری را اتخاذ کند که دانش آموزان از آسیب‌های اجتماعی در امان بوده و به سمت صحیح و در جهت رشد، تکامل و سعادت این سرمایه‌های ارزشمند سوق دهد.

این مقام قضایی استان با تأکید بر لزوم رعایت عدالت و تسهیل در ثبت نام دانش‌آموزان افزود: حق تحصیل یکی از بنیادی‌ترین حقوق شهروندان است که در قانون اساسی پیش بینی شده؛ بنابراین باید طوری برنامه ریزی شود که همه دانش آموزان در مدارسی که می‌خواهند ثبت نام کنند و چنانچه موانعی پیش روست با رعایت عدالت تسهیل و در راستای رفع آن مساعدت شود.

وی ادامه داد: چنانچه ترک تحصیلی از سوی اشخاص واجب التعلیم (گروه سنی 7 تا 18 سال) اتفاق بیافتد زمینه آسیب اجتماعی نیز فراهم می‌شود، آموزش و پرورش مکلف است ضمن شناسایی بازماندگان از تحصیل خاصه در مناطق محروم در اولین فرصت (تا زمان بازگشایی مدارس) علت ترک تحصیل افراد را شناسایی و مورد پیگیری، رصد و آسیب‌شناسی قرار دهد.

 فولیان حضور دستگاه‌های مربوطه و متولی حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در جلسات طرح نماد را الزامی دانست و تصریح کرد: دانش‌آموزان بی‌دفاع‌ترین و شکننده‌ترین قشر جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی هستند و آموزش و پرورش به عنوان انسان سازترین نهاد جامعه افزون بر ارتقاء مهارت‌های ارتباطی، عاطفی، اعتقادی و حس مسئولیت پذیری این قشر در برخوردهای اجتماعی،  باید شرایط تربیتی و پرورشی در مدارس را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که این افراد مصون از آسیب‌های‌اجتماعی باشند.

وی ادامه داد: باید ضمن شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر نسبت به توانمندسازی، حمایت و محافظت از آن‌ها با همکاری سایر نهادهای مسئول اقدام کرده و به عنوان محور اصلی اجرای طرح نماد (در اجرای این طرح باید همواره مطالبه‌گر باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز