خبرگزاری کار ایران

طی سال جاری صورت گرفت؛

پرداخت بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در همدان/ پرداخت مقرری بیمه بیکاری به دو هزار و 286 نفر طی یکسال

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۲۸۰

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان از پرداخت بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در استان همدان طی سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا از همدان، یوسف شعبانی با بیان اینکه وظیفه سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد و حفظ تعادل بین جامعه کارفرما و کارگری است، گفت: در همین راستا اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب تشکل‌های کارگری، نظارت و بازرسی بر فضای کار و کارگری را در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به تشکل جامعه کارگری، بیان کرد: در حوزه کارگری 220 تشکل، انجمن صنفی و شورای صنفی کارگران تشکیل شده؛ تمام این فرآیند‌های انجام‌ شده جهت کمک به اصل سه‌جانبه‌گرایی است.

این مقام مسئول همچنین افزود: کارگر، کارفرما و دولت هرکدام یکی از اضلاع این مثلث سه‌جانبه‌گرایی هستند که با بازرسی‌های صورت‌گرفته درحال حفظ تعادل بین آن‌ها هستیم.

وی بیان کرد: نزدیک به 9 هزار بازرسی از حوزه‌های فنی در مدت گذشته انجام شده است که پرداخت به‌ موقع مزایا و بیمه، در اولویت قرار داشت.

شعبانی با اشاره به درنظر گرفتن مشاغل سخت و زیان‌آور، افزود: پیگیر افرادی که در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار هستند، هستیم؛ اما متأسفانه 23 نفر را از دست دادیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به چالش‌های پیش روی استان همدان، ابراز کرد: یکی از چالش‌های اشتغال استان این بوده که فرصت‌های شغلی همدان خالی است؛ به‌طوری که شغل وجود دارد، اما کارگر نداریم و یکی از مطالبات کارفرمایان از ما نیروی کار است.

وی با اشاره به بیکاری عمومی در استان همدان، اذعان کرد: استان همدان از وجود طرح‌های اشتغال‌زای جان‌دار و بزرگ که تأثیر چشمگیری بر فضای کسب‌وکار داشته باشد، محروم است که این مشکل تنها نیاز به جذب سرمایه‌گذار دارد.

شعبانی با بیان اینکه 29.6 درصد از جمعیت فعال استان در حوزه کشاورزی هستند، خاطرنشان کرد: 29.5 درصد از جمعیت فعال استان نیز در حوزه صنعت، 40.9 درصد در حوزه خدمات و بیش از 13 هزار نفر در حوزه تعاون مشغول هستند.

وی با اشاره به وجود بیش از 256 هزار بیمه‌شده در استان همدان، بیان کرد: در استان همدان 256 هزار و 450 بیمه‌شده وجود دارد که از این تعداد 138 هزار و 365 نفر به اجبار کارفرما بیمه شده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه همدان از پوشش بیمه مطلوبی برخوردار است، اذعان کرد: تأثیرگذاری واحدهای بزرگ بر اشتغال استان بیشتر است، درحالی که در استان همدان 9 هزار و 422 واحد اشتغال یک‌نفره و یک‌هزار و 594 واحد 11 الی 49 نفره و 391 واحد بیش از 50 نفره وجود دارند.

وی افزود: متأسفانه افراد در استان همدان بیشتر در مشاغل خُرد کار کرده و 256 هزار نفر کسورات پرداخت می‌کنند.

شعبانی با بیان اینکه 24 هزار و 212 واحد مشمول قانون کار هستند، تصریح کرد: یک‌هزار و 300 واحد صنعتی، چهار هزار و 439 واحد کشاورزی و مابقی در حوزه خدمات هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌ جاری بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در استان همدان پرداخت شده است، تأکید کرد: 500 میلیارد تومان نیز تسهیلات توسعه اشتغال روستایی در استان همدان پرداخت شده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در سال گذشته پنج هزار و 962 مجوز مشاغل خانگی صادر شده است، مطرح کرد: در بخش مشاغل خانگی 74 میلیارد تومان طی سال گذشته توسط دو هزار و 135 طرح مشاغل خانگی جذب و پرداخت شد و امسال نیز 110 میلیارد تومان سهمیه استان همدان در تسهیلات مشاغل خانگی است.

وی با بیان اینکه وجود اتباع خارجی در استان ممنوع است، اذعان کرد: یک‌هزار و 200 تبعه خارجی شناسنامه‌دار در واحد‌های همدان شناسایی شده‌اند و در واحدهای دامداری، آجرپزی، سیلیس‌کوبی و گلخانه‌ها فعال هستند که فرصت دادیم تا استان را ترک کنند.

این مقام مسئول افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سایر ارگان‌های مرتبط گشت مشترک در قالب تیم بازرسی تشکیل داده است که در همین بازرسی‌های صورت‌گرفته 101 کارفرما به دادگاه معرفی شده‌اند.

شعبانی با بیان اینکه 790 هزار و 674 نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی در استان همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: نزدیک به 800 هزار نفر در تأمین اجتماعی با ما در ارتباط هستند.

وی افزود: یک میلیون و300 هزار نفر از جمعیت استان زیر پوشش تعاونی‌های استان همدان هستند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان تصریح کرد: در استان همدان 22 هزار و 500 نفر کارگر بیمه‌شده ساختمانی وجود دارد و یک‌هزار و 890 نفر ثبت‌نام‌شده در فقر مطلق به‌سر می‌برند که دولت موظف به حمایت از این افراد است.

وی با بیان اینکه به 6 هزار و 500 شکایت کارگری و کارفرمایی در استان همدان در 15 هیئت تشخیص رسیدگی شده است، اذعان کرد: پنج هزار و 151 رأی در این هیئت‌های تشخیص صادر شده که خوشبختانه 833 مورد سازشی بوده است.

شعبانی با اشاره به افزایش تعداد هیئت‌های حل اختلاف در استان، ابراز کرد: تا پارسال چهار هیئت‌ حل اختلاف در استان وجود داشت، اما با اقدامات صورت‌گرفته امسال هفت هیئت رسیدگی داریم.

وی افزود: در همین هیئت‌های حل اختلاف طی یک سال اخیر یک‌هزار و 67 رأی صادر شده که 102 رأی سازشی بوده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه در یک سال اخیر دو هزار و 286 نفر در استان همدان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: باید بر این موضوع تأکید کنم که اشتغال در دوره برقراری بیمه بیکاری ممنوع است و به افراد بیکارشده توصیه می‌کنیم که بیمه بیکاری خود را استفاده نکنند و به دنبال کار باشند، بیمه بیکاری برای پایان عمر کاری مد نظر گرفته شده است.

وی اذعان کرد: یک‌هزار و 43 مورد کشف اشتغال صورت گرفته و مقرری یک‌هزار و 773 نفر قطع شده است.

شعبانی با اشاره به حوزه اشتغال، بیان کرد: در استان 20 کاریابی فعال داریم، همچنین به 11 مرکز مشاوره شغلی مجوز داده شده است که افراد متقاضی جهت ثبت مرکز مشاوره، می‌توانند به‌صورت آنلاین درخواست بدهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز