خبرگزاری کار ایران

معاون دادگستری استان:

عدم همکاری دستگاه‌ها در صیانت از باغستان سنتی قزوین ترک فعل است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۵۹۴

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین گفت: عدم همکاری دستگاه‌ها در حفاظت و صیانت از باغستان سنتی قزوین به عنوان میراث کهن استان ترک فعل محسوب شده و باید در مراجع قانونی پاسخگو باشند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، علی فولیان در جلسه کمیته صیانت از باغستان سنتی قزوین ضمن اشاره به قدمت دیرینه این میراث کهن، یاد آور شد: در اهمیت باغستان سنتی قزوین همین بس که بگوییم ناصر خسرو در 1100 سال پیش در سفرنامه خود، قزوین را با باغستان‌هایش معرفی کرده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین ادامه داد: باغستان سنتی قزوین "به عنوان یک میراث ملی"، افزون بر نقش موثری که در حفظ گونه‌های ارزشمند کشاورزی دارد، هویت اجتماعی مردم شهر قزوین را نیز رقم می‌زند و همانند سپردفاعی و عامل حفاظتی در مقابل ریزگردها و سیل، اساسی‌ترین عنصر اکوسیستم این شهر محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه علی‌رغم کارکردها و فواید زیادی که این سرمایه طبیعی و موهبت خدادادی به همراه دارد، مورد بی مهری، بی توجهی و بی برنامگی قرار گرفته و عدم هماهنگی‌ها و گاهاً مدیریت سوء و تصمیمات نادرست متولیان امر که وظیفه در صیانت از باغستان سنتی دارند، بقای باغستان را تهدید می‌کند و آن را در معرض تخریب و زوال قرارداده است.

وی با اشاره به پژوهش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تحت عنوان "زوال باغستان سنتی قزوین، تحلیل روند، ضرورت تغییر سیاستی" با بیان این که نارسایی‌های موجود در حوزه مدیریتی منتهی به کاهش پهنه باغستان شده، ضمن ابراز نگرانی از این موضوع که توسعه شهری در دهه گذشته به سمتی رفته که قسمتی از باغستان رو به زوال نهاده ادامه داد: بیم آن می‌رود که در نتیجه عدم توجه به نیازهای باغستان، در سال‌های آتی بخش‌هایی از باغستان از بین برود.

فولیان تصریح کرد: باغستان علی‌رغم اینکه شماره ثبت ملی دارد، درگیر طرح‌های ناسالم همانند آسفالته شدن و کاهش مساحت است و این موضوع از عوامل اصلی تخریب باغستان محسوب می‌گردد.

وی ادامه داد: مهمترین و اصلی‌ترین نیاز اساسی باغستان آن است که یک سند جامع و کارآمد برای ساماندهی پایدار باغستان سنتی در سه بعد احیاء، حفاظت و بهره‌برداری تدوین شود و براین اساس همه دستگاه‌های اجرایی باید پای کار بیایند و در حفظ و احیاء باغستان اقدام کنند.

این مقام قضایی استان اولین نیاز باغستان را امنیت همه جانبه و پایدار دانست و گفت: امنیت در برابر بولدزرها با توجیه پاسخ به نیازهای شهری، تامین امنیت در برابر هجوم مطرودین، معتادین و سارقین، تامین امنیت در برابر هجوم آفت‌ها، آتش سوزی‌ها و سرمازدگی‌ها، تامین امنیت در مقابل فقدان آب که ناشی از دخالت عامل انسانی و ازبین بردن حق آبه باغستان سنتی و خشکسالی‌هایی که اتفاق افتاده است  از نیازهای باغستان است.

وی ادامه داد: تامین امنیت در شرایط تورم هم یکی از نیازهای باغستان است؛ چرا که عدم حمایت مالی از سوی متولیان امر، انگیزه کشاورزان را در جهت تولید کم کرده و در آخر عدم حمایت امنیت آفرین در ذیلِ ثبت ملی باغستان از طریق عدم تعیین محدوده عرصه 2784هکتاری باغستان و کاهش کمیت و کیفیت باغستان و وجود ابهامات و بلاتکلیفی‌هایی که در راستا حقوق مالکیت بهره‌برداران و باغداران در عرصه باغستان وجود دارد.

فولیان تصریح کرد: باغستان احتیاجات و نیازهایی دارد، نظر به اینکه این پهنه و عرصه از طرفی ثبت ملی شده است، از طرفی هم باغداران مالک آن هستند و میراث فرهنگی و شهرداری به زعم باغداران به تکالیف قانونی خود درست عمل نمی‌کنند، اولین سوالی که مطرح است آن است که با عنایت به این که یک سازمانی در شهرداری تحت عنوان سازمان باغستان شهرداری تاسیس گردیده، آیا ساختار فعلی آن تامین کننده نیازهای اساسی باغستان است یا خیر؟

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین تاکید کرد: میراث فرهنگی باید به عنوان متولی اصلی نظارت بر حفظ و احیاء باغستان، با یک برنامه ریزی مبتنی بر آینده نگری در خط مقدم حفاظت و حراست از آن به تکالیف خود عمل کرده و نقش مطالبه‌گر را از سایر دستگاه‌های متولی در جهت حمایت همه جانبه و پایدار از باغستان داشته باشد و در این راستا همه دستگاه‌ها مکلفند همکاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز